• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Hellan
    Sauwraa skrev 2018-08-24 11:20:45 följande:

Jag och min man väntar vårt första barn med BF 21/9 -  2018.

Detta är ju så spännande och det skulle vara roligt om ni delade med er av era resor. 

Exempelvis... :

När har ni BF?

Hur mår ni? Hur är / har graviditeten varit?

Ert första barn?

Berätta gärna era tankar! 

Jag och sambon väntar vårt 3:e barn, har två söner som är födda 2007 och 2010 så jag hoppas på en tös men försöker ställa in mig på en son till.

Vårt bf är 18/9, återstår dock att se när den gör entré, första sonen kom i v 38+3 andra 37+3.

Mådde illa som 17 i början och var tröttare än tröttast. Men när det la sig mådde jag som vanligt, haft sammandragningar sen v 15 kanske men mest på natten, nu på slutet har de dock kommit mer och mer båda natt och dag, men inga som jag är orolig över, andra barnet var jag sjukskriven för kraftiga förvärkar med hotande förtidsbörd från v 33. Har Dick haft ont i ena höften länge på morgonen när jag sovit på sidan och nu känner jag av båda lite på dagarn, samt att fram fogen oxå gör sig påmind, ( hade stora problem med foglossning tidigt med andra barnet), å nu sista 1-2 v har illamåendet börjat komma tillbaka när jag blir trött och när jag inte äter tillräckligt ofta.
  • Smka

Fy, startade helgen med att sonen åkte på magsjuka. Så har torkat spya och tröstat hela kvällen. Nu hoppas jag innerligt att jag slipper, att föda barn magsjuk låter ju inte lockande direkt

• Cheerful

Bebis låg och boxade lite tidigare och jag hade som ett pirr väldigt långt ner nästan vid ljumsken, nu har jag dessutom fått Som en kraftig mensvärk. Vågar inte hoppas på för mycket, men har varit dålig i magen de sista två veckorna, magen har sjunkit och en del sammandragningar. Men kan lika gärna vara att jag varit för aktiv idag ????

Försöker med första barnet sedan november-16
  • Nostalgity
    Cheerful skrev 2018-08-24 20:52:18 följande:

Bebis låg och boxade lite tidigare och jag hade som ett pirr väldigt långt ner nästan vid ljumsken, nu har jag dessutom fått Som en kraftig mensvärk. Vågar inte hoppas på för mycket, men har varit dålig i magen de sista två veckorna, magen har sjunkit och en del sammandragningar. Men kan lika gärna vara att jag varit för aktiv idag ????

Så har jag varje dag nu för tiden, det är jättejobbigt. I början hoppades man att det skulle dra igång...men nu tillhör det vardan.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Hellan

Igår drog jag till Sundsvall med min mor och äldsta son. Bytte babyskyddet, köpte cross utrustning och det viktigaste eller kanske roligaste hämtade ut 2/3 babyboxar, blev som ett barn på julafton när jag öppnade dem, ska bara försöka ta mig till stan på en vardag för att hämta den tredje.

Blev lite slut på slutet men inte så farligt........ trodde jag tills jag kom hem, då slog illamåendet till med buller och bång, så kraftigt att jag trodde jag skulle få magsjuka så pojken fick ta fram en hink då jag inte vågade röra mig i soffan.

Idag är jag oxå slut, sovit dåligt och känner mig lite yr och huvudvärk. Men men ska ju ända sitt i soffan och sätta mig in i politiken, har bestämt mig för att förtidsrösta så vi vet att vi inte missar det. Önskar dock att jag var mer insatt och framför allt mer intresserad.

• Sabinac

Trots att detta är min tredje graviditet så är detta nytt för mig... slemproppen släppte nyss för mig när jag gick på toaletten. Jag har ett tryck nedåt precis som en vattenballong mellan benen.

Borde jag förbereda mig något för att de kan starta inom närmsta? Alltid läst och hört att slemproppen inte är något direkt tecken på att förlossningen startar.. men tanken slog mig ändå.

Jag har inte märkt någon av de tidigare gångerna att slemproppen släppt så vet inte hur det varit då. Men vilken chock jag fick när den ?gled ur? när jag tog av trosorna.

• Smka
    Sabinac skrev 2018-08-26 14:23:10 följande:

Trots att detta är min tredje graviditet så är detta nytt för mig... slemproppen släppte nyss för mig när jag gick på toaletten. Jag har ett tryck nedåt precis som en vattenballong mellan benen.

Borde jag förbereda mig något för att de kan starta inom närmsta? Alltid läst och hört att slemproppen inte är något direkt tecken på att förlossningen startar.. men tanken slog mig ändå.

Jag har inte märkt någon av de tidigare gångerna att slemproppen släppt så vet inte hur det varit då. Men vilken chock jag fick när den ?gled ur? när jag tog av trosorna.

Så svårt att veta ju. För vissa är det ju ett tecken och eftersom du inte varit med om det tidigare så kanske det är så för dig.

För mig har det ändå tagit många veckor efter att slemproppen gått. Med första barnet gick slemproppen typ 5 veckor innan han kom och denna gång gick slemproppen för en vecka sedan men ingen bebis än, bara massa förvärkar. Kommer även ihåg med första barnet att det dom sista veckorna kändes som att gå runt med en fotboll mellan benen. Speciellt när jag gick så kändes det som han bara skulle kunna ramla ur typ. Bm sa då att han var fixerad och låg djupt i bäckenet. Men som sagt inget tecken för mig eftersom det tog ytterligare några veckor innan han kom.

Men alla är vi olika så kanske inte fel att förbereda sig på att det kan dra igång =)
  • Sabinac
    Smka skrev 2018-08-26 16:30:00 följande:

Så svårt att veta ju. För vissa är det ju ett tecken och eftersom du inte varit med om det tidigare så kanske det är så för dig.

För mig har det ändå tagit många veckor efter att slemproppen gått. Med första barnet gick slemproppen typ 5 veckor innan han kom och denna gång gick slemproppen för en vecka sedan men ingen bebis än, bara massa förvärkar. Kommer även ihåg med första barnet att det dom sista veckorna kändes som att gå runt med en fotboll mellan benen. Speciellt när jag gick så kändes det som han bara skulle kunna ramla ur typ. Bm sa då att han var fixerad och låg djupt i bäckenet. Men som sagt inget tecken för mig eftersom det tog ytterligare några veckor innan han kom.

Men alla är vi olika så kanske inte fel att förbereda sig på att det kan dra igång =)

Okej, ja det är ju verkligen olika för varje graviditet! Man kan aldrig veta. Men det var spännande känsla att den släppte iallafall.

Min första förlossning startade med att vattnet gick och andra gången började med värkar och ingen av gångerna såg jag till någon slempropp.

Kanske trycket nedåt beror på att bebisen ligger långt ned då. Det kan ju dröja till efter beräknat också. Bara att vänta och se. Men en start på bb-väska packas iallafall idag.
  • Hellan
    Sabinac skrev 2018-08-26 14:23:10 följande:

Spännande

För mig släppte slemprppen 6-9 H innan värkarna började vid första förlossningen, andra märkte jag inte att den släppte. Så jag skulle i alla fall se till att packa väskan om det inte är gjort.
  • Sabinac
    Hellan skrev 2018-08-26 21:23:02 följande:

Spännande

För mig släppte slemprppen 6-9 H innan värkarna började vid första förlossningen, andra märkte jag inte att den släppte. Så jag skulle i alla fall se till att packa väskan om det inte är gjort.

Ja, jag började packa väskan idag och tvättade lite kläder som ska med iallafall. Det känns fortfarande lite tidigt för en förlossning men det är ju väldigt spännande att se hur olika kroppen fungerar för varje graviditet.
Svar på tråden BF September 2018