• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Nostalgity
    Hellan skrev 2018-08-21 20:50:14 följande:

Är det någon som har koll på hur rekommendationerna kring kudde till en nyfödd är?! Har inte orkat söka info om det utan hoppas någon här vet.

Jag vet inte. Men det bästa är alltid att gå på eget förnuft!

Jag har alltid haft spjälsängskudde (olika) till mina barn men varit noga med att även axlarna ligger på kudden, så inte den korta nacken blir "krökt"
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Cheerful
    Hellan skrev 2018-08-21 20:50:14 följande:

Är det någon som har koll på hur rekommendationerna kring kudde till en nyfödd är?! Har inte orkat söka info om det utan hoppas någon här vet.

Bebisar rekommenderas att inte ha kudde innan tidigast 1år. Detta då det dels kan få fattat tag i dem och få dem över ansiktet, men också för att inte förhindra att de har fria luftvägar :) (prova att sätta hakan mot bröstet och prova att andas, även en tunn kudde kan vara allt för tjock för en liten bebis)

mammasidan.se/baby/daerfoer-ska-inte-babyn-ha-kudde
    Försöker med första barnet sedan november-16
  • Orkide

Jag har alltid haft kudde i spjälsängen för att bädda sängen men jag har aldrig använt kudde till nyfödd. Har däremot nu börjat fundera på en babykudde som är just för nyfödda så att huvudet skyddas. Någon som använt en sådan?

• Veronica Mathilda

Jag mins inte om jag hade nån kudde till mitt första barn (10 år sen) men jag har faktiskt köpt en babykudde från Jysk som skulle va speciellt för bebis och dessutom allergi/kvallster och värmereglerad.

Blir lite osäker nu på om jag ska använda den eller inte när ni skriver så här..

Jag har inte köpt nån till vagnen men samma sak måste väl gälla i den? Jag ska alltså köra utan med bara täcke/filt?

Blir inte madrassen i vagn och säng för hård? Man hör ju så mycket om att deras bakhuvuden kan bli platta. Det skulle min kudde också förhindra tydligen.

• JLES

Mycket förvärkar ikväll.. Och de blir bara värre för att bebisen är så hårdhänt och trycker ut alla sina kroppsdelar samtidigt! Men det känns ändå bra för att då vet jag att kroppen gör sig redo.. :)

• Otit

Fast när jag fick barn för 1,5 år sedan skulle man ha kudde för att inte bakhuvudet ska bli platt. Men speciella bebiskuddar såklart. Vi köpte en pandakudde som är platt med en grop i för huvudet för att motverka platt bakhuvud.

• Cheerful

Madrasser ska vara hårda, det minimerar risken för plötslig spädbarnsdöd.

Jo, de pandakuddar otit pratar om är det många som använder, men jag blev avrådd av min bm, hon sa att om bebisen kräks finns risk att det inte kommer ut och att den lilla kvävs. Istället ska man bara få bebisen att ligga omväxlande på höger/vänster sida av huvudet.

Försöker med första barnet sedan november-16
  • Nostalgity

37+0 idag... Så ingen bebis på 36+6 här inte. Nu räknas han som fullgången och i denna vecka föddes dottern. Så hädanefter blir de mer och mer spännande. Men än inga tecken på att han vill ut. Får packa väskan på söndag kanske?

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Olinelilja

Jag frågade min bm igår, för vi har avstått från att köpa kudde och täcke/filt pga vad vi läst om kvävningsrisker, men vi undrar liksom vad ska vi ha i spjälsängen då? Det måste ju ändå vara gossigt, man kan ju inte ha en liten bebis i en tom säng...

Men hon sa då att en tunn kudde som köps i välsorterad barnbutik som är ergonomisk är att föredra. Och tom att hon tyckte att man kunde ha ett täcke.

Svar på tråden BF September 2018