• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Migas

Ligger just i soffan och försöker vila ut förkylning som dottern dragit hem från förskolan. Det märks att jag har sämre immunförsvar nu för sån här förkyld med riktigt slemhosta, nysningar, ont i huvudet och kroppen var länge sen jag var. Jag som redan var trött utav graviditeten innan, känner mig nu helt energilös och orkeslös och jag får tvinga mig att göra det mest nödvändiga för mig och dottern.

Jag längtar efter att få se den lilla krabaten den 9 april

paam skrev 2018-03-29 21:27:12 följande:

BF 12/10, gjort två VUL en gång hos spec mvc innan jag påbörjade behandling med blodförtunnande & en gång nu i veckan pga en blödning. Allt såg fint ut båda gångerna :)

Nu väntas KUB den 4/4 & har efter det RUL 17/5 & ett tillväxtultraljud inplanerat lite senare i graviditeten :)

Dudå?

Vad härligt att snart få se den lilla krabaten igen. Är det pga att du äter blodförtunnande du får göra ett tillväxtultraljud?
  • paam
    Migas skrev 2018-03-30 10:35:05 följande:

Ligger just i soffan och försöker vila ut förkylning som dottern dragit hem från förskolan. Det märks att jag har sämre immunförsvar nu för sån här förkyld med riktigt slemhosta, nysningar, ont i huvudet och kroppen var länge sen jag var. Jag som redan var trött utav graviditeten innan, känner mig nu helt energilös och orkeslös och jag får tvinga mig att göra det mest nödvändiga för mig och dottern.

Jag längtar efter att få se den lilla krabaten den 9 april

Vad härligt att snart få se den lilla krabaten igen. Är det pga att du äter blodförtunnande du får göra ett tillväxtultraljud?

Ja precis & för att de vill säkerställa att barnet får i sig den näring den behöver då jag även har celiaki (glutenintolerant, så de vet inte hur mycket av näringen jag stoppar i mig som tarmarna klarar att ta upp) :)
  • Migas
    paam skrev 2018-03-30 15:59:10 följande:

Ja precis & för att de vill säkerställa att barnet får i sig den näring den behöver då jag även har celiaki (glutenintolerant, så de vet inte hur mycket av näringen jag stoppar i mig som tarmarna klarar att ta upp) :)

Aha, jag trodde att det fanns mer forskning kring graviditet och glutenintolerans numera, men vad skönt för dig att de vill hålla lite koll så barnet växer som det borde.
  • Mamapolarbear

Hej,

Är nu i v 10 (9+6), imorgon v 11, och känner att magen börjar bli så svullen/spänd nu att jag har problem att ha byxorna knäppta! Det går fortfarande, även om det stundvis under dagen känns väldigt obehagligt. Jag har funderat på att köpa nya byxor, men det känns lite onödigt att köpa byxor i större strl när jag ?snart? ändå kommer behöva köpa mamma-kläder. Vad tycker ni att jag ska göra? Stå ut, eller ?slösa? lite pengar?

Vi var på inskrivningsamtal i veckan och fick då info om fosterdiagnostik, bland annat KUB. Vi båda har varit överens om att för vår del känner vi inget behov av att kolla den sortens avvikelse (vi ser inte vad sådan info skulle göra någon skillnad för vår graviditet?). Men, vi är såklart väldigt sugna på att få se den lille och få vara lite lugnare över att de faktiskt finns något där inne. Just nu känns det hela så overkligt. Gjorde två grav. test dagarna efter varandra kring BIM som visade positivt, men sen har det ?bara? varit mina graviditetssymptom som visat att jag är gravid. Som sagt, det hela känns bara så himla overkligt!

Såg att ni verkar vara många här i tråden som bokat in KUB. Hur går era tankar kring detta? Varför väljer ni att göra KUB och varför inte? :) vore intressant att höra era synvinklar på det hela!

• malino
    Mamapolarbear skrev 2018-03-31 07:29:03 följande:

Hej,

Är nu i v 10 (9+6), imorgon v 11, och känner att magen börjar bli så svullen/spänd nu att jag har problem att ha byxorna knäppta! Det går fortfarande, även om det stundvis under dagen känns väldigt obehagligt. Jag har funderat på att köpa nya byxor, men det känns lite onödigt att köpa byxor i större strl när jag ?snart? ändå kommer behöva köpa mamma-kläder. Vad tycker ni att jag ska göra? Stå ut, eller ?slösa? lite pengar?

Vi var på inskrivningsamtal i veckan och fick då info om fosterdiagnostik, bland annat KUB. Vi båda har varit överens om att för vår del känner vi inget behov av att kolla den sortens avvikelse (vi ser inte vad sådan info skulle göra någon skillnad för vår graviditet?). Men, vi är såklart väldigt sugna på att få se den lille och få vara lite lugnare över att de faktiskt finns något där inne. Just nu känns det hela så overkligt. Gjorde två grav. test dagarna efter varandra kring BIM som visade positivt, men sen har det ?bara? varit mina graviditetssymptom som visat att jag är gravid. Som sagt, det hela känns bara så himla overkligt!

Såg att ni verkar vara många här i tråden som bokat in KUB. Hur går era tankar kring detta? Varför väljer ni att göra KUB och varför inte? :) vore intressant att höra era synvinklar på det hela!

Hej och grattis till graviditeten!

Förstår ditt dilemma med byxorna.. Jag köpte höga graviditetsleggings i en större storlek så de kommer jag kunna ha under lång tid, supersköna dessutom! Det är värt att lägga lite pengar på att få trivas och känna sig bekväm tycker jag även att det inte kommer bli en ny garderob :) kolla tradera där finns klädpaket lite billigare..

Vi har fått tid till KUB den 6 april. Har samma tankar som du att det spelar ingen roll om hen har en kromosomavvikelse utan vi vill mer få en bekräftelse på att det finns något som lever där inne. Vi vill kunna se så det blir verkligt:) sen om man skulle kunna se på ultraljudet att barnet inte kommer kunna leva ett värdigt liv (om man nu kan se det) så vill vi få reda på det i god tid och ta ställning. Men som sagt handlar det mest om att få se den lilla:)
  • Längtarefterdighelatiden

Hej,

Jag köpte mammabyxor i början av v13 för alla mina byxor satt obekvämt trots gummiband istället för knapp. Så himla skönt med mammabyxor!

Jag gjorde KUB i veckan. Jag är 43 så riskerna för kromosomavvikelser är större för mig. Det är vårt första (och troligtvis enda) barn så vi ville se att den inte har en utvecklingstörning. Fick bra siffror, väntar nu på svar på nipt. Det som jag tyckte om med kuben var att bebisen ville inte lägga sig rätt så att bm kunde mäta så vi fick se den en hel timme!
  • Tiinuli

Hej hej

Undrar om det finns en Fb grupp för bf oktober som man kan joina? Nån som vet?

Jag är i vecka 12 nu och väntar bara att få komma till kub 11.4 och se om allting är bra. Hoppas hoppas

• Migas

Hej,

Hej,

Jag skulle hellre stå ut eller hitta på tillfälliga lösningar alternativt köpa mammakläder redan nu. För mig känns det åtminstone bättre att satsa på bekväma kläder som man kan ha en längre tid under graviditeten än vanliga kläder som du kanske bara kan ha under några veckor och sen kanske inte ens kan använda efter förlossningen. Jag började med mammakläder tidigt denna gång för att jag mådde mer illa av att använda vanliga kläder som tryckte på magen.

Vi valde att boka in KUB, denna och förra gången, för att vi vill veta så mycket som möjligt innan (även om det bara är en sannolikhet), så att man har möjlighet att förbereda sig om det visar sig att något är avvikande.

Dessutom så är två av kromosomavvikelserna (nr 18 och nr 13), så pass allvarliga att de oftast inte är förenliga med liv (åtminstone inte ett värdigt liv), så vi vill ha möjlighet att ta reda på om barnet har dessa och ha möjlighet att fatta ett beslut om vi är beredda att gå igenom detta eller inte. Down syndrom ser jag inte alls som lika allvarligt då många av dessa ändå lever ett bra liv i slutändan.

Varför valde ni att avstå KUB? Alla har sina anledningar till att göra det ena eller det andra, så bara nyfiken på hur ni resonerade.
  • MammaTillTvå90

Näe nu är jag säker!

Känner lill* sprattla där inne (: någon mer som har känt fosterrörelser ?

Det här är mitt tredje barn. Det första kände jag i v14 och det andra i v15. Är i v13 nu!

• Nummerfyra

Hej

Jag vill gärna vara med i FB-gruppen, hur gör jag?????

Är snart 25år, min fjärde graviditet ???? BF 21 oktober

Svar på tråden BF oktober 2018