• Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • oanonym
    Moulinette86 skrev 2018-02-07 12:30:51 följande:

Men det är då också fullt rimligt att bedra en annan människa utan konsekvens ifrån samhällets sida för det lidande man har orsakat?

Beror på hur man bedrar. Folks sexliv ska staten hålla sig borta från så mycket det går, anser jag.
  • Anonym (Eller inte)
    oanonym skrev 2018-02-07 13:08:33 följande:
    Beror på hur man bedrar. Folks sexliv ska staten hålla sig borta från så mycket det går, anser jag.
    Det kanske dom ska göra, men verkligheten ser ju annorlunda ut. Vi har både sexköpslag och snart samtyckeslag...Så varför inte en lag mot otrohet?
  • oanonym
    Anonym (Eller inte) skrev 2018-02-07 13:37:59 följande:

Det kanske dom ska göra, men verkligheten ser ju annorlunda ut. Vi har både sexköpslag och snart samtyckeslag...Så varför inte en lag mot otrohet?

För att det blir för svårt att definiera, och svårt att bevisa att de inblandade verkligen var ett par. I så fall ska lagen bara gälla de som skriver avtal.
  • Moulinette86
    Rikard skrev 2018-02-07 11:46:59 följande:
    Inbillar du dig att vi ska känna sympati för din våldsamhet? Glöm det!
    Ju mer du avslöjar om dig själv, desto mer förstår jag din fru som var otrogen.
    Vem vill vara tillsammans med en våldsverkare som tar sig friheten att straffa människor han ogillar med våld?
    Tråkigt att ditt straff inte verkar ha fått dig att förstå att du har gjort fel.
    Vi var aldrig gifta, har inte skrivit det .
    Jag har heller inte bett om någon sympati.
    Hon hade ett fritt val att avsluta förhållandet hela tiden.

Vad har jag gjort för fel? Har bara reagerat instinktivt i ett trängt tillstånd.. EFTER att jag uttryckligen ropat på hjälp flera gånger.

om straffet skulle kunna lärt mig att jag gjort ett fel, hur skulle min dåvarande sambo ha lärt sig detsamma när det inte finns något straff?
  • Moulinette86
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-02-07 12:38:28 följande:
    Ja, som torskarna. Förstår dig.
    Med den logiken skall vi alltså straffa de som köper billiga kläder också då? 
    Jag har inte gjort annat än att ingå en överenskommelse ang en tjänst med en annan vuxen människa.
  • Anonym (man)
    oanonym skrev 2018-02-07 13:08:33 följande:
    Fast det är ju inte sexlivet staten lägger sig i om otrohet görs olaglig, det är sveket som i så fall bestraffas. Det går att ha sex utan att svika sin partner. Ditt resonemang är som att påstå att det är pengar staten lägger sig i när man straffar rån, förskingring, etc.
  • Rikard
    Moulinette86 skrev 2018-02-07 12:30:51 följande:
    Men det är då också fullt rimligt att bedra en annan människa utan konsekvens ifrån samhällets sida för det lidande man har orsakat?

Oavsett allt annat är det ALDRIG ok att själv ta till våld för privat rättsskipning. Du gjorde fel och det är oroande att du inte inser det. 

Vi äger var och en oss själva och vår kropp. Vår riksdag har genom demokratiskt fattade beslut bestämt att otrohet inte är olagligt. Att du ogillar hur lagarna är utformade ger dig ingen rätt att agera som du själv tycker. Därmed finns inga som helst ursäkter för ditt beteende, som dessutom riktade sig dina hot och ditt våld mot en person som inte hade givit några löften till dig och som alltså inte var otrogen mot dig. 

Du har inte en siffra rätt i ditt resonemang.

• Anonym (man)
    Rikard skrev 2018-02-07 14:08:38 följande:

Oavsett allt annat är det ALDRIG ok att själv ta till våld för privat rättsskipning. Du gjorde fel och det är oroande att du inte inser det. 

Vi äger var och en oss själva och vår kropp. Vår riksdag har genom demokratiskt fattade beslut bestämt att otrohet inte är olagligt. Att du ogillar hur lagarna är utformade ger dig ingen rätt att agera som du själv tycker. Därmed finns inga som helst ursäkter för ditt beteende, som dessutom riktade sig dina hot och ditt våld mot en person som inte hade givit några löften till dig och som alltså inte var otrogen mot dig. 

Du har inte en siffra rätt i ditt resonemang.

Njae, alltså visst håller jag med om att det är fel att hota människor, men samtidigt kan jag tycka att ger man sig in i ett sånt fult spel som mannen faktiskt gjorde så får man tåla lite skit.

Dessutom var ju mannen inte alls helt oskyldig, hade otrohet varit olagligt så hade mannen gjort sig skyldig till medhjälp eftersom han deltog i TS frus otrohet. Hade han själv partner så gjorde han sig skyldig till både otrohet OCH medhjälp till någon annans otrohet,
  • Rikard
    Anonym (man) skrev 2018-02-07 14:16:47 följande:
    Njae, alltså visst håller jag med om att det är fel att hota människor, men samtidigt kan jag tycka att ger man sig in i ett sånt fult spel som mannen faktiskt gjorde så får man tåla lite skit.

Dessutom var ju mannen inte alls helt oskyldig, hade otrohet varit olagligt så hade mannen gjort sig skyldig till medhjälp eftersom han deltog i TS frus otrohet. Hade han själv partner så gjorde han sig skyldig till både otrohet OCH medhjälp till någon annans otrohet,
    Vilka konstiga åsikter folk har!
    Du anser alltså att en man som gör något som är helt lagligt ska finna sig i att en privat våldsman ska straffa honom för något som denna våldsman tycker borde vara olagligt?

Nu är inte otrohet olagligt, och redan där faller ditt resonemang, men även det hade varit det så är det inte upp till privatpersoner att skipa rättvisa. Så fungerar det inte i några andra fall. Om jag blir misshandlat - vilket ju är ett brott idag - så får jag inte söka upp gärningsmannen för att själv spöa upp honom. 
    Det trådstartaren gjort sig skyldig till är olagligt och förkastligt oavsett hur lagarna kring otrohet ser ut.
  • Anonym (man)
    Rikard skrev 2018-02-07 14:29:33 följande:
    Vilka konstiga åsikter folk har!
    Du anser alltså att en man som gör något som är helt lagligt ska finna sig i att en privat våldsman ska straffa honom för något som denna våldsman tycker borde vara olagligt?

Nu är inte otrohet olagligt, och redan där faller ditt resonemang, men även det hade varit det så är det inte upp till privatpersoner att skipa rättvisa. Så fungerar det inte i några andra fall. Om jag blir misshandlat - vilket ju är ett brott idag - så får jag inte söka upp gärningsmannen för att själv spöa upp honom. 
    Det trådstartaren gjort sig skyldig till är olagligt och förkastligt oavsett hur lagarna kring otrohet ser ut.
    Vilka konstiga slutsatser folk drar. Jag tycker det är fel att hota folk rent principiellt. Dock tycker jag det är lika fel att delta i att såra och förnedra andra människor. Givetvis gjorde mannen inte fel i laglig mening eftersom otrohet är lagligt, moraliskt sett tycker jag han är ett jävla as som medvetet valde att delta i att bedra TS. 

Om du missat det så kan jag påminna dig att tråden handlar om otrohet BORDE vara straffbart, inte om det ÄR straffbart. Så att påpeka att otrohet inte är olagligt är ganska meningslöst.

Ja det är olagligt att misshandla andra människor, men skillnaden mellan ditt exempel med att söka upp gärningsmannen och spöa upp honom och otrohet är att i misshandlarens fall så kan du få hjälp av lagen för att sätta dit gärningsmannen och behöver därför inte göra det själv.

Det TS gjorde är förkastligt ur en laglig aspekt, ur en moralisk aspekt vet jag inte om det är så förkastligt. Gillar man att delta i att såra och förnedra andra människor så får man vara beredd på att det kan komma skit tillbaka och jag tror inte så många människor är så förtjusta i den sortens beteende.
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?