• Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • molly50
    Moulinette86 skrev 2018-02-02 10:20:40 följande:
    Nej ,varför det?
    När jag dömdes för olaga hot togs det NOLL hänsyn till att jag blivit bedragen, att jag hade gått in i väggen på jobbet eller det faktum att jag nekats vård om och om igen ( detta även efter att jag föranmält mig själv till polisen 2 gånger, varpå dom dom gjorde ett hembesök hos mig).

Så då skulle de antagligen inte ta någon hänsyn till kvalitetsaspekter i förhållandet heller.. 
    Fast varför skulle det tas någon hänsyn till det?
    Jag blev själv bedragen i mitt förra förhållande så jag kan förstå hur det känns.
    Men aldrig att jag dödshotade varken mitt ex eller den han bedrog mig med. (Även fast det var en av mina bästa vänner)
    Det hade ju bara gjort saken värre för mig själv.
    Och jag tyckte inte att de var värda att riskera ett åtal/straff för.
    Carpe Diem
  • Rikard
    oanonym skrev 2018-02-05 16:41:25 följande:
    Eller så försvann lagarna för de inte "gick"att ha kvar?

Och idag måste ju saker bevisas på ett annat sätt, samt att det är lagligt med öppna förhållanden.
    Det fanns behov av bevis eller vittnen även tidigare. Att spionera på otrogna makar var en av detektivsbranschens främsta sysselsättningar innan lagarna ändrades, så det har åtminstone funnits en ganska omfattande kunskap om hur man avslöjar och dokumenterar otrohet. 

Lagarna mot otrohet fanns för övrigt i hundratals år här i Sverige och på sina håll i världen finns de ännu idag, så visst går lagarna att ha kvar ur en ren praktisk synvinkel.

Men frågan är som sagt om man vill ha dem kvar.
  • Rikard
    Moulinette86 skrev 2018-02-02 10:20:40 följande:
    Nej ,varför det?
    När jag dömdes för olaga hot togs det NOLL hänsyn till att jag blivit bedragen, att jag hade gått in i väggen på jobbet eller det faktum att jag nekats vård om och om igen ( detta även efter att jag föranmält mig själv till polisen 2 gånger, varpå dom dom gjorde ett hembesök hos mig).

Så då skulle de antagligen inte ta någon hänsyn till kvalitetsaspekter i förhållandet heller.. 
    Inbillar du dig att vi ska känna sympati för din våldsamhet? Glöm det!
    Ju mer du avslöjar om dig själv, desto mer förstår jag din fru som var otrogen.
    Vem vill vara tillsammans med en våldsverkare som tar sig friheten att straffa människor han ogillar med våld?
    Tråkigt att ditt straff inte verkar ha fått dig att förstå att du har gjort fel.
  • Anonym (Hmmmm...)
    Moulinette86 skrev 2018-01-31 12:38:53 följande:

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

Otrohet har ju varit straffbart tidigare. Tycker du att det av moraliska skäl bör bli straffbart igen? Det skulle ju till skillnad från lagen om sexköp verkligen vara en moralisk lag. Gillar du sådana?
  • oanonym
    Rikard skrev 2018-02-07 11:42:34 följande:

Det fanns behov av bevis eller vittnen även tidigare. Att spionera på otrogna makar var en av detektivsbranschens främsta sysselsättningar innan lagarna ändrades, så det har åtminstone funnits en ganska omfattande kunskap om hur man avslöjar och dokumenterar otrohet. 

Lagarna mot otrohet fanns för övrigt i hundratals år här i Sverige och på sina håll i världen finns de ännu idag, så visst går lagarna att ha kvar ur en ren praktisk synvinkel.

Men frågan är som sagt om man vill ha dem kvar.

Ja, trodde du menade för längre sedan. Ja, lagarna går att ha kvar, rent praktiskt, som du säger.

Men med tanke på att folk har öppna förhållanden nu, och själv har rätt att välja partner och hur många de vill ligga med, så blir detta nästan omöjligt. Det blir konstigt om staten ska bestämma att folk är otrogna bara för att de "ligger runt".
  • Moulinette86
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 17:21:44 följande:
    Ja, eftersom det var irrelevant. Att du fru bedrog dig är ingen ursäkt för att du väljer att dödshota en annan kille. Nu är du ju en känd våldsförespråkare, i en annan tråd argumenterar du för att man ska slå barn i ansiktet eller med knytnäven i magen ...
    Jaså det är du igen, nu tar du vad jag skrivit ur sitt sammanhang, du kan ju gå tillbaka till nämnd tråd och svara på frågan ang annan lösning som du hittils inte kunnat besvara. Irrelevant var det inte vilket du hade sett om du läst hela tråden.
  • Moulinette86
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-02-07 11:50:14 följande:
    Otrohet har ju varit straffbart tidigare. Tycker du att det av moraliska skäl bör bli straffbart igen? Det skulle ju till skillnad från lagen om sexköp verkligen vara en moralisk lag. Gillar du sådana?
    Nej egentligen inte, tycker inte att morallagar bidrar till något gott för samhället i stort.
    Tycker vi ska ha lagen som ett instrument för att straffa de som har orsakat andra människor lidande.
  • Moulinette86
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 17:18:42 följande:
    Du valde att dödshota en människa och blev dömd för det? Låter fullständigt rimligt.
    Men det är då också fullt rimligt att bedra en annan människa utan konsekvens ifrån samhällets sida för det lidande man har orsakat?
  • Moulinette86
    molly50 skrev 2018-02-07 11:06:30 följande:
    Fast varför skulle det tas någon hänsyn till det?
    Jag blev själv bedragen i mitt förra förhållande så jag kan förstå hur det känns.
    Men aldrig att jag dödshotade varken mitt ex eller den han bedrog mig med. (Även fast det var en av mina bästa vänner)
    Det hade ju bara gjort saken värre för mig själv.
    Och jag tyckte inte att de var värda att riskera ett åtal/straff för.
    Ok, men hur ska man då som samhälle hålla den ansvarig som utsätter någon för en otrohet då? 

Om man ropar på hjälp och inte får den när man som mest behöver det kand et göra att man handlar irrelevant, det brukar kallas för förmildrande omständigheter i juridiska sammanhang.
  • Anonym (Hmmmm...)
    Moulinette86 skrev 2018-02-07 12:28:32 följande:
    Nej egentligen inte, tycker inte att morallagar bidrar till något gott för samhället i stort.
    Tycker vi ska ha lagen som ett instrument för att straffa de som har orsakat andra människor lidande.
    Ja, som torskarna. Förstår dig.
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?