Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Ja min uppfattning är att det inte går att förena godhet (som i godhjärtad) med nazism och det handlar mer om moral än om synen på ideologier. Nazismen vilar på rasistisk grund, nazismen propagerade för rasrenhet och det går helt enkelt inte att förena detta med godhet. Jag tror att en majoritet av befolkningen håller med mig om detta och det beror på de som har en västerländsk moral anser att repatriering av vissa folkgrupper, homosexuella, handikappade och politiskt oliktänkande är en ondsint handling.
Bra reportage, Niklas Orrenius: Hatet mot muslimer fortsätter att smutsa ner oss alla:
Ja min uppfattning är att det inte går att förena godhet (som i godhjärtad) med nazism och det handlar mer om moral än om synen på ideologier. Nazismen vilar på rasistisk grund, nazismen propagerade för rasrenhet och det går helt enkelt inte att förena detta med godhet. Jag tror att en majoritet av befolkningen håller med mig om detta och det beror på de som har en västerländsk moral anser att repatriering av vissa folkgrupper, homosexuella, handikappade och politiskt oliktänkande är en ondsint handling.
Bra reportage, Niklas Orrenius: Hatet mot muslimer fortsätter att smutsa ner oss alla:
www.dn.se/nyheter/sverige/niklas-orrenius-hatet-mot-muslimer-fortsatter-att-smutsa-ner-oss-alla/
Jag kan inte se att du svarar på min specifika fråga i det inlägg du hänvisar till. Var i inlägget svarar du mig? Det jag undrar är alltså om en person som tar kraftigt avstånd från kommunismens fasor men som ändå tror på den ideologi som Marx och Engels förkunnade. Menar du att en sådan person ond? Hur motiverar du detta?
Ja, enligt din moral (och min också för den delen). Men det är en subjektiv uppfattning och du kan inte lägga beslag på att din subjektiva uppfattning är allenarådande. De som energiskt följde nazismen under deras storhetstid tyckte att nazismen var en godhjärtad tanke, och det är ingen åsikt utan det är fakta. Ifrågasätter du det?
Så nu frågar jag dig igen: tycker du att man är en god människa idag om man följer kommunismen?
Jag kan inte se att du svarar på min specifika fråga i det inlägg du hänvisar till. Var i inlägget svarar du mig? Det jag undrar är alltså om en person som tar kraftigt avstånd från kommunismens fasor men som ändå tror på den ideologi som Marx och Engels förkunnade. Menar du att en sådan person ond? Hur motiverar du detta?
Jag kommer aldrig att förstå hur att någon kan argumentera för att det ens går att betrakta nazismen som god. Även om man tar hänsyn till att människor kan vara naiva så beskrivs målet med rasrenhet av nazisterna så tydligt att naivitet inte är en godtagbar ursäkt. Svårigheterna att uppnå målet är ju överhuvudtaget inte något som ursäktar nazismen utan bör i stället ses som ett lyckligt faktum.
Jag förstår att man inte kan döma människor som inte var/är insatta i ideologin men skulden faller tungt på de nazister som förstår och gillar ideologin. Förintelse av judar, romer, handikappade och homosexuella, oliktänkande kan aldrig ursäktas med att ändamålen helgar medlen och den person som hävdar att nazismen är godhjärtad har helt enkelt fel.
Suck struntar du i att läsa (igen)?
Jag hävdade ALDRIG att mitt svar #747 innehöll svaret om Engelsk och Marx. Det är något du sitter och hittar på själv.
Jag skrev tydligt TILL dig att jag hade Citerat ditt inläg #740, i mitt inlägg #747. och svart på det du hade skrivit i inlägg #740.
Jag BAD dig uttryckligen att du skulle komma i håg vad du skriver själv i dina olika inlägg.
Jag tar det kort fatta. Jag skall dra det i "dummy gudie" form..
1 Jag läste DITT inlägg #740, och inlägg #740 hade INGET som handlade om Engelsk eller Marx i det inlägget (det kan du fan läsa själv så ser du)
2 Jag citerade inlägg #740, det resulterade i mitt inlägg #747 och jag svarade på det ORDEN/innehållet du skrev i inlägg #740.
Jag uppmanar DIG att LÄSA om ditt egna inlägg #740, och citera från DET inlägget #740 vad du nämner "Engelsk" och "Marx" i det inlägget.
Jag har suttit nu och läste DET fyra gånger nu. Jag hittar inte namnen "Marx" eller "Engelsk" i ditt inlägg #740.
Så att DU inte hittar svaret på din specifika fråga där ifrån är faktiskt inte så konstigt. Då inlägg #740 så fanns det inte ett ord om varken Engelsk eller Marx från ditt inlägg #740.
Så du är fri att ställa frågor, men det är KLÄDSAMT om du ställer frågor som är relaterat till det som faktiskt skrivs.
Och det är mycket mer klädsamt om du kommer i håg vad du själv skriver i dina olika inlägg.
Jag har väldigt tydligt förklarat att min uppfattning när det gäller nazism. Den nazistiska ideologin, med historiska dokument som tex Mein Kampf, är byggd på rasism och nazismen är därför vidrig både i skrift och som den har praktiserats. När det gäller kommunismen så är det framförallt praktiserandet som är vidrigt och som har resulterat i fruktansvärda folkmord och förföljelse.