Böneutrop!
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?
Hur blir det med böneutropen - har vi kommit fram till något ?
Jag kommer aldrig att förstå hur att någon kan argumentera för att det ens går att betrakta nazismen som god. Även om man tar hänsyn till att människor kan vara naiva så beskrivs målet med rasrenhet av nazisterna så tydligt att naivitet inte är en godtagbar ursäkt. Svårigheterna att uppnå målet är ju överhuvudtaget inte något som ursäktar nazismen utan bör i stället ses som ett lyckligt faktum.
Jag förstår att man inte kan döma människor som inte var/är insatta i ideologin men skulden faller tungt på de nazister som förstår och gillar ideologin. Förintelse av judar, romer, handikappade och homosexuella, oliktänkande kan aldrig ursäktas med att ändamålen helgar medlen och den person som hävdar att nazismen är godhjärtad har helt enkelt fel.
Jag har inga problem med att förstå ideologier eller varför människor attraheras av olika ideologier. Vår meningsskiljaktighet handlar inte heller om ideologier (vi verkar vara hyfsat överens om vad den nazistiska ideologin går ut på) utan om det filosofiska begreppet godhet.
Du menar att om man är naiv och blundar för de svårigheter det skulle innebära för att uppnå den nazistiska visionen så kan man hitta en god nazism medan jag hävdar att en ideologi som förespårar ett system där man vill rensa samhället från judar, romer, handikappade, homosexuella och oliktänkande med västerländsk moral inte kan betraktas som god.
Jag har inga problem med att förstå ideologier eller varför människor attraheras av olika ideologier. Vår meningsskiljaktighet handlar inte heller om ideologier (vi verkar vara hyfsat överens om vad den nazistiska ideologin går ut på) utan om det filosofiska begreppet godhet.
Du menar att om man är naiv och blundar för de svårigheter det skulle innebära för att uppnå den nazistiska visionen så kan man hitta en god nazism medan jag hävdar att en ideologi som förespårar ett system där man vill rensa samhället från judar, romer, handikappade, homosexuella och oliktänkande med västerländsk moral inte kan betraktas som god.
Läs om mitt inlägg (#747) igen och läs rätt i stället för att sitta och SKUMMA blixt fort igenom någons text, och sedan svara godtyckligt på vad du trodde att du han och se.
Jag kan inte se att du svarar på min specifika fråga i det inlägg du hänvisar till. Var i inlägget svarar du mig? Det jag undrar är alltså om en person som tar kraftigt avstånd från kommunismens fasor men som ändå tror på den ideologi som Marx och Engels förkunnade. Menar du att en sådan person ond? Hur motiverar du detta?