• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Dr Nail
    Akira Öken skrev 2018-05-18 00:39:06 följande:

Det är mycket intressant att en stor del av de svarande i tråden är män, som i inlägg efter inlägg propagerar mot, förlöjligar och förminskar de känslor och upplevelser som de tillfrågade (kvinnorna) presenterar.

Inte ens i en fråga som är ställd till kvinnor och gäller kvinnors upplevelser är de villiga att lyssna. Det sorgligaste är att de själva inte förstår att de ÄR en del av problemet.

En del av problemet är man bara när man VILL vara en del av problemet. Vill man hitta på problem, och sen vara en del av dem, så varsågod, men dra inte in andra i era problem.

:D
  • Anonym (jätterädd)
    Dr Nail skrev 2018-05-18 00:16:06 följande:
    Naturligtvis. Vill man vara rädd, så är allting trams som säger att man inte behöver vara rädd.

Jag förstår att du vill vara rädd :D

Från BRÅ

Våldtäkt och sexualbrott

98 procent av de som misstänks för sexualbrott är män (2016)

Men visst. Jag är rädd för att jag VILL vara rädd. Inte för att jag måste. Så måste det ju vara? Ändå skriver någon direkt att jag får skylla mig själv om jag blir mördad ifall jag följer med en man hem. Alla föräldrar varnar sina döttrar för män och det grundar ju sig i verkliga siffror och inte i fantasier. 

Vet du Dr Neil. Jag vill verkligen inte vara en del av det här problemet. Jag önskar att jag kunde säga att det här rör inte mig, för det är något män gör och jag är inte inblandad. Ingen frågade mig om jag ville vara inblandad i det här problemet! Jag vill inte ha del i mäns sexualbrott! Får jag välja så definitivt NEJ TACK! 

• Mella-Bella

Varför tar ni upp kvinnors våld mot män? Tråden handlar ju om att kvinnor är rädda för män, menar ni att kvinnor borde inte vara så rädda för män därför att det finns kvinnor som örfilar män och aldrig blir anmädla?

• tusenordförsnö

Tänker aldrig på sånt om jag är ensam med nån jag känner lite sen innan. Inte om den personen kommer från ett sammanhang så att säga, då känner jag mig säker. Behöver inte känna dem ingående, kan sas ta andras outtalade "försäkran" genom att de umgås med personen.
    Är säkert inte nåt som på riktigt skyddar mig från att råka ut för våld/våldtäkt, men nånstans får man dra gränsen för att kunna leva ett bra liv, och där har jag bestämt att den ska vara och vill kunna slappna av så. Och då har jag ändå råkat ut för både våldtäkt och ett försök (hindrades av taxichaufför) får en hel del år sen.

Skulle jag dejta, skulle alltid första träffen vara kring andra, och andra i ett sammanhang kring andra.

• Anonym (Stan Smith)
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-18 06:41:29 följande:

Från BRÅ

Våldtäkt och sexualbrott

98 procent av de som misstänks för sexualbrott är män (2016)

Men visst. Jag är rädd för att jag VILL vara rädd. Inte för att jag måste. Så måste det ju vara? Ändå skriver någon direkt att jag får skylla mig själv om jag blir mördad ifall jag följer med en man hem. Alla föräldrar varnar sina döttrar för män och det grundar ju sig i verkliga siffror och inte i fantasier. 

Vet du Dr Neil. Jag vill verkligen inte vara en del av det här problemet. Jag önskar att jag kunde säga att det här rör inte mig, för det är något män gör och jag är inte inblandad. Ingen frågade mig om jag ville vara inblandad i det här problemet! Jag vill inte ha del i mäns sexualbrott! Får jag välja så definitivt NEJ TACK! 

Att det är 98 % män spelar ingen roll för hur rädd man ska vara för män. Det som spelar roll är hur stor andel av männen som utför brotten.
  • Mella-Bella
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 23:37:23 följande:

Men varför skulle det vara samma procent som gör de anmälda brotten? Det är ju bara fantasier. Jag hittar ingen statistik på hur många av Sveriges män som begår brotten. Det står ingenstans: det är bara 1 procent av alla män som är våldsamma, du kan lita på 99 procent av männen. Det är tyvärr inte så.

Det finns statistik och den säger att det är män som begår sexualbrott, våldsbrott och mord. Mot både män och kvinnor. Så vi gör rätt i att vara rädda för män. Godnatt. 

Det står ingenstans att de oanmälda är andra män heller. D
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-17 22:59:47 följande:
    Att din "känsla" är just en känsla i form av ett ogrundat påstående utan stöd i fakta.
    Som alla svar i denna tråd då menar du?
  • gangstah91
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:54:51 följande:
    Jag tror faktiskt jag redan har redogjort för det. Ganska så noggrant. 

Jag har aldrig sagt att män inte blir misshandlade? Klart att dom blir det. Och såklart att män är mer utsatta för våld i offentligheten än vad kvinnor är! Män aktar sig inte för män. Dom borde göra det, men dom gör inte det. Män är inte vana att akta sig, jag vet inte varför, det är som att dom tror att inget farligt kan hända, bara för att kvinnor inte är våldsamma. De tror väl inte att killkompisarna kan göra dom illa, men det kan dom verkligen.
    Vadå inte aktar sig? Vad snackar du om? Vilka pratar du om? Alla män? Eller är alla män svagare än alla män och alla män är starkare än alla män?

Inget vad du skriver har någon som helst logisk slutledning.
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-17 23:08:35 följande:
    Vilka är det som misshandlar alla dessa misshandlade män?

Antar att du försöker dig på någon form av skämt genom att ta upp hur många män som blir misshandlade årligen samtidigt som du propagerar för att män inte alls är så farliga och att kvinnors rädsla för män är löjlig... Du gör liksom narr av dig själv.

Men du har helt rätt i sak: är det några som verkligen borde var rädda för att gå ut så är det männen. Kvinnor däremot löper störst risk att bli utsatta i hemmets lugna vrå.
    Vilken Kalle Anka statistik bör jag titta på om inte BRÅ?

Män är våldsammare mot män än mot kvinnor, rent statistiskt. Kulturellt är det mer accepterat att vara oprovocerat våldsam mot män än mot kvinnor(oberoende vilket kön som idkar våldet), vilket är helt befogat.

Skärp dig nu.
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 01:03:58 följande:
    Jag tror att det finns många anledningar till det. Varav en kan handla om ett behov av att försvara sig mot upplevelsen av ett kollektivt skuldbeläggande där många verkar ha svårigheter med att skilja på strukturer i samhället och sin egen person.

Det är intressant att dessa män fortsätter att visa en ovilja att lyssna och ta till sig. Det är sorgligt då det försvårar en förändring av attityder hos både män och kvinnor: män fortsätter att slå ifrån sig och kvinnor fortsätter att bli förlöjligade och misstrodda.
    Vilka strukturer är det du syftar på? Inte ens feministerna själva är tydligen överens om dessa påstådda strukturer. Det verkar framför alt vara radikalfeministerna som svurmar för "patriarkat" och strukturell förtryck av kvinnor.

Det är ganska självklart att "dessa män" kommer ha jävligt svårt att lyssna på varenda foliehatt med alldeles för stor offerkofta som kommer med hittepåteorier om strukturellt förtryck utan att ha något faktiskt att stödja sig på och verkar mest se det som någon slags ursäkt för att bete sig minst lika illa som det man säger sig kämpa mot. DET om något försvårar en förändring. Vill man bli tagen på allvar så ska man kanske komma med sakliga argument och inte en massa löjliga känsloargument om att man KÄNNER sig ditten och datten... en upplevd kränkning är inte detsamma som en faktiskt kränkning och det verkar många feminister ha väldigt svårt för att se skillnad på. 
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?