• Anonym (P)

SD varför är du för / emot?

Jag har ingen aning hur partierna ser ut det enda jag hört om är att folk antingen hatar eller älskar SD that's it

Vore kul att höra folk som är emot SD vad ni utgår från för argument? och ni som är neutral mot SD eller stöttar SD varför ni gillar de?

• Svar på tråden SD varför är du för / emot?
  • oanonym
    Padirac skrev 2018-08-16 19:53:10 följande:

Det finns fler olika sätt att se på det.  Röstning i ett parlamentsval för att utse ett regerande alternativ går till lite annorlunda än det du tänker på.

Om ditt sätt att tänka skulle gällt så skulle S ha varit vinnare också de år alliansen eller de borgerliga eller för all del Ullstens minoritetsregering ledde regeringarna.

Jag tror att SDsvansen kommer att skrika rakt ut om SD får flest röster men ändå inte bilda regering - detta utan en tanke på att detsamma rimligt skulle gällt andra partier i andra tider, tex då SD ville fälla det största partiet i riksdagen för något år sedan.

Ja, det var min poång, att det finns flera sätt att se på det.
  • Padirac
    oanonym skrev 2018-08-16 23:14:11 följande:
    Ja, det var min poång, att det finns flera sätt att se på det.
    Det du kallade flest kallas pluralitet eller relativ majoritet. En relativ majoritet är en minoritet.

Det finns olika typer av majoriteter och sätta att hitta en majoritet. Svensk parlamentarism gör inte SD till majoritet i Sveriges riksdag om inte SD eller SD med samarbetande partier når minst 51% eller inte får färre än 51% röster mot sig 
  • Anonym (För SD)

Såg just DIs debatt och tyckte både Kristersson och Björklund gjorde starkt intryck.

Men för mig faller rösten på dem bort just för att de inte vill förhandla med SD. För mig är det helt fel att man vill utestänga dem vid förhandlingsbordet oberoende av hur många röster de får, oavsett hur många mandat de får. Det är inte demokrati i mina ögon. Att de hellre samarbetar med dem som står långt borta från deras och min ideologi (S), gör det omöjligt för mig att rösta på Alliansen. Väldigt synd då jag står nära M i väldigt mycket och gillade starkt hur båda två hanterade större delen av debatten.

• Anonym (Folket.)

SDs politik skiljer sig inte mkt om man kombinerar S/M/KD med undantaget att de är negativa till Eu, där har de sagt att man vill ha en folkomröstning.

Men än en gång självmål av de andra partierna när man inte motiverar det med att det finns inget folkligt stöd och vi är för Eu. Ist för man resonemanget om titta på england, det vill vi inte ha, jättedåligt...det fattar ni väl, kostade så mkt. Jimme förelog bara en folkomröstning, låt folket bestämma. Så det i princip kan tolkas som folkförakt och att man står över svenska väljares förstånd så de får inte rösta om detta.

Men när 53 procent av svenskarna vill minska invandringen och endast ett parti för deras talan i den frågan. Spec när denna frågan genomsyrar hela samhållet från vård,skola,bostäder...i princip allt utom miljön, även där påverkar invandringen negativt men det är det nog ingen som vill prata om.

Jag tror väldigt få SD väljare ser SD som det bästa alternativet för att styra Sverige, men jag tror de många gg lägger den hos SD motvilligt för de känner att ingen annan tar tag i det. Att ett parti som SD som släpats i medias smuts så pass länge, där medlemmar gjort extremt mkt korkat och de ändå får 20-25% i mätningarna...då är det ngt som kokar i Sverige.

Och när invandrings frågan alltid ligger i topp 3 plus har stor inverkan på de andra topp frågorna ex vård/omsorg skola och brott/kriminalvård så är det anmärkningsvärt att bara ett parti vill minska invandringen när 53% av folket gör det, vilket än en gång späder på den lilla gnagade känslan av att de tycker de vet bättre än sina väljare.

Om inte en folklig opinon på över halva befolkningen och ett extremt stort SD i mätningarna gör så de andra partierna ändrar sig så är det svårt att se om de någonsin kommer göra det.

Den dagen KD och M säger samarbete så kommer det ske en väldig omfördelning av röster.

• Anonym (xyz)
    Padirac skrev 2018-08-16 19:53:10 följande:
    Jag tror att SDsvansen kommer att skrika rakt ut om SD får flest röster men ändå inte bilda regering - detta utan en tanke på att detsamma rimligt skulle gällt andra partier i andra tider, tex då SD ville fälla det största partiet i riksdagen för något år sedan.
    Nej, där tror du fel! Jimmie räknar inte med att ingå i en regering efter valet. Det gör han rätt i, och det har ingen praktisk betydelse om SD är störst eller inte.

Eftersom SD kommer vara vågmästare mellan blocken kan de övriga partierna välja mellan att kompromissa bort en del av sin politik eller att låta SD avgöra alla frågor där blocken har olika uppfattningar.

Att kompromissa bort sin politik testade Alliansen efter det förra valet (Decemberöverenskommelsen) och det slutade med katastrof.
    Att låta SD avgöra i de frågor där blocken har olika åsikt är definitivt en möjlighet, men det kommer vara SD som avgör vilket av blocken som får bilda regering, om inte S + M bildar regering (eventuellt med något annat parti), men det är ju också att kompromissa bort en del av sin politik.

Hur man än vänder på det så kommer SD ha stor inverkan på politiken, men de kommer 100% säkert inte finnas med i nästa regering.
    Det enda sättet för de övriga partierna att ta tillbaka väljare från SD är att anpassa sin migrationspolitik till folkets vilja. Som redan konstaterats i tråden så är det fler som sympatiserar med SD's migrationspolitik än som kommer rösta på dem. SD kan alltså öka ytterligare om de övriga partierna inte skärper sig. De som redan gått över till SD lär inte gå tillbaka förrän något annat parti fått upp trovärdigheten i migrationsfrågan.
    .
  • Anonym (För SD)

Det är ju så, det står inte långt ifrån.

Dessutom är SD tydligt för kärnkraft och sänkt gräns till EU normalen för aborträtt, och för fritt val för familjer att välja vad som är bäst för dem i fråga om ledighet. Vilket även jag är för (yes jag är kvinna).

Tycker Island vill införa något vi bör anamma istället - straff för ojämlik lönesättning mellan könen.

Lika lön gör det mer sannolikt att ledighet delas lika. Tjänar män i regel mer är det mer lönsamt att kvinnan stannar hemma, och så har vi det i Sverige.

Men... straff för ojämn lön, där är vi tyvärr inte ännu. Jämlika Sverige.

Men det är inte viktigaste frågorna nej, men bifrågor där även SD vinner poäng hos mig.

Invandring och kriminalitet väger klart tyngre.

• Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-16 23:40:04 följande:
    Nej, där tror du fel! Jimmie räknar inte med att ingå i en regering efter valet. Det gör han rätt i, och det har ingen praktisk betydelse om SD är störst eller inte.

Eftersom SD kommer vara vågmästare mellan blocken kan de övriga partierna välja mellan att kompromissa bort en del av sin politik eller att låta SD avgöra alla frågor där blocken har olika uppfattningar.

Att kompromissa bort sin politik testade Alliansen efter det förra valet (Decemberöverenskommelsen) och det slutade med katastrof.
    Att låta SD avgöra i de frågor där blocken har olika åsikt är definitivt en möjlighet, men det kommer vara SD som avgör vilket av blocken som får bilda regering, om inte S + M bildar regering (eventuellt med något annat parti), men det är ju också att kompromissa bort en del av sin politik.

Hur man än vänder på det så kommer SD ha stor inverkan på politiken, men de kommer 100% säkert inte finnas med i nästa regering.
    Det enda sättet för de övriga partierna att ta tillbaka väljare från SD är att anpassa sin migrationspolitik till folkets vilja. Som redan konstaterats i tråden så är det fler som sympatiserar med SD's migrationspolitik än som kommer rösta på dem. SD kan alltså öka ytterligare om de övriga partierna inte skärper sig. De som redan gått över till SD lär inte gå tillbaka förrän något annat parti fått upp trovärdigheten i migrationsfrågan.
    .
    Nu pratade jag inte om vad JÅ anser, han har tydligt spelat ned förväntningarna oavsett röstandel och ett ev 'vinnande' i form av relativ majoritet.

Det jag pratade om var SDsvansens reaktioner, tex på FL, fejjan mfl ställen. Det orättvisa kommer att trumpetas ut oavsett vad de kan hitta på som orättvist.

Till skillnad från dig tror jag inte att en anpassning till SDs retorik, politik eller politiska mål  ger andra partier röster. 

De som gåttt över till SD har i mångt och mycket bytt världsbild och verklighetsuppfattning - det är en lång väg tillbaks från detta, inte bara för SDs väljare utan för samhället som stort.
  • Anonym (xyz)
    Padirac skrev 2018-08-16 23:52:20 följande:
    Till skillnad från dig tror jag inte att en anpassning till SDs retorik, politik eller politiska mål  ger andra partier röster.
    Så du tycker det är bäst att i en fråga driva en politik som 53% av svenska folket är emot? Det har redan prövats i 4 år, och det har inte gått bra.

SD kommer vara valets stora vinnare, men de kommer inte ingå i nästa regering.
  • Padirac
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-17 00:03:50 följande:
    Så du tycker det är bäst att i en fråga driva en politik som 53% av svenska folket är emot? Det har redan prövats i 4 år, och det har inte gått bra.

migrationspolitiken är inte det avgörande Sveriges framtid oavsett vad JÅs parti och SDsvansen försöker tuta i resten av befolkningen. Allt handlar om arbetstillfällen, det löser också många andra frågor.

Det är som de flesta av Sveriges röstberättigade förstår inte en fråga om enbart migrationspolitik i riksdagsvalet. 

SD vill får oss att tro att migrationen är lösningen på allt, men i SDs politiska mål är migrationspolitiken bara ett medel för att nå en homogen folkgrupp i Sveruge botsett från de erkända minoriteterna. varför tror du att Sd är fixerade vid detta?  De är som jag tidigare sagt inte dumma i huvudet - de menar något med allt prat,
  • Anonym (---)
    Anonym (För SD) skrev 2018-08-16 23:27:58 följande:

Såg just DIs debatt och tyckte både Kristersson och Björklund gjorde starkt intryck.

Men för mig faller rösten på dem bort just för att de inte vill förhandla med SD. För mig är det helt fel att man vill utestänga dem vid förhandlingsbordet oberoende av hur många röster de får, oavsett hur många mandat de får. Det är inte demokrati i mina ögon. Att de hellre samarbetar med dem som står långt borta från deras och min ideologi (S), gör det omöjligt för mig att rösta på Alliansen. Väldigt synd då jag står nära M i väldigt mycket och gillade starkt hur båda två hanterade större delen av debatten.

så du röstar inte på dom du egentligen sympatiserar med för att dom är 'dumma' mot SD? Då kan du ju inte rösta på någon då alla partierna är 'dumma' mot varandra och det är pajkastning och sandlådebeteende från alla inklusive SD.

man kan ju inte rösta på ett parti för att man tycker synd om dom man röstar väl på ett parti för att få till förändringar och där känns en röst på SD bortkastad eftersom det inte ger något i praktiken, stödröst åt M eller åt S, men är det allt man vill ha ut som väljare?
    Anonym (xyz) skrev 2018-08-17 00:03:50 följande:

Frågan är hur länge deras väljare kommer stå ut med att rösta på ett parti som nu i flera år har ställts utanför den riktiga makten trots att man är ett av dom största partierna, när blir sista droppen? Hur många år som man står och ser på hur SD stödjer antingen alliansregering eller en rödgrön regering.

Sd:s väljare är missnöjesväljare som bryter med sina partier när man blir frustrerad och inget händer, det har drabbat M och S osv och om man tror att det inte kan hända även SD så är man naiv

Svar på tråden SD varför är du för / emot?