Anonym (xyz) skrev 2018-08-16 23:40:04 följande:
Nej, där tror du fel! Jimmie räknar inte med att ingå i en regering efter valet. Det gör han rätt i, och det har ingen praktisk betydelse om SD är störst eller inte.
Eftersom SD kommer vara vågmästare mellan blocken kan de övriga partierna välja mellan att kompromissa bort en del av sin politik eller att låta SD avgöra alla frågor där blocken har olika uppfattningar.
Att kompromissa bort sin politik testade Alliansen efter det förra valet (Decemberöverenskommelsen) och det slutade med katastrof.
Att låta SD avgöra i de frågor där blocken har olika åsikt är definitivt en möjlighet, men det kommer vara SD som avgör vilket av blocken som får bilda regering, om inte S + M bildar regering (eventuellt med något annat parti), men det är ju också att kompromissa bort en del av sin politik.
Hur man än vänder på det så kommer SD ha stor inverkan på politiken, men de kommer 100% säkert inte finnas med i nästa regering.
Det enda sättet för de övriga partierna att ta tillbaka väljare från SD är att anpassa sin migrationspolitik till folkets vilja. Som redan konstaterats i tråden så är det fler som sympatiserar med SD's migrationspolitik än som kommer rösta på dem. SD kan alltså öka ytterligare om de övriga partierna inte skärper sig. De som redan gått över till SD lär inte gå tillbaka förrän något annat parti fått upp trovärdigheten i migrationsfrågan.
.
Nu pratade jag inte om vad JÅ anser, han har tydligt spelat ned förväntningarna oavsett röstandel och ett ev 'vinnande' i form av relativ majoritet.
Det jag pratade om var SDsvansens reaktioner, tex på FL, fejjan mfl ställen. Det orättvisa kommer att trumpetas ut oavsett vad de kan hitta på som orättvist.
Till skillnad från dig tror jag inte att en anpassning till SDs retorik, politik eller politiska mål ger andra partier röster.
De som gåttt över till SD har i mångt och mycket bytt världsbild och verklighetsuppfattning - det är en lång väg tillbaks från detta, inte bara för SDs väljare utan för samhället som stort.