• Anonym (P)

SD varför är du för / emot?

Jag har ingen aning hur partierna ser ut det enda jag hört om är att folk antingen hatar eller älskar SD that's it

Vore kul att höra folk som är emot SD vad ni utgår från för argument? och ni som är neutral mot SD eller stöttar SD varför ni gillar de?

• Svar på tråden SD varför är du för / emot?
  • oanonym
    Padirac skrev 2018-08-16 23:23:48 följande:

Det du kallade flest kallas pluralitet eller relativ majoritet. En relativ majoritet är en minoritet.

Det finns olika typer av majoriteter och sätta att hitta en majoritet. Svensk parlamentarism gör inte SD till majoritet i Sveriges riksdag om inte SD eller SD med samarbetande partier når minst 51% eller inte får färre än 51% röster mot sig 

Jag har inte nämnt majoritet.
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-16 18:51:05 följande:
    Folkets vilja måste vara det samlade stödet utifrån de representanter som röstats fram av alla röstberättigade.

20% eller vad det nu blir är inte folkets vilja.

Och alla som mig som vägrar SD då, hur många av dessa kommer inte flippa.

Ni har fatal missbedömt hela frågan och den viktighet som uppstått med SD.

hur många meter var det?
  • klyban

Som jag bedömer min omgivning, så låter det som en hel del kommer ändra sin röst till SD.
    Dock ett för litet urval för ha någon som helst betydelse.

Men hur ser det ut för andra och era omgivningar, ser ni om någon flyttar sin röst till SD?
    Men vet detta brukar man inte prata om så mycket, då Bradleyeffekten är väldigt stark på denna.

hur många meter var det?
  • Flerbarnsmamman80

SD kommer att krossa alla andra, min röst hamnar på SD. Den dagen alla andra växer upp så kanske jag ändrar mig, men det ska mycket till det! SD valet 2018 = 32,2 % :)

• Flerbarnsmamman80
    klyban skrev 2018-08-17 11:26:29 följande:
    Som jag bedömer min omgivning, så låter det som en hel del kommer ändra sin röst till SD. Dock ett för litet urval för ha någon som helst betydelse. Men hur ser det ut för andra och era omgivningar, ser ni om någon flyttar sin röst till SD? Men vet detta brukar man inte prata om så mycket, då Bradleyeffekten är väldigt stark på denna.
    hur många meter var det?

Det finns ingen som knappt vågar säga att dom kommer att rösta på SD, min man vågar inte yppa att hans röst hamnar på Sd, inte många av hans kompanjoner eller samarbetspartners heller. Vi har hamnat i ett läge där ingen vågar säga att dom ska rösta på SD för det kommer straffa deras affärer...det kommer finnas ett stort mörkertal som röstar på SD.
  • Anonym (My SD-soul)
    Flerbarnsmamman80 skrev 2018-08-17 21:41:50 följande:

SD kommer att krossa alla andra, min röst hamnar på SD. Den dagen alla andra växer upp så kanske jag ändrar mig, men det ska mycket till det! SD valet 2018 = 32,2 % :)

Hur mycket jag än önskar att du skulle ha rätt så vågar jag inte hoppas på mer än max 25%.
    Men OJ vilken glädje din profetia skulle ge!
  • Anonym (För SD)
    Anonym (---) skrev 2018-08-17 01:59:56 följande:

så du röstar inte på dom du egentligen sympatiserar med för att dom är 'dumma' mot SD? Då kan du ju inte rösta på någon då alla partierna är 'dumma' mot varandra och det är pajkastning och sandlådebeteende från alla inklusive SD.

man kan ju inte rösta på ett parti för att man tycker synd om dom man röstar väl på ett parti för att få till förändringar och där känns en röst på SD bortkastad eftersom det inte ger något i praktiken, stödröst åt M eller åt S, men är det allt man vill ha ut som väljare?Frågan är hur länge deras väljare kommer stå ut med att rösta på ett parti som nu i flera år har ställts utanför den riktiga makten trots att man är ett av dom största partierna, när blir sista droppen? Hur många år som man står och ser på hur SD stödjer antingen alliansregering eller en rödgrön regering.

Sd:s väljare är missnöjesväljare som bryter med sina partier när man blir frustrerad och inget händer, det har drabbat M och S osv och om man tror att det inte kan hända även SD så är man naiv

Jag har gjort 4 valtest och så låg i toppen på 2, så jo, nog allt håller jag med dem i mycket. Jag tycker inte synd om dem, men tycker det är bortkastat om de samarbetar på tvärs av blockgränserna bara för att stänga ute SD, som ju ligger närmre alliansens politik i övrigt. Jag vill inte rösta på alliansregering om de kommer samarbeta med vänsterblocket. Decemberöverenskommelsen har satt hemska spår.
  • klyban
    Flerbarnsmamman80 skrev 2018-08-17 21:47:42 följande:

Det finns ingen som knappt vågar säga att dom kommer att rösta på SD, min man vågar inte yppa att hans röst hamnar på Sd, inte många av hans kompanjoner eller samarbetspartners heller. Vi har hamnat i ett läge där ingen vågar säga att dom ska rösta på SD för det kommer straffa deras affärer...det kommer finnas ett stort mörkertal som röstar på SD.

Jo, Bradleyeffekten är mycket tydlig på området.
    Så det finns en risk att en del kommer bli överraskade på hur mycket röster sen SD fick.

Men jag säger bli inte förvånade, då detta är precis vad ni arbetat så hårt för som ogillar SD.

hur många meter var det?
  • Anonym (elefanten i rummet)
    Anonym (Folket.) skrev 2018-08-16 23:38:13 följande:

SDs politik skiljer sig inte mkt om man kombinerar S/M/KD med undantaget att de är negativa till Eu, där har de sagt att man vill ha en folkomröstning.

Hahahaha skojar du? eller försöker du dumförklara alla människor lite sådär småfint

Nej det är inte enda undantaget, och att du inte ens nämner den fördomsfulla 'elefanten som klampar omkring i rummet' visar ju klart och tydligt på din agenda

Varför ljuga om sådant som alla vet?
    Eller förlåt såna som du 'ljuger inte' ni säger bara inte hela sanningen och tror att det gör någon skillnad.

Sådant här beteende bidrar till att man tar ännu mer avstånd för SD, med andra ord ni raggar inte precis röstar till SD
  • Padirac
    klyban skrev 2018-08-17 11:24:12 följande:

Och alla som mig som vägrar SD då, hur många av dessa kommer inte flippa.

Ni har fatal missbedömt hela frågan och den viktighet som uppstått med SD.

Jag anser ju till exempel att du missbedömt frågan då du har förenklat SDs påverkan och tror på en mycket enkel lösning. 
Svar på tråden SD varför är du för / emot?