Less is more skrev 2018-08-21 19:50:32 följande:
Jag har haft arbetskamrater som varit födda muslimer, men ej troende. Har också arbetat med en och annan troende muslim med hjibab. Mitt ena barn är bra kompis med ett muslimskt barn. Ingen av dessa muslimer har varken sagt eller gjort något konstigt.
Jag kan inte direkt påstå att jag vet att dessa muslimer går runt och tänker extrema tankar.. Du uppger att en vanlig muslim är likt en extrem svensk kristen. Det är möjligt. Men vad gör vi med extrema kristna ? Eller de som har andra extrema åsikter ?
Det enda jag kan se är att samhället ska förhindra brottsliga handlingar och bestraffa kriminalitet. Men att bestämma varandras tankar och tro kan vi inte göra.
De extrema kristna i Sverige får ofta kritik för sina uttalanden om t.ex. kvinnor, homosexuella.
Ganska ofta kallas det sektbeteende.
Det är lättare för en kristen att tolka bibeln så den passar in i ett modernt samhälle än vad det är för en muslim att göra samma med koranen. Den får ju inte tolkas, egentligen.
Det är när man diskuterar kvinnors rättighter, homosexuellas rättigheter, allmän människosyn, o.s.v. som man märker hur extrem en troende är. Och de flesta diskuterar inte sådant på jobbet.
Nej, vi kan inte bestämma andras tankar och tro. Däremot så har man rätt att kritisera religion på samma sätt som man kan kritisera nazism och rasism, t.ex. Många är ganska feg att kritisera islam. Det ska vara ganska extrem islam innan kritiken kommer fram.