Anonym (SD 2018) skrev 2018-07-20 07:50:58 följande:
Då upptäcks graviditetena i 99,99% av fallen innan vecka 12.
Har du fakta på det?
Hur som, så ska inte myndigheterna bestämma mellan v 13-17. Att det under den tiden diskutera att det är ett liv är trams eftersom fostret inte kan leva på utsidan utan är beroende av att leva i kroppen. Därför ska kvinnan bestämma under dessa veckor och inte myndigheten. Simple as that!
Mellan vecka 18-21 har jag inget emot. Eftersom SD vill behålla nuvarande form för dessa veckor. Det jag är emot är att dem vill utöka myndighetens bestämmande för tidigare veckor.
Varför inte låta det vara så som det ser ut idag?
Trots att det är få personer. Så är det de få personerna som upptäcker en graviditet sent som kommer att antingen panik göra abort innan v 12 (om det upptäcks innan v 12) för att inte låta myndigheterna bestämma. Eller om det upptäckts efter v 12. Låta myndigheten bestämma vilken kan resultera i att kvinnan får avslag och föder ett barn som inte är önskat av henne själv. Att det skulle vara möjlighet till adoption är inte heller en relevant argumentation eftersom kvinnan hur som helst har blivit tvingad till nåt hon inte vill. Och det önskar jag ingen kvinna! Det SKA finnas val möjligheter.
Det kommer troligtvis finnas dem som ångrar sig, det kommer finnas dem som är nöjd med sitt beslut. För det är upp till var och en att fatta det beslutet. Ingen annan, det är min poäng, det ska vara upp till dig själv. Du ska bestämma själv om du vill bli mamma, oavsett om graviditeter upptäcks i vecka 10 eller i vecka 13.
Jag rösta inte på SD för de kvinnor som upptäckter grav sent, och som beslutar att inte behålla det. De kvinnor ska mellan v 13-17 inte behöva låta en myndighet, med lagar, processer och byråkrati bestämma om det är dags för dem att bli mamma.
Oavsett hur graviditeten kom till. Oavsett om skydd användas eller inte, oavsett åldern, ekonomi eller socialt nät. Det är upp till varje kvinna att själv bestämma.