tobbe01 skrev 2018-07-21 19:05:45 följande:
Det man kan göra är att i lugn och ro invänta höstens val och själv se till att man går till valurnan och lämnar sin röst. Detta val kommer, för mig, att vara det mest rafflande jag upplevt sedan det handlade om kärnkraft och Fälldin hade oförtjänt medvind. Det året följde jag för första gången en valvaka. I höst tror jag inte att jag orkar........

....eller kanske
Det mest spännande tror jag inte inträffar under valvakan, utan under de förhandlingar som kommer ske dagarna och veckorna efter valet.
Inget av de tre blocken lär ju få någon egen majoritet. DÖ är död och ingen vill nog ha det konceptet tillbaka. Alla partier tävlar om att ta avstånd och kungör att de inte kommer göra sig beroende av SD. Samtidigt är det få som tror att S+M kommer bilda regering tillsammans och därigenom göra SD som oppositionsledare. Dilemmat är väl att riksdagspartierna utom SD målat in sig i ett hörn angående relationen till SD och nu sitter de fast i prestigen. De har samtliga beröringsskräck och denna beröringsskräck och uttalade ambition att agera tvärtom SDs synsätt i flyktingfrågan gör att stödet ökar för SD dag för dag.
Jag personligen tror faktiskt att det vore bäst att sätta sig ned vid förhandlingsbordet och samtala med SD, om man inte vill att SD ska få egen majoritet vid valet 2022.