• Anonym (Kluven)

Att träffa en syriansk man?

Jag träffade en man som är syrian förra året i några månader. Han berättade att hans familj och speciellt mamma är väldigt sträng och strikt med att han absolut inte får träffa en tjej som inte är syrian och som dessutom har barn sen tidigare. Jag kunde ha viss förståelse att det inte är så enkelt för alla men vi träffades ändå och jag tänkte att tiden får visa vart detta tar oss. Efter några månader slutade vi ses efter ett mindre tjafs om bland annat detta, att han hade svårt att binda sig. Dock visste hans vänner om mig.. så bara hans familj som absolut inte fick veta.

Vi har sen dess inte hörts förrän nu när han hörde av sig och sa att han tänkt på mig, saknat mig och gärna vill återuppta vår kontakt. Han var sedan väldigt tydlig med att vi inte har en framtid ihop och att han inte kan binda sig med någon som har barn sen tidigare.

Min spontana tanke var att tiden får utvisa vart detta tar oss och att hans familj får bli ett senare problem... efter att ha dragit detta med några vänner så blir deras spontana tanke att jag bör skita i detta helt. Vi hade annars en bra relation och trivdes med varandra.

Vad tänker ni? Någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Att träffa en syriansk man?
  • Anonym (erfarenhet)

Lika barn leka bäst

• Anonym (Syrian)

Jag själv är syrian och kan med all säkerhet säga att det inte lär bli ngt för hans familj/släkt skulle aldrig acceptera dig. Vår kultur är väldigt speciell och jag tycker du ska ta killens ord på allvar så du inte sitter där om några år och undrar varför du slösat tid på honom.

• Meriall

Söker du ngt seriöst så nej inte han. Han kommer aldrig kunna ha ngt seriöst med dig. Men vill du bara ha en kl så är det ju ok.

• Anonym (Vad tror du själv?)

Har dock ingen syrian i min bekantskapskrets, men jag tror att många av dem är extremt "strikta" i sin religion, jag antar att han är muslim?

Eller att han har stort "hederstryck" från sin familj?

Jag tror att han bara vill ha dig som en "kk", just nu? Och det är kanske bäst att du inte blir djupt förälskat i honom? Om han är muslim, kan han ju kanske redan var gift, och väntar på att få sin fru/ sina fruar hit, och deras barn?

Syrianer vältrade ju in i landet 2015, det kom många med kvoten. Har faktiskt ingen aning om hur de har anpassat sig, men ser att många som har fått PUT, redan har en del släktingar här, och däribland mamma och pappa, evt. fruar/ barn, syskon, (bröder? Systrar och kusiner). Jag ser dem ofta i Malmö, och de verkar väldigt familjära?

Men sen finns det ju alltid undantag? Kanske beror det på hur länge han har varit här? Man vet ju aldrig? Olika "folkgrupper", muslimska eller ej, integrerar sig på olika sätt,häri detta landet. Så vi skall aldrig "ha fördomar" mot någon speciell grupp. Alla är sin egen individ, med sin egen personlighet. Så men vet ju ju aldrig med "din"? All lycka till, men det är nog bäst att ha honom som "kk", än så länge. Så du inte skall bli förstört i kärlekssorg.

www.sydsvenskan.se/2011-10-22/syrianbrollop-stora-brfeta-stereotyper

• Anonym (Syrian)
    Anonym (Vad tror du själv?) skrev 2018-07-26 17:19:22 följande:

Har dock ingen syrian i min bekantskapskrets, men jag tror att många av dem är extremt "strikta" i sin religion, jag antar att han är muslim?

Eller att han har stort "hederstryck" från sin familj?

Jag tror att han bara vill ha dig som en "kk", just nu? Och det är kanske bäst att du inte blir djupt förälskat i honom? Om han är muslim, kan han ju kanske redan var gift, och väntar på att få sin fru/ sina fruar hit, och deras barn?

Syrianer vältrade ju in i landet 2015, det kom många med kvoten. Har faktiskt ingen aning om hur de har anpassat sig, men ser att många som har fått PUT, redan har en del släktingar här, och däribland mamma och pappa, evt. fruar/ barn, syskon, (bröder? Systrar och kusiner). Jag ser dem ofta i Malmö, och de verkar väldigt familjära?

Men sen finns det ju alltid undantag? Kanske beror det på hur länge han har varit här? Man vet ju aldrig? Olika "folkgrupper", muslimska eller ej, integrerar sig på olika sätt,häri detta landet. Så vi skall aldrig "ha fördomar" mot någon speciell grupp. Alla är sin egen individ, med sin egen personlighet. Så men vet ju ju aldrig med "din"? All lycka till, men det är nog bäst att ha honom som "kk", än så länge. Så du inte skall bli förstört i kärlekssorg.

www.sydsvenskan.se/2011-10-22/syrianbrollop-stora-brfeta-stereotyper

Men Gud. Vi är kristna syrianer. Du blandar ihop syrianer med syrier, pinsamt.
  • Anonym (Se upp!)
    Anonym (Syrian) skrev 2018-07-26 17:21:06 följande:
    Tack för att du klargjorde detta! Min åsikt är att syrianer är mycket mer inskränka och håller sig till sin "klan" än vad syrier är. Känner flera svenska tjejkompisar som är tillsammans med syrier och där är det inga problem. Syrianer däremot verkar inte alls vilja ta del av det svenska samhället. En tjejkompis till mig hade samma problem som ts med en syriansk kille hon träffade. Han trodde att han skulle kunna dejta henne när det "trängde på" men tji fick han - hon bad honom flyga och fara! Kanske är syrianer så speciella för att de inte har något eget land?
  • Anonym (Nej)

Säg bara nej till honom ts. Även om jag förstår att det är svårt. Men nog förtjänar du bättre än att vara undangömd i skuggorna? Duger du inte för honom till att ta hem till familjen så ska han inte ha dig en sekund. Min man är inte syrian, men från Libanon. Hans reaktion efter att ha läst din ts är "nej nej nej bara säg nej till honom."

• Anonym (Ella)

Du är värd bättre.Ha inte kontakt med honom.Träffa nån som uppskattar och passar ihop med dig!

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Syrian) skrev 2018-07-26 17:21:06 följande:

Vad är det för pinsamt med det?
Svar på tråden Att träffa en syriansk man?