• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • LLW
    LimeLime skrev 2018-09-29 14:52:54 följande:

Ja, första behandlingen för oss. För dig med?

Jag är lite spänd i magen och känner av det men har inte påverkats så mycket psykiskt. Av letrozol o primolut-nor var jag arg, trött och ledsen hela tiden så är mycket hellre lite spänd i magen!

Första för oss med! Försökt på egen hand i snart två år. Hur länge har ni försökt själva?

Ja det förstår jag! Alla dessa humörsvängningar som man inte kan kontrollera, usch :( hur känner du inför äggplocket?
  • Vildismamma
    Jooosen skrev 2018-09-29 13:05:52 följande:

Någon expert! Min mens kom en dag tidigare än tänkt. Så börjar med första sprutan ikväll. Första ultraljudet på fredag (efter 7 dagar alltså). På schemat jag fick så står bara dosen för 5 dagar. Iomed att jag börjar med allt en dag tidigare så finns det en dag (dag 6) innan ul som jag inte vet dosen på. Tre första står det 150 sedan ska ja sänka till 125. Visst borde ja kunna ta 125 en extra dag utan att de skrivit upp det. Förstår ni min fråga? Tacksam för svar <3

Det är väl bara att ringa och kolla det med kliniken... men som jag tror så sänktes jag efter 4 dagar sen fortsatte jag på det sänkta tills man tar den sista sprutan inför äggplock.... men säkrast är väl att ringa
  • Vildismamma

Gjorde äggplock idag... fick ut 8 ägg så nu får vi se om det blir insättning på måndag eller på torsdag, det beror ju på hur många som blir befruktade..

va nervös för äggplocket men det gick riktigt riktigt bra... och känns bra efteråt oxå.. lite känns det men bara som en liten mensvärk men ska väl poängtera att det är olika för alla... hade en som låg i samma rum som inte mådde lika bra som jag efter...

• LimeLime
    LLW skrev 2018-09-29 19:40:57 följande:

Första för oss med! Försökt på egen hand i snart två år. Hur länge har ni försökt själva?

Ja det förstår jag! Alla dessa humörsvängningar som man inte kan kontrollera, usch :( hur känner du inför äggplocket?

Spännande då är vi ivf-nybörjare båda två.

Jag slutade äta p-piller i juli förra året så lite mer än 1år. Jag har varit orolig för äggplocket då spolningen var det värsta jag varit med om. Nu är jag inte lika orolig längre efter att vår läkare var väldigt tydlig med att de smärtlindrar ordentligt så att äggplocket inte gör ont. Så jag är mindre rädd för smärtan men ändå orolig för hur många ägg de ska få ut, om de blir befruktade och överstimulering då jag har lite högre risk för det.

Hur känner du för äggplocket?
  • Wishful
    Ellencassandra skrev 2018-09-25 21:11:10 följande:

Jag tog ett test nu på kvällen. Inte kissat på 2 timmar å det kom upp ett svagt streck. Är chockad <3

Grattis! Vilket fint plus.
  • Akira Öken
    Vildismamma skrev 2018-09-29 20:44:39 följande:

Gjorde äggplock idag... fick ut 8 ägg så nu får vi se om det blir insättning på måndag eller på torsdag, det beror ju på hur många som blir befruktade..

va nervös för äggplocket men det gick riktigt riktigt bra... och känns bra efteråt oxå.. lite känns det men bara som en liten mensvärk men ska väl poängtera att det är olika för alla... hade en som låg i samma rum som inte mådde lika bra som jag efter...

Vad skönt att det gick bra! Håller tummarna!
  • Wishful
    Akira Öken skrev 2018-09-26 19:07:47 följande:

Vi har samlat information och funderar på hur vi går vidare. Men inget helt bestämt än.

Ah, vi fick information igår om att man för närvarande använder danska spermier i landstinget. Vet inte om det på något sätt hänger ihop med den lagändring du skriver om. Har du mer info/länk? Vore intressant att läsa!

Att landstinget använder danska spermier har nog inte med lagändringen att göra. Tillgång kanske? Nu är det bara universitetssjukhus som får utföra IVF med donerade spermier/ägg. Från och med 1 januari 2019 blir det möjligt för även andra vårdinrättningar som har fått tillstånd från IVO att utföra IVF med donerade spermier/ägg.

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/modernare-regler-om-assisterad-befruktning-och-foraldraskap/
  • Wishful

Barnmorska ringde i torsdags. De hade pratat med läkarna om stimulerad FET. Läkaren ville försöka i naturlig cykel igen med VUL onsdag och torsdag och ägglossningsspruta då om ägget tillräckligt stort. Hon frågade om de provat det tidigare och två av de tre gångerna då timingen var fel gjordes VUL på torsdag men var då för tidigt att ta ägglossningsspruta och sedan positiv ägglossningssticka på måndag. Barnmorskan frågade mig om jag orkade med ett till försök med eventuell helgkrock. Talade om att jag helst ville få göra stimulerad cykel så hon skulle ta det med läkarna ett varv till...

• Hoppomliv
    ranten skrev 2018-09-29 08:01:42 följande:

Vad tråkigt att höra att det inte blev något. Men det bestämdes i förväg att frysa alla då. Vad ar anledningen till detta?

Det sades efter första ultraljudet, men inte innan jag började med sprutorna!
  • Vildismamma
    Akira Öken skrev 2018-09-29 23:51:08 följande:

Vad skönt att det gick bra! Håller tummarna!

Tack tack... får se om dom ringer idag och säger att vi ska komma på torsdag istället..

någon som vet vad som är bäst 2 dagars eller 5 dagars?
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018