• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
    Tiina87 skrev 2018-09-05 18:04:22 följande:

Tar du CSN på mindre studietakt så varar veckorna längre .

Men om man studerar säg deltid och av särskilda skäl ändå får ut för heltid gäller samma sak då? Eller räknas det som heltid då?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 16:30:17 följande:

Låter ju helt sjukt att det är så. Tänk om man mår bättre av att jobba färre dagar istället? Jag förstår att busschaufförer eller butiksbiträden behövs varje dag inte kan slå ihop två halvdagar till en heldag och göra samma jobb en dag. Även städerskor är det svårt att göra så med. Men man bör ju få komma överens om arbetstiderna arbetstagare och arbetsgivare emellan kan man tycka.

Vad händer om man studerar utan att meddela FK kan de upptäcka det på något vis och dra in/kräva återbetalning av bidrag?

Jag håller med, det är helt världsfrånvänt för det går inte att hitta ett jobb med de tiderna. Politikerna gör vad de kan för att det ska vara så svårt så möjligt att ta sig in på arbetsmarknaden

Du kan få läsa en kurs och ha kvar hela aktivitetsersättningen, är det bara en kurs brukar det inte vara några konstigheter. Om du pluggar i alla fall kan du i absolut värsta fall bli återbetalningsskyldig för bidragen du fått flera månader tillbaka i tiden så blir du polisanmäld för bidragsbrott, du blir givetvis av med hela ersättningen också.
  • Glinda från Oz

Jag glömde svara på hur de får veta det, de får de inte om de inte ringer till den skolan du pluggar på och frågar om du pluggar där. Den enda orsaken till att de skulle göra det är om någon anmäler dig vilket du lätt kan undvika genom att ljuga och säga att du får aktivitetsersättning på deltid om någon frågar dig.

Glinda från Oz skrev 2018-09-05 18:35:58 följande:

Jag glömde svara på hur de får veta det, de får de inte om de inte ringer till den skolan du pluggar på och frågar om du pluggar där. Den enda orsaken till att de skulle göra det är om någon anmäler dig vilket du lätt kan undvika genom att ljuga och säga att du får aktivitetsersättning på deltid om någon frågar dig.

Men om personen ifråga är insatt i hur sjukförsäkringssystemet fungerar blir det kanske svårare att ljuga. Bättre kanske att säga att jag lever på CSN.
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 18:34:04 följande:

Jag håller med, det är helt världsfrånvänt för det går inte att hitta ett jobb med de tiderna. Politikerna gör vad de kan för att det ska vara så svårt så möjligt att ta sig in på arbetsmarknaden

Du kan få läsa en kurs och ha kvar hela aktivitetsersättningen, är det bara en kurs brukar det inte vara några konstigheter. Om du pluggar i alla fall kan du i absolut värsta fall bli återbetalningsskyldig för bidragen du fått flera månader tillbaka i tiden så blir du polisanmäld för bidragsbrott, du blir givetvis av med hela ersättningen också.

Förresten om man ska följa alla lagar och regler och endast studera en kurs i taget för att få behålla aktivitetsersättningen så skulle det ju ta evigheter att bli färdig med gymnasiet.
  • Tiina87
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 18:21:02 följande:

Men om man studerar säg deltid och av särskilda skäl ändå får ut för heltid gäller samma sak då? Eller räknas det som heltid då?

Studerar man på 75% men får han för 100% så tror jag veckorna tar slut snabbare. Kan vara så att man Kan få flera veckor pga funktionsnedsättning.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 18:40:05 följande:

Men om personen ifråga är insatt i hur sjukförsäkringssystemet fungerar blir det kanske svårare att ljuga. Bättre kanske att säga att jag lever på CSN.

Om personen är insatt kommer de snabbt förstå att du inte bara kan leva på CSN i din studietakt. Dessutom får man plugga halvtid om man inte behöver pausa bidraget, dvs har man aktivitetsersättning på deltid från början kan man plugga samtidigt, det är bara om man har haft det på heltid om man inte får det. Det känns som politikerna har slagit tärning om de här reglerna.
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 18:49:16 följande:

Förresten om man ska följa alla lagar och regler och endast studera en kurs i taget för att få behålla aktivitetsersättningen så skulle det ju ta evigheter att bli färdig med gymnasiet.

Meningen är ju att man bara ska ha aktivitetsersättning om man inte klarar av att jobba eller plugga, men en kurs kan vara bra att börja med för du vet inte vad du klarar och behöver komma tillbaka långsamt.
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 19:17:15 följande:
    Om personen är insatt kommer de snabbt förstå att du inte bara kan leva på CSN i din studietakt. Dessutom får man plugga halvtid om man inte behöver pausa bidraget, dvs har man aktivitetsersättning på deltid från början kan man plugga samtidigt, det är bara om man har haft det på heltid om man inte får det. Det känns som politikerna har slagit tärning om de här reglerna.
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 18:49:16 följande:

Meningen är ju att man bara ska ha aktivitetsersättning om man inte klarar av att jobba eller plugga, men en kurs kan vara bra att börja med för du vet inte vad du klarar och behöver komma tillbaka långsamt.
    Men om jag först får ett deltidsarbete kan jag då sluta där för att sedan studera deltid med bibehållen aktivitetsersättning, är det det du försöker säga?
  • Anonym (Anonymous)

Hur går det på arbetsträningen, Anonym (Krav komvux CSN) ? Vi är många som håller tummarna för dig.

• Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 20:24:05 följande:

Men om jag först får ett deltidsarbete kan jag då sluta där för att sedan studera deltid med bibehållen aktivitetsersättning, är det det du försöker säga?

Nej, det kan du inte, för du har aktivitetsersättning på 100% nu och det kan inget ändra på men det vet ju inte alla andra så du kan lugnt ljuga och säga att du bara har det på deltid utan att någon som är insatt i reglerna förstår att du ljuger.
Svar på tråden Krav komvux CSN