• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Sharper
    Tiina87 skrev 2018-09-05 13:11:22 följande:

Man har 120 veckor om man studerar på 100%. Ju lägre studietakt ju längre tid räcker veckorna.

Nej så är det inte.
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 13:22:35 följande:

Nej, det kan du inte. Jag vet inte varför det är så, det är ett skitdåligt politiskt beslut. Du får JOBBA 50% men du får INTE STUDERA 50%. Det spelar ingen roll vad du gör eller vilka papper du har det är såhär det fungerar. Vill du jobba kan du göra det imorgon du behöver inget läkarintyg för det, hittar du jobbet själv behöver du bara meddela FK att du vill pausa ersättningen på 50%. Du kan få CSN men blir av med hela aktivitetsersättningen så du kommer inte klara sig ekonomiskt.

Vill du jobba 50% får du jobba 4 timmar om dagen 5 dagar i veckan, du får inte lägga upp det på något annat sätt. (Nej, det spelar ingen roll om du har läkarintyg mm reglerna är såhär)

Låter ju helt sjukt att det är så. Tänk om man mår bättre av att jobba färre dagar istället? Jag förstår att busschaufförer eller butiksbiträden behövs varje dag inte kan slå ihop två halvdagar till en heldag och göra samma jobb en dag. Även städerskor är det svårt att göra så med. Men man bör ju få komma överens om arbetstiderna arbetstagare och arbetsgivare emellan kan man tycka.

Vad händer om man studerar utan att meddela FK kan de upptäcka det på något vis och dra in/kräva återbetalning av bidrag?
    Sharper skrev 2018-09-05 14:17:12 följande:

Nej så är det inte.

Så du menar att om man tar längre tid på sig att studera får man inte CSN för hela perioden utan tvingas studera ännu lägre takt och jobba samtidigt?

Någon som har några tips på hur man skulle kunna få ekonomin att gå ihop när man studerar om man inte orkar jobba/studera heltid?

• Tiina87
    Sharper skrev 2018-09-05 14:17:12 följande:

Nej så är det inte.

Jo

Jag fick för mig att om man studerar 50% låt säga 40 veckor istället för 20 räknas det om och blir 20 veckor ändå. Tänker jag fel och vem har rätt här?

• Sharper
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 17:53:09 följande:

Jag fick för mig att om man studerar 50% låt säga 40 veckor istället för 20 räknas det om och blir 20 veckor ändå. Tänker jag fel och vem har rätt här?

Enligt vad csn sagt till mig så är 1 vecka oavsett studietakt. Detta va ca 3 år sen jag frågade om det.
  • Sharper
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 16:31:56 följande:

Så du menar att om man tar längre tid på sig att studera får man inte CSN för hela perioden utan tvingas studera ännu lägre takt och jobba samtidigt?

Han sa så till mig för ca 3 år sen att 1 vecka är 1 vecka oavsett studietakt
  • Tiina87
    Sharper skrev 2018-09-05 18:01:53 följande:

Enligt vad csn sagt till mig så är 1 vecka oavsett studietakt. Detta va ca 3 år sen jag frågade om det.

Tar du CSN på mindre studietakt så varar veckorna längre .
  • Sharper
    Tiina87 skrev 2018-09-05 18:04:22 följande:

Tar du CSN på mindre studietakt så varar veckorna längre .

Så så dom inte till mig (därav att jag då valde att inte ta csn alls vid det specifika tillfället, pluggade nämligen 50% då)
Svar på tråden Krav komvux CSN