• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Kjell2

Ts

Tycker du börjar i fel ända, kring eventuellt misslyckande och detaljregler runt krångliga upplägg.

Börja i andra änden. Vad vill du göra om fem år och sen trettio år framåt ? Vad vill du jobba med? Hur ska du nå dit?

Kjell2 skrev 2018-09-06 06:55:57 följande:

Ts

Tycker du börjar i fel ända, kring eventuellt misslyckande och detaljregler runt krångliga upplägg.

Börja i andra änden. Vad vill du göra om fem år och sen trettio år framåt ? Vad vill du jobba med? Hur ska du nå dit?

Ja men jag vet ju inte vad jag vill jobba med. Är det då inte bättre att välja den utbildning jag tycker verkar mest intressant och sedan ta de jobb man kan få med den typen av utbildning. Självklart är jag ju inte helt borta när det kommer till vilken typ av utbildning som ger vilken typ av jobb. Eller rättare sagt jag har koll på ett ungefär vilken kategori av jobb utbildningarna kan leda fram till men inte exakt yrken, arbetsuppgifter osv. i detalj.

Om fem år kanske jag då antingen har ett jobb eller fortsätter att studera antingen gymnasiet (om det har dragit ut på tiden) eller någon form av högre utbildning.
    Kjell2 skrev 2018-09-06 06:55:57 följande:

Ts

Förresten oftast brukar jag bara planera max ett år frammåt i den. Jag vet ju inte hur det blir med inkomst och hur mycket jag kommer orka att studera, alltså i vilken takt .
  • Anonym (.)

Hej, jag orkar inte läsa igenom tråden och vet därför inte vad du fått för svar innan. Men om ingen sagt det redan så kan man även få aktivitetsersättning för studier. Har man inget slutbetyg från komvux eller gymnasiet så finns en speciell typ av aktivitetsersättning man kan få från försäkringskassan, kallas aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och jag har ett kort tag när jag inte orkade mer studerat på endast 25% och ändå fått full aktivitetsersättning. Så länge du har ett läkarintyg som intygar att du behöver mer tid på dig så kan du beviljas. Jag fick det pga add i kombination med depression.. Hade aldrig klarat att få ett slutbetyg utan den möjligheten.

Här finns mer info www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/aktivitetsersattning_forlangd_skolgang

Lycka till!

• Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 07:59:19 följande:

Ja men jag vet ju inte vad jag vill jobba med. Är det då inte bättre att välja den utbildning jag tycker verkar mest intressant och sedan ta de jobb man kan få med den typen av utbildning. Självklart är jag ju inte helt borta när det kommer till vilken typ av utbildning som ger vilken typ av jobb. Eller rättare sagt jag har koll på ett ungefär vilken kategori av jobb utbildningarna kan leda fram till men inte exakt yrken, arbetsuppgifter osv. i detalj.

Om fem år kanske jag då antingen har ett jobb eller fortsätter att studera antingen gymnasiet (om det har dragit ut på tiden) eller någon form av högre utbildning.

Vilken utbildning vill du läsa då?
  • Anonym (Josefine)

Tio veckor på komvux räknas som en termin, heltid under de tio veckorna är när du läser kurser motsvarande 200 poäng, vilket oftast är två kurser samtidigt. Läser du då en engelskakurs värd 100p så studerar du 50% och kan få CSN på deltid. Du kan få aktivitetsersättning samtidigt, men självklart endast på 50%.

Jobba får du också göra, men det finns en gräns på hur mycket du får tjäna under samma år du tar emot CSN.

• Anonym (.)

Man kan dock inte få CSN och aktivitetsersättning samtidigt. Detta för att aktivitetsersättning ges till personer som av en eller annan orsak inte klarar av att arbeta/studera full tid. Och att det vid studier är svårt att räkna ut hur mkt tid personen faktiskt lägger ner på sina studier, en person med nedsättning kan nämligen behöva lägga mer tid än en person utan nedsättning.. Lägger personen då ned 40 timmar i veckan på deltidsstudier så studerar den ändå heltid enligt fk som räknar tiden före antalet poäng/vecka. Av just den anledningen fick jag avslag på aktivitetsersättningen innan jag fick infon om att man kan få det för studier.

När jag sedan fick aktivitetsersättning fick jag istället avslag från CSN för att deras regler är att man inte kan få CSN samtidigt som man har aktivitetsersättning. Mitt råd är att du pratar med din kontaktperson på försäkringskassan om att du funderar på att läsa in gymnasiekompetensen men inte vet hur du ska gå tillväga. Istället för att lyssna på råd härifrån eftersom personerna som svarar här oftast inte har en aning om vad som gäller utan bara drar gissningar utefter vad de tycker/tror borde gälla.

Skickar med en länk om vad aktivitetsersättning är då det kan blandas ihop med aktivitetsstöd som man får via arbetsförmedlingen.

www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/aktivitetsersattning

Anonym (.) skrev 2018-09-06 13:13:50 följande:

Man kan dock inte få CSN och aktivitetsersättning samtidigt. Detta för att aktivitetsersättning ges till personer som av en eller annan orsak inte klarar av att arbeta/studera full tid. Och att det vid studier är svårt att räkna ut hur mkt tid personen faktiskt lägger ner på sina studier, en person med nedsättning kan nämligen behöva lägga mer tid än en person utan nedsättning.. Lägger personen då ned 40 timmar i veckan på deltidsstudier så studerar den ändå heltid enligt fk som räknar tiden före antalet poäng/vecka. Av just den anledningen fick jag avslag på aktivitetsersättningen innan jag fick infon om att man kan få det för studier.

När jag sedan fick aktivitetsersättning fick jag istället avslag från CSN för att deras regler är att man inte kan få CSN samtidigt som man har aktivitetsersättning. Mitt råd är att du pratar med din kontaktperson på försäkringskassan om att du funderar på att läsa in gymnasiekompetensen men inte vet hur du ska gå tillväga. Istället för att lyssna på råd härifrån eftersom personerna som svarar här oftast inte har en aning om vad som gäller utan bara drar gissningar utefter vad de tycker/tror borde gälla.

Skickar med en länk om vad aktivitetsersättning är då det kan blandas ihop med aktivitetsstöd som man får via arbetsförmedlingen.

www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/aktivitetsersattning

Jag är fullt medveten om vad aktivitetsrrsättning är eftersom att jag har haft det sedan 2010. Men det du säger är att du fick aktivitetsersättning när du studerade?
    Anonym (.) skrev 2018-09-06 09:48:43 följande:

Hej, jag orkar inte läsa igenom tråden och vet därför inte vad du fått för svar innan. Men om ingen sagt det redan så kan man även få aktivitetsersättning för studier. Har man inget slutbetyg från komvux eller gymnasiet så finns en speciell typ av aktivitetsersättning man kan få från försäkringskassan, kallas aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och jag har ett kort tag när jag inte orkade mer studerat på endast 25% och ändå fått full aktivitetsersättning. Så länge du har ett läkarintyg som intygar att du behöver mer tid på dig så kan du beviljas. Jag fick det pga add i kombination med depression.. Hade aldrig klarat att få ett slutbetyg utan den möjligheten.

Här finns mer info www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/aktivitetsersattning_forlangd_skolgang

Lycka till!

Jag tar nog inte längre tid på mig att studera utan jag behöver mer återhämtning, sömn och vila vilket gör att jag inte kan studera heltid. Men när jag sedan sätter mig ned för att plugga en vis grej eller skriva ett prov eller text så går det nog lika fort som för andra.

Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång kan man väl inte få för Komvux?
    Anonym (.) skrev 2018-09-06 09:48:43 följande:

Lycka till!

Läste presis om reglerna för atktivitetsersättning vid förlängd skolgång och enligt dessa regler upphör bidraget när man fyller 30 vilket jag gör nästkommande juni.

Finns det inget som heter sjukersättning vid förlängd skolgång?
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-04 23:34:07 följande:
    Ok, men om vi nu tänker oss att jag studerar distans på en kurs som tänkt att avklaras på 10 veckor och jag blir färdig efter 6, hur fungerar det då? Måste jag vänta 4 veckor till innan det räknas som att jag har fullföljt kursen och är färdig, eller kan man avsluta och få sitt betyg tidigare?
    Men det funkar inte så. Du går hela kursen och gör den i takt med det skolan erbjuder via sin läroplattform.

Jag har gått på Komvux och har studerat 100% på distans (skitskönt, så kan du jobba samtidigt). Då har jag gått antingen 5 veckors kurser eller 10 veckors kurser. 5 veckor för en 100 poängskurs är 100% och 10 veckor för en 200 poängskurs är 100%. Så om du studerar en 100 poängskurs på 10 veckor blir det ju 50%. Många 10 veckors kurser som är på 50% innebär klassrumstid.

Det finns inga 6-8 veckors kurser vad jag vet. Du blir meddelad ett datum för slutprov på din skola och kan inte göra annat än att vänta och gå dit (sen kan du ju såklart utföra och skicka in inlämningsuppgifterna innan). Du kan också validera delar av kursen vilket blir som en slags prövning, eller så kan du göra en prövning på hela kursen för att få betyg direkt. Då får du dock inte CSN.

Om du ska jobba samtidigt som du får CSN måste du uppnå en viss studietid (50%) och det finns ett inkomsttak. För mig, som är under 25 och hade det högre bidraget (6700 ungefär, noll lån) som man får ansöka om då, kunde jag tjäna max 86k per år om jag minns rätt. Jag tror det räknas ut med antal veckor du ska ha studiemedel. Så jag studerade 20 veckor eller något. Hur som helst så kan du kolla upp det om du ringer Komvux i din stad eller bara går in på csn.se.

www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp.html
Svar på tråden Krav komvux CSN