• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
  • Anonym (.)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 13:40:00 följande:

Läste presis om reglerna för atktivitetsersättning vid förlängd skolgång och enligt dessa regler upphör bidraget när man fyller 30 vilket jag gör nästkommande juni.

Finns det inget som heter sjukersättning vid förlängd skolgång?

Jag förstår att du vet vad aktivitetsersättning är, jag lämnade med länken för att andra inte verkade förstå att det var skillnad. I mitt fall handlade det också mest om att jag behövde mer återhämtning, samt att ja tog längre tid på mig att komma igång med en uppgift. Och ja det gäller för komvux. Det är till för de som inte har något slutbetyg på gymnasiet och därför ska läsa in det på komvux istället men inte klarar att göra det i full takt. Ofta är komvuxkurserna på 100 poäng och pågår i 10 veckor. För heltid brukar man läsa 2 sådana kurser åt gången, men du kan i så fall välja att bara läsa en sådan kurs så läser du istället i en takt av 50%.

Förstår att det kan bli lite ont om tid att hinna färdigt innan du fyller 30, men du kan ju ändå ansöka och få ersättning fram till det att du fyller. Då har du kommit en bit på vägen. Prata med din handläggare på försäkringskassan är mitt råd.
    Anonym (.) skrev 2018-09-06 19:27:33 följande:

Jag förstår att du vet vad aktivitetsersättning är, jag lämnade med länken för att andra inte verkade förstå att det var skillnad. I mitt fall handlade det också mest om att jag behövde mer återhämtning, samt att ja tog längre tid på mig att komma igång med en uppgift. Och ja det gäller för komvux. Det är till för de som inte har något slutbetyg på gymnasiet och därför ska läsa in det på komvux istället men inte klarar att göra det i full takt. Ofta är komvuxkurserna på 100 poäng och pågår i 10 veckor. För heltid brukar man läsa 2 sådana kurser åt gången, men du kan i så fall välja att bara läsa en sådan kurs så läser du istället i en takt av 50%.

Förstår att det kan bli lite ont om tid att hinna färdigt innan du fyller 30, men du kan ju ändå ansöka och få ersättning fram till det att du fyller. Då har du kommit en bit på vägen. Prata med din handläggare på försäkringskassan är mitt råd.

Men vilken är bästa? Att börja studera direkt efter årsskiftet utan att ha någon anställning eller att först få ett jobb och arbeta i 6-12 mån för att sedan börja studera?

Vad av dessa alternativ skulle vara bäst. Jag har ju lixom aldrig haft ett lönearbete och det kanske är bättre att först försöka komma in på arbetsmarknaden innan jag börjar att studera. Kanske är det då lättare att både få jobb efter studierna och få jobb bredvid studierna. Vad tycker samt hur resonerar ni andra som skriver i denna tråd?
    Anonym (J) skrev 2018-09-06 14:18:52 följande:

Men det funkar inte så. Du går hela kursen och gör den i takt med det skolan erbjuder via sin läroplattform.

Jag har gått på Komvux och har studerat 100% på distans (skitskönt, så kan du jobba samtidigt). Då har jag gått antingen 5 veckors kurser eller 10 veckors kurser. 5 veckor för en 100 poängskurs är 100% och 10 veckor för en 200 poängskurs är 100%. Så om du studerar en 100 poängskurs på 10 veckor blir det ju 50%. Många 10 veckors kurser som är på 50% innebär klassrumstid.

Det finns inga 6-8 veckors kurser vad jag vet. Du blir meddelad ett datum för slutprov på din skola och kan inte göra annat än att vänta och gå dit (sen kan du ju såklart utföra och skicka in inlämningsuppgifterna innan). Du kan också validera delar av kursen vilket blir som en slags prövning, eller så kan du göra en prövning på hela kursen för att få betyg direkt. Då får du dock inte CSN.

Om du ska jobba samtidigt som du får CSN måste du uppnå en viss studietid (50%) och det finns ett inkomsttak. För mig, som är under 25 och hade det högre bidraget (6700 ungefär, noll lån) som man får ansöka om då, kunde jag tjäna max 86k per år om jag minns rätt. Jag tror det räknas ut med antal veckor du ska ha studiemedel. Så jag studerade 20 veckor eller något. Hur som helst så kan du kolla upp det om du ringer Komvux i din stad eller bara går in på csn.se.

www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp.html

Jag har inte löst hela länken. Är kravet på hur mycket man får tjäna bara under tiden man har studiemedel eller gäller det för hela året. Jag menar om jag studerar 6 mån och jobbar 6 mån har jag då endast rätt till mindre summa än om jag inte hade jobbat allt under året trotts att arbetstiden inte är förlagt till samma månader som studierna?
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 20:53:27 följande:

Jag har inte löst hela länken. Är kravet på hur mycket man får tjäna bara under tiden man har studiemedel eller gäller det för hela året. Jag menar om jag studerar 6 mån och jobbar 6 mån har jag då endast rätt till mindre summa än om jag inte hade jobbat allt under året trotts att arbetstiden inte är förlagt till samma månader som studierna?

Osäker. Men jag är ganska säker på att det är under studietiden då tabellen visar /per veckor. Jag studerade februari-augusti så då räknade de bara halvårsvis. :)

Ditt CSN blir inte mindre för att du jobbar. Ditt CSN FÖRSVINNER om du jobbar över taket. ;)
    Anonym (J) skrev 2018-09-06 22:50:42 följande:
    Osäker. Men jag är ganska säker på att det är under studietiden då tabellen visar /per veckor. Jag studerade februari-augusti så då räknade de bara halvårsvis. :)

Ditt CSN blir inte mindre för att du jobbar. Ditt CSN FÖRSVINNER om du jobbar över taket. ;)
    Vad dumt att det försvinner helt. Varför finns ens denna regel? bör inte bidraget minska i samma takt som ens arbetsinkomst ökar? Vad händer om man jobbar på en arbetsplats samtidigt som man studerar och ligger precis på gränsen för att få CSN och så får arbetsgivaren för sig att höja lönen för denne. Arbetet kanske inte är anpassat så att man kan jobba mindre eller så. Då måste man ju tacka nej till löneförhöjningen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 23:47:12 följande:

Vad dumt att det försvinner helt. Varför finns ens denna regel? bör inte bidraget minska i samma takt som ens arbetsinkomst ökar? Vad händer om man jobbar på en arbetsplats samtidigt som man studerar och ligger precis på gränsen för att få CSN och så får arbetsgivaren för sig att höja lönen för denne. Arbetet kanske inte är anpassat så att man kan jobba mindre eller så. Då måste man ju tacka nej till löneförhöjningen.

Det är väl inte alls konstigt att du inte får ett skattefritt bidrag om du tjänar tillräckligt redan? Det är lite som att du skulle vilja ha a-kassa fastän du jobbar. Helt orimligt. :)

Om du ansöker om CSN får du helt enkelt se till att du inte tjänar mer än taket. Om en lönehöjning sker har du i skyldighet att informera CSN eller så blir du återbetalningsskyldig vilket inte är så gött! :)
  • Anonym (J)

Sen är det möjligt att det finns olika tak för olika slags bidrag, såklart. :) Du kan säkert tjäna mer om du har grundbidraget. Jag hade det högre, lånefria bidraget så taket var antagligen lägre då bidraget var flera tusenlappar högre.

• Anonym (J)

Ring bara Komvux i din stad så förklarar de allt. :) I Stockholms stad hade de en chatt och det var så jag kom i kontakt med min studievägledare som var superb! Gick till henne två gånger och tillsammans sökte vi mina kurser samt att hon hjälpte mig med det högre bidraget då det är en längre process att få godkänd och kräver flera partners godkännande innan det skickas in. Sedan kunde jag bara maila henne så prioriterade hon mina ansökningar i systemet direkt och jag kom in på alla kurser. Jag har en väldigt positiv erfarenhet av Komvux och jag studerade på två olika skolor som jag rekommenderar varmt. :) Jag tycker att du ska studera! Kurserna går snabbt!

Men återigen till frågan om vad som skulle bara bästa i min situation? Att börja studera direkt efter årsskiftet utan att ha någon anställning eller att först få ett jobb och arbeta i 6-12 mån för att sedan börja studera?

Vad av dessa alternativ skulle vara bäst. Jag har ju liksom aldrig haft ett lönearbete, praktik eller liknande och det kanske är bättre att först försöka komma in på arbetsmarknaden innan jag börjar att studera. Kanske är det då lättare att både få jobb efter studierna och få jobb bredvid studierna. Vad tycker samt hur resonerar ni andra som skriver i denna tråd?
  • Anonym (J)
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-07 00:37:18 följande:

Men återigen till frågan om vad som skulle bara bästa i min situation? Att börja studera direkt efter årsskiftet utan att ha någon anställning eller att först få ett jobb och arbeta i 6-12 mån för att sedan börja studera?Vad av dessa alternativ skulle vara bäst. Jag har ju liksom aldrig haft ett lönearbete, praktik eller liknande och det kanske är bättre att först försöka komma in på arbetsmarknaden innan jag börjar att studera. Kanske är det då lättare att både få jobb efter studierna och få jobb bredvid studierna. Vad tycker samt hur resonerar ni andra som skriver i denna tråd?

Det beror på.. Ger studierna dig en examen (inkl. högskolebehörighet) eller en yrkeskompetens? Isåfall studera först. Ger dig det inget mer än några enstaka betyg på ett papper - jobba först. Arbetslivserfarenhet är alltid välkommet. Det är min åsikt iaf/vad jag skulle göra. :)
Svar på tråden Krav komvux CSN