• Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Någon som vet vad som gäller för att få studiemedel på från CSN (bidrag och/eller lån) när man studerar på komvux (gymnasienivå). Ja hade tänkt att läsa in gymnasiet på något vis men vet inte i vilken omfattning jag skulle klara av/orka med att studera och hur jag ska gör om jag ska jobba samtidigt eller ej eller om jag ens kommer att ha ett jobb att arbeta på.

Kan jag börja att studera en kurs, typ ENG kanske, ett par månader (typ en termin) och samtidigt få CSN för den kursen? Samtidigt kanske jag då kan jobba bredvid. Skulle det vara möjligt?

Idag har jag aktivitetsersättning och jag vet inte om jag kommer att klara att jobba/studera heltid. Men säg att jag jobbar och studerar totalt 50% och 50% sjukskrivning i någon form. Sedan av dessa 50% som jag jobbar/studerar så studerar jag en kurs under våren och får CSN för just den kursen. Resten av dessa 50% blir lön och resten 50% någon form av sjukskrivning.

Jag fyller 30 i juni 2019.

Skulle detta vara möjligt?

• Svar på tråden Krav komvux CSN
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 21:26:50 följande:
    Nej, det kan du inte, för du har aktivitetsersättning på 100% nu och det kan inget ändra på men det vet ju inte alla andra så du kan lugnt ljuga och säga att du bara har det på deltid utan att någon som är insatt i reglerna förstår att du ljuger.
    Men hur ska jag kunna veta vem som är insatt i reglerna eller inte?
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 21:26:50 följande:
    Nej, det kan du inte, för du har aktivitetsersättning på 100% nu och det kan inget ändra på men det vet ju inte alla andra så du kan lugnt ljuga och säga att du bara har det på deltid utan att någon som är insatt i reglerna förstår att du ljuger.

Dessutom menade jag såklart om jag har ett läkarintyg som styrker att jag bara kan jobba deltid och då söker ett sådant jobb. När jag sedan har aktivitetsersättning på deltid och jobbar deltid undrar jag om det skulle vara möjligt att ersätta arbetet deltid med studier och få behålla aktivitetsersättningen, skulle detta fungera enligt alla regler och lagar som finns?

• Tiina87
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 21:39:28 följande:

Dessutom menade jag såklart om jag har ett läkarintyg som styrker att jag bara kan jobba deltid och då söker ett sådant jobb. När jag sedan har aktivitetsersättning på deltid och jobbar deltid undrar jag om det skulle vara möjligt att ersätta arbetet deltid med studier och få behålla aktivitetsersättningen, skulle detta fungera enligt alla regler och lagar som finns?

Troligvis inte. Tror inte du får jobba deltid OCH ha aktivitetsersättning deltid.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 21:39:28 följande:

Eftersom jag har sagt till dig flera gånger kan du lugn ljuga för de som är insatt i reglerna kommer inte förstå att du ljuger och de som inte är insatt lyssnar bara på vad du säger.

Du behöver inte ett läkarintyg, allt du behöver göra är att meddela FK att du vill pausa 50% av aktivitetsersättningen. Ett vanligt telefonsamtal räcker inget mer behövs.

Nej, du kan inte ersätta arbete med studier hur du än bär dig åt. Däremot kan du ansöka om 50% aktivitetsersättning EFTER den ersättningen du har nu går ut (den beviljas ju 1-3 år i taget) då kan du plugga 50%.
  • Glinda från Oz
    Tiina87 skrev 2018-09-05 23:33:13 följande:

Troligvis inte. Tror inte du får jobba deltid OCH ha aktivitetsersättning deltid.

Det får man. Det går att pausa ersättningen på heltid eller deltid i upp till ett år om man vill testa att jobba, men man får inte plugga bara jobba.
  • Tiina87
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 23:42:43 följande:

Det får man. Det går att pausa ersättningen på heltid eller deltid i upp till ett år om man vill testa att jobba, men man får inte plugga bara jobba.

Jodå, man får studera med bibehållen aktivitetsersättning i högst sex månader om man haft aktivitetsersättning i minst ett år.

• Tiina87
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 23:42:43 följande:

Tiina87 skrev 2018-09-05 23:53:41 följande:

Jodå, man får studera med bibehållen aktivitetsersättning i högst sex månader om man haft aktivitetsersättning i minst ett år.

Bilden kom inte med men här är länken www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/studera_med_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/aktivitetsersattning
    Tiina87 skrev 2018-09-05 23:54:43 följande:

Bilden kom inte med men här är länken www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/studera_med_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/aktivitetsersattning

Men kan man jobba deltid och ha antingen aktivitets- eller sjukersättning resten av tiden?

J

ust nu är jag ju på en daglig verksamhet ett par dagar i veckan. Det kan jag göra samtidigt som full aktivitetsersättnung. Planen är att efter årsskiftet ska jag skrivas in hos AF samtidigt upphör ju min aktivitetsersättning. Kan jag då få aktivitetsersättning heltid/deltid samtidigt som jag är inskriven hos AF och söker jobb/praktik/arbetsträning deltid?

Sen är bara frågan hur sjutton jag ska få FK att bevilja ny aktivitetsersättning. Nu fick jag ju beviljat mellan aug-dec på nåder men det var verkligen på nåder vill jag understryka.

Om jag inte blir beviljad någon form av deltidssjukskrivning så kan jag ju inte börja studera utan att söka fullt CSN. Man får ju inte ha försörjningsstöd deltid samtidigt som man studerar deltid.

Vad det gäller vilande aktivitetsersättning så hjälper det ju inte mig så mycket i och med att jag då blir utan pengar och tvingas leva på csn. Och om studierna misslyckas är jag ändå för gammal för att efter 6 månader kunna återuppta aktivitetsersättningen. Alltså om jag skulle pausa och börja studera efter årsskiftet. Jag fyller ju liksom 30 i juni.

Men om vi nu säger att jag skulle börja studera i jan utan att någonsin ha haft ett lönearbete. Studierna skulle skita sig och jag vill ansöka om sjukersättning skulle jag bli beviljad det då tro?

• Kjell2
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-06 00:56:13 följande:

Vad det gäller vilande aktivitetsersättning så hjälper det ju inte mig så mycket i och med att jag då blir utan pengar och tvingas leva på csn. Och om studierna misslyckas är jag ändå för gammal för att efter 6 månader kunna återuppta aktivitetsersättningen. Alltså om jag skulle pausa och börja studera efter årsskiftet. Jag fyller ju liksom 30 i juni.

Men om vi nu säger att jag skulle börja studera i jan utan att någonsin ha haft ett lönearbete. Studierna skulle skita sig och jag vill ansöka om sjukersättning skulle jag bli beviljad det då tro?

Sjukersättning kräver läkarintyg och utredning kring din arbetsförmåga. Det räcker inte med misslyckad studier och en ansökan.
Svar på tråden Krav komvux CSN