• Bananböjaren

SD gjorde bort sig totalt

SD hade ännu för några månader sedan 22-23% stöd i undersökningarna. Tills valdebatterna började. Nu blev resultatet endast 17,6%. Man lyckades alltså kasta bort över halva det ökade stödet man byggt upp under en hel period i oppositionen. Helt klart bör man lyfta fram SDs töntiga rasistpolitiker mera i media så folk ser vilka våp de är. De har inga argument och viftar med sitt fåniga invandrarkort hela tiden, mycket bra att nedgången har börjat.

Nu väntar fyra år av totalt verkningslöst gnällande i opposition för SD sedan slipper vi nog rasistpartiet.

• Svar på tråden SD gjorde bort sig totalt
  • nihka
    Konstatera skrev 2018-09-16 19:36:43 följande:

Du har också skyldigheter i en demokrati. Annars är demokratin svag. Det är intressant att det första du tänker på när du hör ordet demokrati är exkludering btw. Det verkar vara din definition av en demokrati. 

Det är skillnad på att samtala och samarbeta. Förstår du skillnaden? Det finns inget som säger att S och SD måste bilda regering för att dom samtalar kring en särskild frågeställning. Självklart blir det polariserat när man inte bjuder in partiet.

DÖ och liknande överenskommelser hade fungerat om statsministern deklarerade att han hade talat med SD, men att dom inte kommit överens. Det hade räckt så. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.

Ta på dig läsglasögonen. Jag skrev att man VÄLJER vem man vill samarbeta med. De övriga lämnar man därhän. Man har pratat med SD. Man vet redan vad SD vill. Finns ingen anledning att tugga om det igen. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Konstatera skrev 2018-09-16 22:19:10 följande:

Nej. Självklart ska han åka till USA och tala med Trump och självklart ska han medla med Nordkorea om så kräver. Skillnaden är att jag anser att samma princip även bör gälla i hemlandet. Varför är det okej att samtala med oliktänkande i EU men inte i Sverige?

Statsministerns plikt är att leda landet. Ett samtal med SD är inget som förhindrar denna plikt. Det är en viktig skillnad här som du inte verkar greppa. Att ta avstånd från SD efter samtal och att ta avstånd från SD utan att ens ha samtalat.

Svagt ledarskap

Precis. Statsministerns plikt är att leda landet. Inte sitta och lyssna på SD tugga om samma sak sedan 80-talet. Hur svårt är det att förstå ett NEJ?
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2018-09-16 23:17:26 följande:
    Självklart ska inte S bilda regering med ett konservativt högerparti. Detta är inte poängen. S kan dock mycket väl ta sitt ansvar och minska polariseringen.

M och KD kan mycket väl samarbeta med SD då det på många sätt är ett naturligt samarbete. Alliansen spricker dock då C och L inte är mogna för ett sådant beslut. Men det är naturligtvis oansvarigt av Alliansen att snacka om att fortsätta bedriva blockpolitik samtidigt som det är en total omöjlighet med dagens valutgång.

Då ingen vill samtala med ytterpartierna så måste blockpolitiken läggas ned. Att bilda en mittenregering är ett alternativ, men jag tror inte att det är klokt på lång sikt. 

Dessutom har dagens högerpartierna inte mer gemensamt med S än vad dom har med SD om vi ska vara ärliga.
    Ja, jag vet att du anser att Peace, Love and Understanding även ska gälla inom politiken - men det gör inte jag.

Jag anser att de åsikter SD företräder är avskyvärda och att dessa åsikter ska få så lite inflytande som möjligt över svensk regerings- och riksdagspolitik.

Jag kan iofs förstå att du och andra anser det orättvist att en så högröstad opinion inte ges inflytande över regeringspolitiken, men det är väl bara att komma igen till nästa val - det gick ju inte så där särkilt bra i valet för MED och AFS som kan tänka sig att samarbeta med SD.

Tänk så märkligt snedvridet allt blivit, när AFS och MED tycktes ha en gigantisk opinion bakom sig sett till aktiviteten på sociala forum, medan de i verkligheten knappt ens hade anhängare nog för att de skulle vara mätbara.

Lite så med SD också. Här på FL ordnades det ju omröstningar i parti och minut där SD fick över 50 procent av rösterna. Inte konstigt att besvikelsen blev så enorm när det bara bidde en tummetott, det vill säga 17 procent. Heller inte konstigt att besvikelsen nu tar sig sådana uttryck som att det är orättvist och odemokratiskt att inte samarbeta med SD.

83 procent av väljarna röstade dock på partier som tydligt förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (SD)

Nu är både KD och M väljare till största delen positiva till att samarbeta med SD. Så den där att alla andra röstade inot SD håller inte.

SD har redan samma inställning som M och S i migrationsfrågan, och det är i den de vill få bort C från så det borde vara rätt enkelt att få fram en alliansegering om man nu vill det.

• nihka
    Anonym (SD) skrev 2018-09-17 00:03:53 följande:

Nu är både KD och M väljare till största delen positiva till att samarbeta med SD. Så den där att alla andra röstade inot SD håller inte.

SD har redan samma inställning som M och S i migrationsfrågan, och det är i den de vill få bort C från så det borde vara rätt enkelt att få fram en alliansegering om man nu vill det.

Nej, INGET annat parti vill ha SDs sunkiga assimileringspolitik och INGET parti delar SDs ideologiska grund.
  • Konstatera
    nihka skrev 2018-09-16 23:28:38 följande:
    Ta på dig läsglasögonen. Jag skrev att man VÄLJER vem man vill samarbeta med. De övriga lämnar man därhän. Man har pratat med SD. Man vet redan vad SD vill. Finns ingen anledning att tugga om det igen. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.
    Nej, du väljer inte vem du samtalar med i en parlamentarisk krissituation. Det är en absolut nödvändighet för att lösa problemet. Däremot väljer du vem du samarbetar med i regering.
  • Konstatera
    nihka skrev 2018-09-16 23:36:24 följande:
    Precis. Statsministerns plikt är att leda landet. Inte sitta och lyssna på SD tugga om samma sak sedan 80-talet. Hur svårt är det att förstå ett NEJ?
    Du missar att ingen kan leda landet just nu.

Statsministerns uppgift är att förhålla sig till verkligheten.

• Anonym (SD)
    nihka skrev 2018-09-17 00:12:19 följande:

Nej, INGET annat parti vill ha SDs sunkiga assimileringspolitik och INGET parti delar SDs ideologiska grund.

Jo merparten av M och KDs väljare vill styra landet med hjälp av SD. Sen vilken politik detta exakt skulle leda till vet jag inte men troligen så kommer SD då får igenom stora delar av sin migrationspolitik.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2018-09-16 10:34:13 följande:

Vem har sagt att S historia är irrelevant idag? Den förre socialdemokratiske statsministern Göran Person var initiativtagare till Forum för levande historia där man mycket noggrant beskriver exempelvis 1900-talets rasbiologi och tvångssteriliseringar. Det var en socialdemokratisk regering som drev igenom att tvångssteriliserade skulle få skadestånd o.s.v.

Med SD är det ju liksom tvärt om. SD sa att de skulle belysa sin egen historia, men gjorde det inte. SD har så sent som år 2013 röstat för att transsexuella ska tvångssteriliseras och ar så sent som i år röstat för att transsexuella inte ska få skadestånd från staten. Dessutom så har SD av ett flertal historiker avslöjats med att ha producerat en film där man förvanskat sanningen kring vad som hände i början av 1900 talet, uppenbart med syfta att flytta fokus från sin egen smutsiga historia.

Jag tror att fokus på SDs historia kommer att minska om man står för smutsigheten.

Att låta en historiker belysa SDs historia på partiets egna initiativ var förmodligen inget seriöst förslag utan snarare valfjäsk. Jag tycker det var ett konstigt förslag från början. Gäller bara att hitta rätt historiker liksom. Detta är självklart inget som ett eget parti ska göra.

Det här med filmen. Well, ärligt talat tycker jag att det var ett bra initiativ även fast dokumentären inte är objektiv. Men det hade varit värre om SD gjort korta klipp om S historia med mål att bli virala. Nu är det trots allt en film på 2 timmar som på många sätt var intressant att titta på. Det mesta är trots allt helt sant även fast mycket medvetet utelämnats. Men bra att S historia lyfts fram, framför allt för en yngre publik som troligtvis inte har koll på Forum för levande historia. Jag hade dock givetvis hellre sett ex SVT göra en seriös serie om alla partiers historia. Men så jobbar inte public service, tyvärr.

Var även rätt intressant att beskåda många reaktioner till följd av dokumentärfilmen. Samma personer som påpekade icke nyhetsvärdet i att det fanns nazistiska strömningar i Sverige på 30-40 talet är samma personer som ständigt lyfter fram SDs historia på 90-talet precis som om att det vore något nytt.

Det här med transsexuella. Det är ingen dealbreaker för övriga partier. Inte förvånande att SD röstade som dom gjorde även fast jag personligen tycker det är fel. Men det är trots allt ett konservativt parti.
Svar på tråden SD gjorde bort sig totalt