Konstatera skrev 2018-09-16 23:17:26 följande:
Självklart ska inte S bilda regering med ett konservativt högerparti. Detta är inte poängen. S kan dock mycket väl ta sitt ansvar och minska polariseringen.
M och KD kan mycket väl samarbeta med SD då det på många sätt är ett naturligt samarbete. Alliansen spricker dock då C och L inte är mogna för ett sådant beslut. Men det är naturligtvis oansvarigt av Alliansen att snacka om att fortsätta bedriva blockpolitik samtidigt som det är en total omöjlighet med dagens valutgång.
Då ingen vill samtala med ytterpartierna så måste blockpolitiken läggas ned. Att bilda en mittenregering är ett alternativ, men jag tror inte att det är klokt på lång sikt.
Dessutom har dagens högerpartierna inte mer gemensamt med S än vad dom har med SD om vi ska vara ärliga.
Ja, jag vet att du anser att Peace, Love and Understanding även ska gälla inom politiken - men det gör inte jag.
Jag anser att de åsikter SD företräder är avskyvärda och att dessa åsikter ska få så lite inflytande som möjligt över svensk regerings- och riksdagspolitik.
Jag kan iofs förstå att du och andra anser det orättvist att en så högröstad opinion inte ges inflytande över regeringspolitiken, men det är väl bara att komma igen till nästa val - det gick ju inte så där särkilt bra i valet för MED och AFS som kan tänka sig att samarbeta med SD.
Tänk så märkligt snedvridet allt blivit, när AFS och MED tycktes ha en gigantisk opinion bakom sig sett till aktiviteten på sociala forum, medan de i verkligheten knappt ens hade anhängare nog för att de skulle vara mätbara.
Lite så med SD också. Här på FL ordnades det ju omröstningar i parti och minut där SD fick över 50 procent av rösterna. Inte konstigt att besvikelsen blev så enorm när det bara bidde en tummetott, det vill säga 17 procent. Heller inte konstigt att besvikelsen nu tar sig sådana uttryck som att det är orättvist och odemokratiskt att inte samarbeta med SD.
83 procent av väljarna röstade dock på partier som tydligt förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD.