• Bananböjaren

SD gjorde bort sig totalt

SD hade ännu för några månader sedan 22-23% stöd i undersökningarna. Tills valdebatterna började. Nu blev resultatet endast 17,6%. Man lyckades alltså kasta bort över halva det ökade stödet man byggt upp under en hel period i oppositionen. Helt klart bör man lyfta fram SDs töntiga rasistpolitiker mera i media så folk ser vilka våp de är. De har inga argument och viftar med sitt fåniga invandrarkort hela tiden, mycket bra att nedgången har börjat.

Nu väntar fyra år av totalt verkningslöst gnällande i opposition för SD sedan slipper vi nog rasistpartiet.

• Svar på tråden SD gjorde bort sig totalt
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2018-09-16 14:44:23 följande:
    Jag får ju aldrig så mycket medhåll som det där ryggdunkandet mellan debilvänstern och deras sidekicks.

men tack ändå  
    Jag tycker att det är lite smågulligt jag, det var inte fel att du gav Konstatera lite understöd.

Det händer faktiskt att jag går in på nya FL bara för att titta på ryggdunkarna, tyvärr tycks jag alltid få nedåtriktade tummar, som härSkrattande, medan du får en hel del ryggdunkar.

Och det ska du ju inte behöva skämmas för 
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (tant nilsson)
    nihka skrev 2018-09-16 10:31:55 följande:
    I en demokrati VÄLJER man vilka man vill samtala och samarbeta med och man VÄLJER bort SD. Inga diktatorsfasoner här där alla ska tvingas till något.

Jepp. så illa som jag tycker om Trump så förstår jag att det ingår i jobbet att ha förbindelser med USA pch just nu leder Trump USA. 
    All makt utgår från folket, står det i grundlagen. Det betyder att varje folkvald riksdagsledamot har en skyldighet gentemot sina väljare att driva deras frågor så långt det går.

• Anonym (Bono)
    Anonym (tant nilsson) skrev 2018-09-16 19:22:48 följande:

All makt utgår från folket, står det i grundlagen. Det betyder att varje folkvald riksdagsledamot har en skyldighet gentemot sina väljare att driva deras frågor så långt det går.

Och det är bara Sverigedemokraterna som är skyldiga sverigedemokraternas väljare något. Dom där 17%. Finns inget som säger att andra partier måste släppa fram ett så litet underlag. Det är upp till dom vilka dom samarbetar med.
  • Konstatera
    nihka skrev 2018-09-16 10:31:55 följande:
    I en demokrati VÄLJER man vilka man vill samtala och samarbeta med och man VÄLJER bort SD. Inga diktatorsfasoner här där alla ska tvingas till något.

Jepp. så illa som jag tycker om Trump så förstår jag att det ingår i jobbet att ha förbindelser med USA pch just nu leder Trump USA. 
    Du har också skyldigheter i en demokrati. Annars är demokratin svag. Det är intressant att det första du tänker på när du hör ordet demokrati är exkludering btw. Det verkar vara din definition av en demokrati. 

Det är skillnad på att samtala och samarbeta. Förstår du skillnaden? Det finns inget som säger att S och SD måste bilda regering för att dom samtalar kring en särskild frågeställning. Självklart blir det polariserat när man inte bjuder in partiet.

DÖ och liknande överenskommelser hade fungerat om statsministern deklarerade att han hade talat med SD, men att dom inte kommit överens. Det hade räckt så. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.

• Anonym (tant nilsson)
    Anonym (Bono) skrev 2018-09-16 19:36:29 följande:
    Och det är bara Sverigedemokraterna som är skyldiga sverigedemokraternas väljare något. Dom där 17%. Finns inget som säger att andra partier måste släppa fram ett så litet underlag. Det är upp till dom vilka dom samarbetar med.
    M,KD,L och C är skyldiga sina väljare att driva igenom sin egen politik. Det kan innebära samarbete med vilket parti som helst i den fråga som är uppe på dagordningen. Okej?
  • Padirac
    Konstatera skrev 2018-09-16 19:36:43 följande:
    Du har också skyldigheter i en demokrati. Annars är demokratin svag. Det är intressant att det första du tänker på när du hör ordet demokrati är exkludering btw. Det verkar vara din definition av en demokrati. 

Det är skillnad på att samtala och samarbeta. Förstår du skillnaden? Det finns inget som säger att S och SD måste bilda regering för att dom samtalar kring en särskild frågeställning. Självklart blir det polariserat när man inte bjuder in partiet.

DÖ och liknande överenskommelser hade fungerat om statsministern deklarerade att han hade talat med SD, men att dom inte kommit överens. Det hade räckt så. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.

Nu är ju SD polariserande i sig. De säger sig fälla alla som inte inför deras migrationspolitik. SD har inte mandat från sin väljarbas att kompromissa eller samtala - SDs parlamentariska erfarenhet och hantverksskicklighet har mycket kvar att önska. De lär sig säkert om de hålls på halster någon mandatperiod till Tomte
  • Padirac
    Anonym (Bono) skrev 2018-09-16 19:36:29 följande:
    true words
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2018-09-16 11:02:07 följande:
    Det där är såväl gulligt som kännetecknande för fiskmåshögern.

Tänk dig hur det skulle ha skränats om Stefan Löfven hade konstaterat att han inte vill samtala med Trump. 

Faktum är att Löfven skulle kunna tänka sig att träffa Nordkoreas ledare om det så behövdes, medan han samtidigt skulle vägra att samarbeta med ett parti som representerade liknande åsikter i Sveriges riksdag.

Politik kan vara svårt att förstå, det kan man lugnt konstateraSkrattande
    Det hade blivit gnälligt om han vägrade resa till USA, precis som han rättmätigt fått kritik för att ha vägrat samtala med SD. En man som inte ens kan tala med alla på hemmaplan kommer aldrig få i chansen att tala Kim Jong-Un tillrätta och bör inte heller göra det.

Löfven kommer gå till historien som en av Sveriges allra mest småaktiga statsministrar.

I övrigt jag menar, du jämför SD med Nordkorea. Det är inte seriöst. SD har inte särskilt extrema åsikter åt något håll. Är ju identiska med normal europeisk nivå och väldigt liknande KD och M på hemmaplan.

Det som ligger dom i fatet är hur partiet såg ut när dom bildades. Därav frågeställningen när denna historia också blir irrelevant. Jag tycker att ni demokratiskeptiker bör kunna svara på denna fråga, för att eran kritik också ska vara relevant.

Svaret verkar vara när SD städat upp. Alltså kan vi konstatera att SD är nära att bjudas in till samtal? Med andra ord minskar värdet av er kritik för varje dag som går.
  • Konstatera
    Padirac skrev 2018-09-16 19:42:57 följande:
    Nu är ju SD polariserande i sig. De säger sig fälla alla som inte inför deras migrationspolitik. SD har inte mandat från sin väljarbas att kompromissa eller samtala - SDs parlamentariska erfarenhet och hantverksskicklighet har mycket kvar att önska. De lär sig säkert om de hålls på halster någon mandatperiod till Tomte
    Visst är det så. SD är polariserande. Ingen seriös person kan förneka detta. Men det betyder inte att alla andra måste sänka sig till denna nivå, vilket ju är fallet. SD är också polariserande av en anledning. Hade partiet bjudits in till SAMTAL så hade det varit svårare för SD att ställa liknande krav. Tvärtemot dig tror jag även att partiet utvecklats i rätt riktning och vi hade sluppit låsningar efter varje riksdagsval. Är det inte vad ni vill? Att förbättra partiet? Hur är en sådan utveckling möjligt om partiet inte ens bjuds in till samtal?

Jag tror dock inte att detta är vad ni vill. Jag tror på fullt allvar att många mår bra av att ha SD som fiende. Ni vill inte förbättra partiet av den enkla anledningen att SD ger era liv mening. Det handlar även om media som tjänar pengar på polariseringen vilket många också lider av. Detta ska inte underskattas.

Nej, lösningen är inte att hålla SD på halster ännu en mandatperiod. Det förbättrar ingenting. Det handlar om att förändra hur vi ser på vår samtid här och nu.
  • Padirac
    Konstatera skrev 2018-09-16 20:19:47 följande:
    Visst är det så. SD är polariserande. Ingen seriös person kan förneka detta. Men det betyder inte att alla andra måste sänka sig till denna nivå, vilket ju är fallet. SD är också polariserande av en anledning. Hade partiet bjudits in till SAMTAL så hade det varit svårare för SD att ställa liknande krav. Tvärtemot dig tror jag även att partiet utvecklats i rätt riktning och vi hade sluppit låsningar efter varje riksdagsval. Är det inte vad ni vill? Att förbättra partiet? Hur är en sådan utveckling möjligt om partiet inte ens bjuds in till samtal?

Jag tror dock inte att detta är vad ni vill. Jag tror på fullt allvar att många mår bra av att ha SD som fiende. Ni vill inte förbättra partiet av den enkla anledningen att SD ger era liv mening. Det handlar även om media som tjänar pengar på polariseringen vilket många också lider av. Detta ska inte underskattas.

Nej, lösningen är inte att hålla SD på halster ännu en mandatperiod. Det förbättrar ingenting. Det handlar om att förändra hur vi ser på vår samtid här och nu.
    Jag tror inte att SD skulle ha utvecklats i en annan riktning än den de redan utvecklas i. När S och M dragit åt immigration och flyktingmottaganade säger JÅ att ' nu då de bedriver vår politik ska vi tvinga dem att börja med återvandring'

En eftergift till en person eller ett parti med SDs 'essens' (för att prata i deras egna nattmössa) flyttar konstant gränserna. 

Se vad som hänt i Danmark efter att DF togs in i värmen - det senaste är att människor inte är lika inför lagen. Samma brott bedöms olika och ger olika påföljder.

Det är naivt att tro att SD agerar som de gör för att de inte samtalas med -  SD har sagt vad de vill och vad de ska göra - jag tror dem.
Svar på tråden SD gjorde bort sig totalt