FDFMGA skrev 2018-09-16 23:47:52 följande:
Ja, jag vet att du anser att Peace, Love and Understanding även ska gälla inom politiken - men det gör inte jag.
Jag anser att de åsikter SD företräder är avskyvärda och att dessa åsikter ska få så lite inflytande som möjligt över svensk regerings- och riksdagspolitik.
Jag kan iofs förstå att du och andra anser det orättvist att en så högröstad opinion inte ges inflytande över regeringspolitiken, men det är väl bara att komma igen till nästa val - det gick ju inte så där särkilt bra i valet för MED och AFS som kan tänka sig att samarbeta med SD.
Tänk så märkligt snedvridet allt blivit, när AFS och MED tycktes ha en gigantisk opinion bakom sig sett till aktiviteten på sociala forum, medan de i verkligheten knappt ens hade anhängare nog för att de skulle vara mätbara.
Lite så med SD också. Här på FL ordnades det ju omröstningar i parti och minut där SD fick över 50 procent av rösterna. Inte konstigt att besvikelsen blev så enorm när det bara bidde en tummetott, det vill säga 17 procent. Heller inte konstigt att besvikelsen nu tar sig sådana uttryck som att det är orättvist och odemokratiskt att inte samarbeta med SD.
83 procent av väljarna röstade dock på partier som tydligt förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD.
Alla partier med folkligt stöd måste självklart inkluderas i demokratin och få vara med och forma dess spelregler. SD ska självklart ha inflytande i riksdagsarbetet och inte exkluderas, däremot inte nödvändigtvis ha ett finger med i regeringen. Som redan konstaterat är ett samarbete med de rödgröna inget naturligt samarbete. Däremot så bör givetvis Alliansen ta stöd av SD.
Problemet med svensk politik är att inget parti vill få igenom sin politik, vilket är hela fundamenten med att ge sig in i politiken. Våra politiker verkar snarare ha gett sig in i politiken för att hålla ytterkantspartier borta från inflytande vilket är ett otroligt skevt ingångsvärde i en politiska gärning. Sätter sig högerpartierna i någon sorts mittenregering nu så vill dom ju alldeles uppenbart inte få igenom sin politik. Med stöd av SD får dom igenom det som Alliansen själva predikar. Det bör vara prioriterat i en sund demokrati.
Alliansen bör åtminstone ta och samtala med SD eftersom partiet är det enda som kan hjälpa fram Alliansen. Hur det kan vara kontroversiellt att ens samtala och fråga vad SD vill för att ge sitt stöd är bortom all rimlighet och givetvis helt unikt för Sverige. Det är inget sundhetstecken, vilket också alla dessa låsningar och misslyckade överenskommelser är ett bevis på.