• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • oshark
    Anonym (N) skrev 2019-02-01 09:44:40 följande:

Suck, sjätte dagen med blinkande gubbe.... Kroppjävel som bara luras...

Fast luras gör den ju inte! Den säger till dig att du har högt östrogen.

Östrogenet börjar ju öka mycket tidigare än LH så vissa kan få blinkande gubbe i över en vecka.
  • Anonym (N)
    oshark skrev 2019-02-01 10:34:58 följande:

Fast luras gör den ju inte! Den säger till dig att du har högt östrogen.

Östrogenet börjar ju öka mycket tidigare än LH så vissa kan få blinkande gubbe i över en vecka.

Nä kanske inte... Men läste att den kan vara så om ägglossningen inte blir av-just med att den blinkar ett längre tag. Och förra månaden vart likadant, med utebliven ägglossning, men med pos Äl-test...
  • oshark
    Anonym (N) skrev 2019-02-01 10:43:02 följande:

Nä kanske inte... Men läste att den kan vara så om ägglossningen inte blir av-just med att den blinkar ett längre tag. Och förra månaden vart likadant, med utebliven ägglossning, men med pos Äl-test...

Kanske det, men precis som att positiva ÄL-test inte bekräftar ÄL så betyder ju inte negativa test att du inte har ÄL.

Jag antar att du inte fått nån temphöjning då och att det är så du vet att du inte haft ÄL? Hur regelbunden brukar du vara? Har du nyligen (ish) slutat med hormonella preventivmedel?
  • Anonym (N)
    oshark skrev 2019-02-01 12:48:18 följande:

Kanske det, men precis som att positiva ÄL-test inte bekräftar ÄL så betyder ju inte negativa test att du inte har ÄL.

Jag antar att du inte fått nån temphöjning då och att det är så du vet att du inte haft ÄL? Hur regelbunden brukar du vara? Har du nyligen (ish) slutat med hormonella preventivmedel?

Åh, du giver mig hopp!! :)

Nä, inte än.. Tempen gick upp 0,5 grader idag, men såklart så här jag blivit förkyld och tänker att de beror på det.. Men får se kommande vecka!

Har ju inte fått igång min mens sen förlossningen för 10 månader sen, så blev överlycklig när det verkade som de vara dags att köra igång igen....
  • oshark
    Anonym (N) skrev 2019-02-01 14:59:26 följande:

Åh, du giver mig hopp!! :)

Nä, inte än.. Tempen gick upp 0,5 grader idag, men såklart så här jag blivit förkyld och tänker att de beror på det.. Men får se kommande vecka!

Har ju inte fått igång min mens sen förlossningen för 10 månader sen, så blev överlycklig när det verkade som de vara dags att köra igång igen....

Ok, då förstår jag. Hoppas det kommer igång.
  • oshark
    Kullan90 skrev 2019-02-06 09:12:13 följande:

Kan man se på tempen när ägget fäster? OM det fäster vill säga ;)

Vissa kan, men i så fall i efterhand.

Runt ÄL+4-5 får man ett tillskott av östrogen. Det är inte ovanligt att få en liten tempdipp då.

Sen runt ÄL+7-10 är det vanligast att ägget fäster. Enligt en studie som FF gjorde bland sina användare hade 22% av kvinnor som var gravida en dipp samma dag som man då misstänker att ägget fäste, men även 11% av de som inte var gravida hade en.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-06 13:15:28 följande:

Vissa kan, men i så fall i efterhand.

Runt ÄL+4-5 får man ett tillskott av östrogen. Det är inte ovanligt att få en liten tempdipp då.

Sen runt ÄL+7-10 är det vanligast att ägget fäster. Enligt en studie som FF gjorde bland sina användare hade 22% av kvinnor som var gravida en dipp samma dag som man då misstänker att ägget fäste, men även 11% av de som inte var gravida hade en.

Undrar om östrogenet påverkar temperaturen även innan ägglossning. Min temp har gått ner ett par dagar nu och jag närmar mig ägglossning (och därmed ökar ju östrogen). Någon annan som sett detsamma på sin kurva?
  • oshark
    Clemmentina skrev 2019-02-06 14:33:46 följande:

Undrar om östrogenet påverkar temperaturen även innan ägglossning. Min temp har gått ner ett par dagar nu och jag närmar mig ägglossning (och därmed ökar ju östrogen). Någon annan som sett detsamma på sin kurva?

Så kan det absolut vara. Mina riktigt låg dippar kommer ofta strax innan ÄL, från en vecka innan ungefär.
  • SofieElise
    Kullan90 skrev 2019-02-06 09:12:13 följande:

Kan man se på tempen när ägget fäster? OM det fäster vill säga ;)

Du kan jämföra med min graf om du vill. Osäker på om det är en dipp för att ägget fäster, det gick upp o ner i början (fast över mittenlinjen alltid) och sedan hamnade tempen på 36.57 där den legat ganska exakt hela graviditeten så här långt. Är i v 16
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid