• Anonym (Ts)

Abortmoståndare, hycklare?

Har aldrig förstått mig på er abortmotståndare. Eller ni som tycker att man borde sänka gränsen.

Varför bryr ni er så mycket om någon annans embryo/foster? Bryr ni er om barnen om dom nu föds fram och inte blir aborterade? Nä, skulle inte tro det. Det är inte ni som måste bära på barnet i 9 månader, föda fram det, uppfostra det och ta hand om det. Såå.. vad har ni med det att göra egentligen? Om det aborteras eller ej?

Är ärligt nyfiken.

Jag själv har ett barn och ett till på väg, önskade och älskade. Hade jag viljat abortera dom hade ju säkert någon haft åsikter om det (tex ni som är abortmoståndare) men det är ju inte ni som dag ut och dag in tar hand om dom? Betalar allt för dom? Uppfostrar dom? Ni som läser detta och är abortmotståndare skiter ju fullständigt i mina barn, men hade jag viljat göra abort hade ni plötsligt brytt er? Varför?

• Svar på tråden Abortmoståndare, hycklare?
  • Anonym (..)
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-11 11:46:03 följande:

Är det mindre horribelt om det barnet föds i v 40 och är så svårt skadat att det dör strax efter födseln?

Alla aborterade barn är inte svårt skadade
  • Anonym (ohycklare)
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-11 11:42:00 följande:
    Sen blandar du ihop personliga val med samhällsansvar. Du kan ha vilken personliga uppfattning du vill, men i ett samhälle måste man ha nåt slags regler för att det ska bli likvärdigt. Du kan ju vara emot abort för din egen del och då låta bli att göra abort, men ändå tycka att abort ska vara fritt för den som vill och då låta dem som vill göra abort.
    Nu har du tydligen inte läst alla mina inlägg. Jag har skrivit flera gånger att jag ser skillnad på mitt personliga val och det lagliga valet.

Också att det finns många abortmotståndare som tycker att alternativet är värre - dvs, att abort är fel, men det måste få finnas pga att man inte ska tvinga en kvinna att föda ett barn hon inte vill ha.

Allt är inte svart eller vitt, inte ens abortfrågan.

För tredje eller femte gången: jag är inte abortmotståndare. Jag har gjort en själv.
  • Anonym (ohycklare)
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-11 11:44:15 följande:
    Även om du visste att barnet du väntar skulle vara så svårt skadat att det skulle dö direkt efter födseln? Du skulle hellre gå tiden ut och föda ett barn som dör efter förlossningen än att spara både dig och barnet det lidandet genom en sen abort?

Det är såklart ett personlig val och helt okej, men har du verkligen tänkt igenom det mest sannolika scenariot här?
    Eftersom vi pratar etik och moral så förutsätter jag att vi pratar om friska foster här.

• sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2018-09-10 21:56:28 följande:

Ett foster som rör sig, piper och viftar med armar och ben ; och som ska bara ligga där tills det dör? Ja det är horribelt!!!

Du är väl fullt medveten om att fostret rör sig långt mycket tidigare i livmodern, dvs att det rör sig, viftar med armar och ben kan även barn som inte kan leva utanför livmodern, även när de är fullgångna, göra.
  • Anonym (ohycklare)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-11 01:26:40 följande:

I en drömvärld finns inte oönskade graviditeter. Men vi lever i verkligheten. Tjejer blir gravida utan att vilja bli mammor, då är det ju jättebra att man kan göra abort. För annars är det ju bara hon som ska ta hand om barnet, eller ska den som skriver nånstans att "åååh så hemskt att göra abort" ta hand om barnet? Nä det är tjejen som inte ens vill ha barnet som måste ta hand om det, med allt vad det innebär.

Vet inte riktigt vad jag ska svara på om jag tycker att det är Ok att göra abort i v 35? Man får göra abort till v 18 och jag tycker det är ok. Dom flesta gör det ju långt tidigare, och gör man det i v 18-22 handlar det nog mer om att fostrets inte är livsdugligt eller att mammans liv står på spel. Jag kan tycka att det är skillnad på v 15 och v 35. Fast jag kan ändå inte säga nått om det, det är fortfarande inte mitt liv som förstörs och det är inte jag som måste ta hand om barnet.

Självklart helt ok för henne att göra abort om hon inte vill ha barnet.

men även de som inte bär barnet måste få ha en åsikt i frågan. Därmed inte sagt att de ska få bestämma. Åsikter får alla ha, och har.

Man får tycka det är jättehemskt med abort, på samma sätt som man får tycka det är jättehemskt att äta kött, exempelvis.

Det finns de som inte ser skillnaden mellan ett foster och ett fött barn. De allra, allra flesta skulle ju tycka det är fel att döda ett nyfött barn, även om det är fött i tex v 24. Alla sätter SIN gräns.

barnet är ju mammans att ta hand om oavsett när det föds OM det föds, eller hur? Du skulle väl inte tycka det var ok om mamman dödade barnet om det föddes i v 30? Det är så en abortmotståndare tänker, de ser inte skilland på livet som är ofött och livet som är fött.

Och nog är det bra också? Annars hade vi kunnat ha tillåtna aborter ända fram till v 40, om ingen brydde sig alls. Nu finns en gräns som sjukvården satt.

Om vi tänker att man plötsligt skulle kunna rädda barn födda i v 12, så skulle abortgränsen inte finnas där den finns längre.

Som sagt vi pratar FRISKA foster här. Blanda inte bort korten nu utan svara på frågan.
    Du ser skilland på v 15 och v 35. Bra. Det gör jag också.
    En abortmotståndare ser inte skillnaden på v 15 och 35. Det är helt okej det med. Så länge de inte hindrar någon från att göra abort utan håller det som sin personliga åsikt.
  • Anonym (ohycklare)
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-11 11:42:00 följande:
    Jag är starkt emot att man ska rädda barn som föds i v 24.
    Nu skrev jag iofs EFTER v 24.

Alltså det går inte diskutera med folk om de inte läser vad man skriver eller ignorerar annat som man skriver. Du bemöter saker jag inte skrivit just nu. Läs gärna igen och formulera ett nytt svar för jag tycker detta är intressant.

BTW så står vi på samma sida i frågan. Men det är roligt med diskussion och se saker från olika vinklar och framförallt att kunna förstå de som inte tycker som en själv.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-09-11 11:47:14 följande:
    Alla aborterade barn är inte svårt skadade
    En stor andel av de som skulle födas om det inte kvinnor inte skulle få göra abort eftersom ett av skälen är svår social situation där ingår missbruk och missbruk ger stor risk för fosterskador, svår social situation innebär inte sällan dåligt allmän tillstånd, medicinering vid fysisk eller psykisk ohälsa är också något som ger fosterskador.
    Så för att vissa sena aborter sker utan indikation på fosterskador innebär detta att de som beviljas abort av sociala skulle föda friska barn om de gick tiden ut, narkomaner och alkoholister som fortsätter missbruka föder sällan friska barn dessutom är dessa bar oerhört svårplacerade i familjehem med tanke på de svårigheter de har.
  • GGN
    Tow2Mater skrev 2018-09-11 02:13:26 följande:

Det finns ju ofta en pappa också, som kanske skulle vilja ta hand om sitt barn. Men han har ju ingen talan alls.

Då får han föda det också, varsågod!
  • Anonym (..)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-11 12:21:03 följande:

En stor andel av de som skulle födas om det inte kvinnor inte skulle få göra abort eftersom ett av skälen är svår social situation där ingår missbruk och missbruk ger stor risk för fosterskador, svår social situation innebär inte sällan dåligt allmän tillstånd, medicinering vid fysisk eller psykisk ohälsa är också något som ger fosterskador.

Så för att vissa sena aborter sker utan indikation på fosterskador innebär detta att de som beviljas abort av sociala skulle föda friska barn om de gick tiden ut, narkomaner och alkoholister som fortsätter missbruka föder sällan friska barn dessutom är dessa bar oerhört svårplacerade i familjehem med tanke på de svårigheter de har.

Sena aborter görs inte bara av fysiska skäl utan även psykiska. I vissa fall räcker hemlöshet som en godkänd anledning och då är inget fel på barnet. Eller ung ålder exempelvis 12-13 eller 14 år och då är det heller inget fel på själva barnet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-09-11 12:26:44 följande:
    Sena aborter görs inte bara av fysiska skäl utan även psykiska. I vissa fall räcker hemlöshet som en godkänd anledning och då är inget fel på barnet. Eller ung ålder exempelvis 12-13 eller 14 år och då är det heller inget fel på själva barnet.
    Svåra sociala skäl innebär som regel flera olika parametrar som ingen bostad, missbruk och ett destruktivt förhållande med den andra föräldern eller kriminalitet, missbruk och ingen stabil relation med någon.
    Det står ju uttryckligen hos de som beslutar om sen abort att svår psykosocial situation innebär flera olika försvårande omständigheter.

Nog måste de flesta stött på nedgångna kvinnor i barnafödande ålder som redan klockan 11 måndag morgon halsar Rosita i stadsparken,  narkomanen som tigger till biljett, hon som irrar omkring och pratar för sig själv, hon som lever på försörjningsstöd och flyttar runt på olika soffor hos kompisar och väntar på utredning eftersom det misstänks någon diagnos som lett till att inga jobb kan behållas ...
    För att fatta vad svår social situation är så behöver de flesta bara tänka på någon gammal skolkamrat som det gått dåligt för och tänka sig hur den skulle klarat av att bli förälder
Svar på tråden Abortmoståndare, hycklare?