• Anonym (Paprika)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

• Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:48:21 följande:

Aldrig ok rikta våld mot någon annan

Så då bär han skulden. Med viss förståelse men ändå ej ok

Men när man riktar våldet mot sig själv skulle det vara mer ok och mindre ens egen skuld?
  • Anonym (Paprika)

Båda bär kanske skuld

Men misshandel är inte ok så ingen ursäkt

• Anonym (Paprika)

Ja att rikta våld mot sig själv är mer förståeligt o försvarbart

• Anonym (Paprika)

Självmord är inget brott eftersom det inte är straffbart att döda sig själv

Döda en annan däremot är straffbart

Likaså ang misshandel

• Anonym (Paprika)

Om bruden som var otrogen ber om ursäkt och visar ånger är det ju bättre än motsatsen.

• Visomvet1978
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 16:28:16 följande:

Och om den mobbade istället för att ta sitt eget liv tar mobbarens liv?

Då har du ett motiv till mordet. Tar en offer för pedofili livet av en pedofil så är det enligt mig helt rätt. Tycker inte du det?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:55:24 följande:

Självmord är inget brott eftersom det inte är straffbart att döda sig själv

Döda en annan däremot är straffbart

Likaså ang misshandel

Nej, alltså det GÅR ju inte att straffa någon som redan är död. Men historiskt har självmördare faktiskt straffats genom att de inte fick begravas på kyrkogården. Självmord var den svåraste synden.

Fast det är ju en annan diskussion. Jag menar bara att peka på att det är lika orimligt att göra den otrogna tjejen till ansvarig för killens självmord, som det vore att skuldbelägga henne för våld som killen skulle kunna utsätta henne för. En vuxen person är ansvarig för sina egna handlingar.
  • Anonym (Paprika)

Vet inte om det är rätt men om. En person dödar sin pedofil kan det ju iaf minska straffet o ge förståelse

Brukar straffet minska vid sådant tillfälle?

• Anonym (NEJ)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-17 17:00:53 följande:
    Då har du ett motiv till mordet. Tar en offer för pedofili livet av en pedofil så är det enligt mig helt rätt. Tycker inte du det?
    Rätt och rätt. Nej, det tycker jag inte. Men ett offer för pedofili som tog livet av sin förövare, skulle jag inte döma på samma sätt som någon som tog livet av en person som bara hade varit otrogen. Jag tycker faktiskt inte att pedofiler och mobbare hör hemma i den här diskussionen. Och jag är förfärad över att det tydligen finns dem som tycker att otrohet är ett fullgott skäl till självmord, och att den otrogna ska bära skulden för det.
  • Anonym (Paprika)

Fullgott skäl till självmord?

När är det någonsin det egentligen?

Även om den otrogna inte kanske har 100%av skulden bidrog hen ju med en stor del?

Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?