• Anonym (Paprika)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

• Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:07:33 följande:

Ni som inte tycker att man inte kan ge den otrogna skulden..

Har ni alltid varit trogna ? Aldrig varit otrogna?

Frågan lyder alltså, har ni alltid varit trogna ?

Frågan lyder alltså INTE om ni har varit med om att bli bedragna.
    Det är INTE frågan!

Detta är en enkel JA eller NEJ fråga!

Ja, jag har alltid varit trogen.
  • Anonym (Paprika)

Om någon tagit livet pga om jag en dag är otrogen. Fy hur lever man ens med den skulden?!

• Anonym (Paprika)

Och har man då dåligt samvete då är det ju pga skuld. Då har man skuld. Skuldkänslor

• molly50
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:07:33 följande:

Ni som inte tycker att man inte kan ge den otrogna skulden..

Har ni alltid varit trogna ? Aldrig varit otrogna?

Frågan lyder alltså, har ni alltid varit trogna ?

Frågan lyder alltså INTE om ni har varit med om att bli bedragna.
    Det är INTE frågan!

Detta är en enkel JA eller NEJ fråga!

Som svar på frågan. Ja,jag har alltid varit trogen.
    Men jag har blivit bedragen och jag har även varit med om att en fd pojkvän hotade med att ta sitt liv om jag lämnade honom.
    Jag valde att lämna av flera orsaker. (Otrohet var en av dem).
    Och han lever fortfarande.
    Men jag våndades både länge och väl och mådde väldigt dåligt innan jag tog steget och lämnade honom.
    Hade han valt att ta sitt liv så hade jag såklart mått väldigt dåligt.
    Men jag hade inte velat bli skuldbelagd för det då jag anser att var och en har ansvar för sina egna handlingar.
    Carpe Diem
  • Anonym (nix)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:26:37 följande:

Så du har ALDRIG varit otrogen enligt ditt / dina x syn att se det ?

Nej. Var inte "ja" som svar på "har ni alltid varit trogna" tydligt nog?
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:26:37 följande:

Om du har läst tråden så förstår du vilken skuld jag pratade om.

Har läst tråden och tycker inte det är solklart nej, det har talats om olika sorters skuld, men jag inte koll på vilka inlägg just du skrivit i hela tråden. .

• molly50
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 18:59:34 följande:

Och har man då dåligt samvete då är det ju pga skuld. Då har man skuld. Skuldkänslor

Och skuldkänslor ska man ha om man varit otrogen,om man har den minsta gnutta empati i kroppen.
    Jag hoppas att du finns där för din vän och stöttar honom nu. Det behöver han.
    Att skuldbelägga hans ex hjälper kanske för stunden. Men inte i det stora hela.
    Det han behöver nu är hjälp med att komma på bättre tankar.
    Carpe Diem
  • snabbköpskassörskan

Jag kan säga att man har Alltid ett val!! Man kan välja att dö, man kan välja att leva. Ibland kanske man inte ser att det är de två valen man har.

Jag har själv levt i en såpass destruktiv relation, där jag inte trodde att jag skulle ta mig levande ur den. Till slut blev det för mycket och jag gjorde ett allvarligt självmordsförsök, där oddsen för att jag skulle överleva och därefter kunna leva ett frisk liv inte var 100% direkt.

Men jag överlevde, och vad gjorde jag efter det? Jag valde att fortsätta leva! Den skuld jag känner är emot mig själv, att jag inte lämnat tidigare, att jag valde att försöka dö istället för att leva, få ett bra liv-se mina barn få växa upp osv.

Man har inte alltid ett friskt tänkande när man mår dåligt, och hellre flyr ifrån istället för få ordning på livet. Man tar inte hjälp av de resurserna och det nätverket man faktiskt har runt sig.

Istället för att sitta på familjeliv så borde du vara en bra vän och sitta på psykakuten med honom!

.Han kanske har blivit sårad, men förhållandet var kanske inte kanon ändå eftersom hon var otrogen? Men misstag händer, och trots denna handling så är konsekvenserna självmord inget normalt beteende.

Din vän behöver hjälp med att hantera känslor. Är detta något han överväger för att straffa henne? Han kanske själv inte varit så schysst mot henne, och mår dåligt över det?

Orsakerna kan vara många. Men prio är att din vän behöver hjälp. Ni kan inte lägga skuld på henne, det går faktiskt inte heller lägga skuld på dig om du inte gör i din makt för att få ordning på detta utan istället söker en syndabock. Detta handlar inte om skuld, det handlar om ett val.

• Anonym (NEJ)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-17 18:55:42 följande:
    Det tas upp när folk hävdar att man aldrig kan vara skyldig till någon annans självmord, vilket jag tycker att det finns tillfällen man faktiskt kan vara det.

En fråga: om vi säger att någon tagit livet av sig pga av en otrohet, tror du att den som varit otrogen inte kommer att ha dåligt samvete över det?
    Jo, det tror jag. Tycker jag att det är rimligt? Nej. Att känna skuld är inte detsamma som att faktiskt vara skyldig.
  • Anonym (nix)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:23:08 följande:

Fast det har inte med kärlek att göra. Visst man kan älska sitt jobb men inte så som det sker mellan två individer.
    Det du och nån enstaka drar upp om arbetet går inte att likställa ihop med en otrohet.

Men otrohet som resulterar i dödsfall är inte överdrivet komplicerat. De flesta förstår vad som utlöste den förödande konsekvensen om än även personen hade det tufft redan sen innan eller inte.

Det finns ingen sådan artskillnad mellan utlösande faktorer till självmord. För den ena kan det vara en otrohet, eller att bli lämnad utan otrohet. För den andra en arbetslöshet, den tredje en sjuk eller död anhörig eller egen sjukdom, att förlora alla besparingarna vid en börsnedgång, att bostadsrättsföreningen eller det egna företaget går i konkurs, till sådant många skulle finna trivialt, som en missad viktig tenta. (Minns någon den stackars mannen som tog livet av sig vid första omgången av dokusåpan Robinson för att han åkte ut i första omröstningen?) Ibland finns inte ens någon utomstående att skuldbelägga. Något må vara en utlösande faktor men att kalla den anledning framstår ofta för utomstående som helt orimligt.

Vi kan fundera runt vad som brukar drabbar människor hårdast, kanske förlust av kärlek som du säger, förtroende, självbild, pengar... Vad alla utlösande faktorer bevisligen har gemensamt är att de allra flesta genomlider dem utan att ta livet av sig.
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?