• Anonym (Paprika)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

• Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?
  • Wench85
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 15:28:19 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att hålla isär saker och ting. Otrohet är inte psykisk misshandel även om personen som blir utsatt för det självklart mår dåligt av det. Bara för att du mår dåligt av vad någon annan gör, blir det inte psykisk misshandel. Misshandel är olika typer av kränkande och kontrollerande behandlingar som riktas mot dig som person, med avsikt att förödmjuka eller nedvärdera dig etc. Otrohet är inte det. Därför hör psykisk misshandel inte hemma i den här diskussionen.
    This! 

Otrohet är inte psykisk misshandel.

Otrohet kan vara sårande och smärtsamt och jobbigt. Det är fortfarande inte psykisk misshandel. 
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 15:54:32 följande:

Brukar otrohet röra upp fler känslor än misshandel fysiskt?

Det är klart att otrohet rör upp känslor, men varför skulle det röra upp fler känslor än fysisk misshandel? Nu utgår jag från att du menar fysisk misshandel av en partner. Och i så fall är ju båda sakerna ett svek av den person som borde stå en närmast, men vid fysisk misshandel får man ju en kroppslig skada dessutom, ovanpå den känslomässiga. Fysisk misshandel är samtidigt ett hot om fler skador, allvarligare skador, kanske livshotande skador.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-15 16:59:13 följande:

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han funderade på att mörda sin brud.

Efter att hans brud hade varit otrogen.

• Anonym (Men alltså ... !!!!!)
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 15:51:25 följande:
    Otrohet är inte psykisk misshandel. Men du kanske har blivit utsatt för otrohet och därför känner mycket starkt för det? Här kan du läsa om vad psykisk misshandel är (otrohet faller inte inom ramen för det):
    psykiskmisshandel.se/typer-av-misshandel/

Fast du måste ju förstå, att bara för att det inte är med på "tavlan" så betyder det inte att det inte bör ligga där !!!

Ser många delar som passar in i otroheten i listan som du gav mig till.

T ex;

Oförutsägbarhet

Sexuellt ofredande - (på ett psykiskt plan då tankar snurrar för en tid och man tänker på sex på ett sådant sätt man inte gillar)

Kränkning - (även om dom har smalat av det till det extremaste på listan och är därför inte med där, men det är en kränkning utan tvekan)

Undanhållande - Talar för sig själv!

Blockerande och avledande - sker ofta i samband med otrohet då hen går och tänker på den andra och är extra lätt stött och inte vill få dig att misstänka något.

Trivialisering. Talar för sig självt.

Hen gör sig rolig på din bekostnad - "Hen har roligt på din bekostnad" bör finnas med.

Order - ges ofta för att avleda när någon känner sig skyldig men inte vill erkänna. Antingen accepterar du eller så drar jag! Eller Tyst! Håll käften! Du får inte fråga mig om såna saker ! allt som kan avslöja otroheten! 

Som sagt, bara för att det inte finns med så betyder det inte att det inte borde finnas!

Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 16:00:30 följande:
    Det är klart att otrohet rör upp känslor, men varför skulle det röra upp fler känslor än fysisk misshandel? Nu utgår jag från att du menar fysisk misshandel av en partner. Och i så fall är ju båda sakerna ett svek av den person som borde stå en närmast, men vid fysisk misshandel får man ju en kroppslig skada dessutom, ovanpå den känslomässiga. Fysisk misshandel är samtidigt ett hot om fler skador, allvarligare skador, kanske livshotande skador.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=1242175
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 16:00:30 följande:

En forskar rapport på att fysisk kan likställas med psykisk misshandel

• Anonym (NEJ)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 16:06:43 följande:

Fast du måste ju förstå, att bara för att det inte är med på "tavlan" så betyder det inte att det inte bör ligga där !!!

Ok, vi kan inte hålla med varandra i definitionen av psykisk misshandel. Men då förstår jag din hållning till frågan i trådstarten så, att du hade skyllt på bruden som var otrogen om killen tog livet av sig? Eftersom hon har misshandlat honom psykiskt (enligt dig).
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 16:10:05 följande:

En forskar rapport på att fysisk kan likställas med psykisk misshandel

Right, men otrohet är ju inte psykisk misshandel - enligt mig och de flesta andra.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 15:45:24 följande:

Vissa tycker ju inte ens att mobbare och pedofiler som driver någon in till självmord har någon skuld

Otrohet kan och bör inte liknas vid mobbning eller pedofila övergrepp!
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 16:08:34 följande:

Länken krånglar märker jag, Men går bra att söka:

Forskarrapport: Psykisk tortyr skadar lika mycket som fysisk
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?