• Anonym (Paprika)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

• Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?
  • molly50
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-15 16:59:13 följande:

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

Jag hade inte skyllt på tjejen. Man är ju alltid ansvarig för sina egna handlingar.
    Däremot så hade nog tjejen fått höra ett och annat om vad jag tycker om det hon gjort.
    Carpe Diem
  • Åsa
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 15:18:03 följande:

Precis som du säger är det knepigt att sätta en fast "linje". Så varför inte låta varje par få bestämma det ihop. Precis som samtyckeslagen finns så kan man ju ha en motsatt samtyckes lag för var otrohet går baserat på parets egna bestämda åsikter./.../

Därefter sätt ett straff belopp på 50000kr i böter för otrohet.
    Sårar man ska det kosta också.

Fast vad du beskriver är ju ett vanligt avtalsbrott där det inte finns någon anledning att dra in staten/straffrätten (böter). Vid avtalsbrott  är inte straffrätten inblandad. Den kärande får precis som vid vanliga krav skicka inbetalningskrav på den avtalade summan, gå till Kronofogden och om kravet bestrids till civilrättslig domstol och där presentera det bindande avtalet och bevis för avtalsbrott.

Funderar på om det inte skulle vara möjligt att göra detta redan idag för den som vill. Huvudregeln är ju att avtal gäller. T ex finns det dom att en iransk man i Sverige tvangs betala ut avtalad "brudpenning" till f d hustrun så som han förbundit sig i avtal att göra, l av skilsmässa. (Han trodde att avtalet inte skulle gälla för att man bodde i Sverige.) Den domen kanske inte är helt rättvisande eftersom det hänvisades till att hustrun bott mindre än två år i Sverige men tanken är intressant.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4842345
    Men, återigen, kräver man kompensation med lagens hjälp, vare sig det är civil- eller straffrättsligt, så torde vanliga beviskrav gälla också.
  • Anonym (Paprika)

Abort otrohet självmord

Många tankar och vinklar

Intressant och inte alltid svart eller vitt

Men man får väll lite tunnelseende när man ser hur en person bröt ner min vän.

• Anonym (Men alltså ... !!!!!)

Ni som inte tycker att man inte kan ge den otrogna skulden..

Har ni alltid varit trogna ? Aldrig varit otrogna?

Frågan lyder alltså, har ni alltid varit trogna ?

Frågan lyder alltså INTE om ni har varit med om att bli bedragna.
    Det är INTE frågan!

Detta är en enkel JA eller NEJ fråga!

• Anonym (nix)

TS: Med det resonemanget kan man ju skuldbelägga andra för annat också. Den som lämnar sin partner, även om det sker öppet och ärligt och utan otrohet kan skuldbeläggas om partnern blir så krossad att hen tar livet av sig. Arbetsgivaren som säger upp en anställd kan hållas ansvarig för att denne blir självmordsbenägen av uppsägningen, oavsett vad som låg bakom den. En granne blev djupt deprimerad när han "kuppades" bort från styrelsen i den lokala hyresgästföreningen av sådana som inte delade hans syn på hur arbetet borde bedrivas. Var de ansvariga för hans depression? Ja, det kan finnas gråskalor. Jag kan också tycka att en skola arbetsgivare som blundat för långvarig mobbning på arbetsplatsen har stort ansvar.

Men det går inte att generellt säga att det faktum att B blir deprimerad/självmordsbenägen efter en handling av A innebär att A har skulden till depressionen och än mindre är ansvarig för ev självmord. Jag säger självmord och inte självmordsförsök för den som inte dör vid första försöket har knappast försökt ordentligt, då är det snarare ett rop på hjälp eller försök till känslomässig utpressning/bestraffande av den hen tycker har betett sig illa.

Ska för övrigt berätta att mitt ex för ett antal år sedan spelade in skuldbeläggande meddelanden till mig och satte fram tomma alkoholflaskor att se när jag hämtade saker etc när jag lämnade honom och antydde att jag förstörde hans tillvaro genom att gå. Då hade han varit otrogen med flera kvinnor och lät en kvinnlig "kompis" flytta in andra veckan efter att jag gått... Men deprimerad var han och det var mitt fel...

• Anonym (nix)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:07:33 följande:

Ni som inte tycker att man inte kan ge den otrogna skulden..

Du kanske ska specificera vilken skuld du talar om. Skulden för att ha varit otrogen? Skulden för att den bedragne väljer att (hota med) att begå självmord? Jag tolkar att frågan gäller självmordet.

Har ni alltid varit trogna ?

Ja.
    Däremot var mitt ex otrogen, Varför var du intresserad av erfarenhet av att vara otrogen och inte av erfarenheten att bli bedragen?

• Anonym (nix)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 17:58:27 följande:

Men man får väll lite tunnelseende när man ser hur en person bröt ner min vän.

Tror inte du hjälper din vän genom att demonisera hans ex. Ja, du förstår att det är jobbigt men framför gärna att han/hon har tur som upptäckte hur opålitlig personen är nu och inte efter ännu fler år. En klyscha men sant. (Fast det räcker att säga det en gång.)
    När du skriver att din vän brutits ner låter det för övrigt som att det handlar om mer problem i den relationen än den nu avslöjade otroheten.
    Anonym (nix) skrev 2018-09-17 18:07:51 följande:

TS: Med det resonemanget kan man ju skuldbelägga andra för annat också. Den som lämnar sin partner, även om det sker öppet och ärligt och utan otrohet kan skuldbeläggas om partnern blir så krossad att hen tar livet av sig. Arbetsgivaren som säger upp en anställd kan hållas ansvarig för att denne blir självmordsbenägen av uppsägningen, oavsett vad som låg bakom den. En granne blev djupt deprimerad när han "kuppades" bort från styrelsen i den lokala hyresgästföreningen av sådana som inte delade hans syn på hur arbetet borde bedrivas. Var de ansvariga för hans depression? Ja, det kan finnas gråskalor. Jag kan också tycka att en skola arbetsgivare som blundat för långvarig mobbning på arbetsplatsen har stort ansvar.

Men det går inte att generellt säga att det faktum att B blir deprimerad/självmordsbenägen efter en handling av A innebär att A har skulden till depressionen och än mindre är ansvarig för ev självmord. Jag säger självmord och inte självmordsförsök för den som inte dör vid första försöket har knappast försökt ordentligt, då är det snarare ett rop på hjälp eller försök till känslomässig utpressning/bestraffande av den hen tycker har betett sig illa.

Ska för övrigt berätta att mitt ex för ett antal år sedan spelade in skuldbeläggande meddelanden till mig och satte fram tomma alkoholflaskor att se när jag hämtade saker etc när jag lämnade honom och antydde att jag förstörde hans tillvaro genom att gå. Då hade han varit otrogen med flera kvinnor och lät en kvinnlig "kompis" flytta in andra veckan efter att jag gått... Men deprimerad var han och det var mitt fel...

Fast det har inte med kärlek att göra. Visst man kan älska sitt jobb men inte så som det sker mellan två individer.
    Det du och nån enstaka drar upp om arbetet går inte att likställa ihop med en otrohet.

Men för att spela lite på det ni säger, säg att ett företag ute i en byhåla där alla har växt upp och alla jobbar på företaget och där generationer har blivit pensionärer efter arbetet på företaget.. Säg nu att företaget går i konkurs. Säg att 200 av de 2000 som arbetade där nu tar självmord.
    Även om företagets chefer inte hade fått skulden.. hade då alltså INGEN fått någon skuld ? Jag tror garanterat att någonting hade fått skulden. Om inte företaget, så kommunen. Bara det att man håller sig ifrån att ge skulden till någon på individ nivå då det är komplicerat.

Men otrohet som resulterar i dödsfall är inte överdrivet komplicerat. De flesta förstår vad som utlöste den förödande konsekvensen om än även personen hade det tufft redan sen innan eller inte.

Anonym (nix) skrev 2018-09-17 18:13:42 följande:
    Du kanske ska specificera vilken skuld du talar om. Skulden för att ha varit otrogen? Skulden för att den bedragne väljer att (hota med) att begå självmord? Jag tolkar att frågan gäller självmordet.

Har ni alltid varit trogna ?

Ja.
    Däremot var mitt ex otrogen, Varför var du intresserad av erfarenhet av att vara otrogen och inte av erfarenheten att bli bedragen?

Så du har ALDRIG varit otrogen enligt ditt / dina x syn att se det ?

Om du har läst tråden så förstår du vilken skuld jag pratade om.

• Visomvet1978
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 17:07:18 följande:

Rätt och rätt. Nej, det tycker jag inte. Men ett offer för pedofili som tog livet av sin förövare, skulle jag inte döma på samma sätt som någon som tog livet av en person som bara hade varit otrogen. Jag tycker faktiskt inte att pedofiler och mobbare hör hemma i den här diskussionen. Och jag är förfärad över att det tydligen finns dem som tycker att otrohet är ett fullgott skäl till självmord, och att den otrogna ska bära skulden för det.

Det tas upp när folk hävdar att man aldrig kan vara skyldig till någon annans självmord, vilket jag tycker att det finns tillfällen man faktiskt kan vara det.

En fråga: om vi säger att någon tagit livet av sig pga av en otrohet, tror du att den som varit otrogen inte kommer att ha dåligt samvete över det?
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?