• Anonym (Paprika)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

• Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 17:09:56 följande:

Fullgott skäl till självmord?

När är det någonsin det egentligen?

Även om den otrogna inte kanske har 100%av skulden bidrog hen ju med en stor del?

Fast nej, jag tycker ju inte det. Ifall min partner är otrogen så lämnar jag ju antagligen honom, och bearbetar mina problem, jag tar inte livet av mig. Eftersom jag vill leva. De flesta reagerar på samma sätt. Om otroheten kickar dig över gränsen till självmord har du ju andra problem, med dig själv.
  • Anonym (Paprika)

Är man verkligen alltid 100% själv ansvarig för sina handlingar oavsett vad man varit med om?!

• Anonym (Paprika)

Kan en fullt frisk person inte ta självmord efter ett stort svek som otrohet enbart pga det? Ligger det alltid mer bakom?

• Anonym (Paprika)

Stämmer inte den där artikeln att folk utan tidigare psykisk sjukdom tar ibland självmord av sorg och chock?

• Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 17:16:55 följande:

Är man verkligen alltid 100% själv ansvarig för sina handlingar oavsett vad man varit med om?!

Nej, det är svårt att uttala sig så kategoriskt om ansvarsfrågan. Soldater som utför order i krig t ex, vem är ansvariga för deras handlingar? Jag skulle inte svära på att det alltid är de själva. Jag kan också tänka mig situationer där våld mot någon annan går att rättfärdiga.

Men i ditt exempel med självmord p g a otrohet - jag kan inte tänka mig någon otrohet faktiskt, där jag är beredd att ställa upp på att den otrogna bär ansvaret för självmordet.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 17:20:37 följande:

Stämmer inte den där artikeln att folk utan tidigare psykisk sjukdom tar ibland självmord av sorg och chock?

Det kan det väl göra, det är fortfarande inte den otrognas fel/skuld/ansvar.
  • Anonym (Paprika)

Soldater.... Nä det är inte lätt att veta

Allt är nog inte alltid svart eller vitt

Många kloka tankar

Men tror min vän klarar detta!!

• Anonym (Paprika)

Kände bara att jag blev så arg på bruden som sårat honom nästan till döds

• Åsa
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 14:25:09 följande:

Hur då fyra vittnen till sex?

Som det stod. Fyra ögonvittnen av oförvitlig karaktär som bevittnade penetrerande sex är vad som traditionellt krävts enligt islamisk lag för att döma för otillåtet sex. Är något ett straffbart brott måste det ju kunna bevisas för att döma och detta var beviskravet som sattes. (Glöm inte att straffet kunde bli stening.)
  • Åsa
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:55:24 följande:

Självmord är inget brott eftersom det inte är straffbart att döda sig själv

OT Sant, självmord är inget brott idag. Men det har varit. (Jämför abort, utomäktenskaplig sex och annat som också avkriminaliserats). Först 1908 fick självmördare begravas som annat folk. Längre tillbaka hade vi (ironiskt nog) dödsstraff för självmordsförsök - det ville till att självmördaren inte ångrat sig när han överlevde. Kyrkan ansåg att Judas Iskariots självmord var ett större brott än att han förrådde Jesus.
    Att inställningen till självmord ändrats speglas t ex i val av verb. Fler idag väljer ord som "ta" eller "göra" självmord i stället för det traditionella "begå" som används ihop med brott och synd.
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?