• Anonym (Paprika)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

• Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?
  • Wench85
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 12:09:31 följande:

som bevisar att psykiskt misshandel existerar enligt lag är t ex detta fallet; www.na.se/logga-in/pappan-misshandlade-familjen-psykiskt-under-flera-ar-doms-till-fangelse-ror-mig-sa-jag-kan-misshandla-dig-ordentligt-sedan

Även om detta inte handlar om otrohet så vill jag åtminstone lyfta fram att psykisk misshandel existerar.

Det gör det även i andra områden men rör tyvärr inte otrohet enligt lag. Det skulle verkligen behövas en lag för detta !

Men lagar finns då psykisk misshandel finns i många olika varianter!

lawline.se/answers/fysisk-och-psykisk-misshandel

Det är egentligen ganska sjuk att det inte finns en lag som motsätter sig otrohet,men att kalla någon för fula ord, det är straffbart. Personen i fråga har ju gått över en gräns som är klart mycket mer smärtsamt än att bli kallad för "hora" till exempel.

Som det står i lawline-länken du skickade angående psykisk misshandel kan hot som leder till att personen gör något eller underlåter att göra något innebära olaga tvång. Det skulle jag snarare tolka åt andra hållet, att den som hotar med att ta sitt liv om ens partner är otrogen utövar olaga tvång mot den....
  • Anonym (Men alltså ... !!!!!)
    Wench85 skrev 2018-09-17 12:16:56 följande:
    Som det står i lawline-länken du skickade angående psykisk misshandel kan hot som leder till att personen gör något eller underlåter att göra något innebära olaga tvång. Det skulle jag snarare tolka åt andra hållet, att den som hotar med att ta sitt liv om ens partner är otrogen utövar olaga tvång mot den....

Man är alltid fri att göra slut. Så gör slut då om man uppfattar det som ett hot. Men det behöver inte vara ett hot alls, utan man säger helt enkelt vad som ligger på kartan den vägen för en själv om man blir utsatt för det.

Ett hot i den mening som du syftar på skulle vara, om du lämnar mig på något sätt, då tar jag mitt liv. Där har du ett riktigt hot ! Det låser personen totalt.

Men att vara otrogen är inget man MÅSTE vara så att tolka det som ett hot istället för att visa förståelse för att personen redan mår dåligt och värdesätter förhållandet över allt annat så är det att vara en riktig egoist om man ska gapa att det är ett hot ! 

• Åsa
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 12:09:31 följande:

Det är egentligen ganska sjuk att det inte finns en lag som motsätter sig otrohet,men att kalla någon för fula ord, det är straffbart. Personen i fråga har ju gått över en gräns som är klart mycket mer smärtsamt än att bli kallad för "hora" till exempel.

Sådana lagar har ju förekommit och förekommer i en annan typ av samhällen. T ex stenande av kvinnor som haft sex med andra än maken (hon behöver inte ens ha varit gift själv). Grejen är att i dessa samhällen handlar det snarast om egendomsbrott. Kvinnan har i och med utomäktenskapligt sex kastat bort sitt sociala/ekonomiska värde och "bestulit" den "ägare" som berövats detta värde.

Det har förvisso förekommit straff för utomäktenskapligt sex även i Sverige, för både män och kvinnor, märk väl att det då var ett brott med religiösa/moraliska förtecken, ett brott mot Gud och samhället, inte mot individer, och gällde även utomäktenskapligt sex där ingen av de inblandade var gifta med någon annan, de kunde tvärtom vara fästefolk.

Jag tror inte att det skulle gå att göra otrohet straffbart med någon av dessa principer i dagens Sverige. Då återstår den psykiska misshandel du talar om. Men alla blir inte lika förkrossade av en otrohet och vem skulle mäta/bedöma graden av känslomässig skada?
    Och hur skulle otrohet definieras lagligt idag? Mot vem? Någon lagligt bindande förlovning finns ju inte längre så då ligger väl äktenskap som premiss nära till hands. Eller skulle det räcka att bo ihop (förutsatt att man inte delar hushåll bara)? "Vara ihop"? På amerikanskt manér ha uttalat att man är exklusiva? Annat?
    Och vari skulle otroheten bestå? Alla sexuella handlingar? Sexuella eller andra handlingar utanför äktenskapet som paret inte varit överens om var OK? Annat?
    Hur skulle den bevisas? Förr åkte man i princip dit om kvinnan blivit gravid utan hemmavarande make eller klantat sig riktigt rejält. (Islams skrifter kräver fyra ögonvittnen av oförvitlig karaktär för att döma för otillåtet sex.) Vilken modell hade du tänkt dig?
  • Visomvet1978
    Anonym (Nej!) skrev 2018-09-17 09:57:07 följande:

Man kan inte anklaga någon annan för att en person väljer att ta sitt liv. Så är det!

Personen har helt eget ansvar för den här handlingen .

Nog för att otrohet är hemskt men tar någon självmord pga det ligger det väldigt mycket mer bakom och personen är väldigt instabil.

Folk är med om massor och råkar ut för än det ena än det andra men folk tar inte självmord för det. Ingen går igenom livet utan svårigheter!

Men om otroheten aldrig hade ägt rum hade det troligtvis aldrig blivit något självmord, så allt låg ju fortfarande i tjejens händer.

Jag ställer samma fråga till dig som en innan, om någon tar livet av sig pga att hen blir mobbad och tillslut inte står ut med det, är mobbarna då helt fria från skuld enligt dig?
  • Anonym (Paprika)

Hur då fyra vittnen till sex?

• Visomvet1978
    Åsa skrev 2018-09-17 14:21:26 följande:

Sådana lagar har ju förekommit och förekommer i en annan typ av samhällen. T ex stenande av kvinnor som haft sex med andra än maken (hon behöver inte ens ha varit gift själv). Grejen är att i dessa samhällen handlar det snarast om egendomsbrott. Kvinnan har i och med utomäktenskapligt sex kastat bort sitt sociala/ekonomiska värde och "bestulit" den "ägare" som berövats detta värde.

Det har förvisso förekommit straff för utomäktenskapligt sex även i Sverige, för både män och kvinnor, märk väl att det då var ett brott med religiösa/moraliska förtecken, ett brott mot Gud och samhället, inte mot individer, och gällde även utomäktenskapligt sex där ingen av de inblandade var gifta med någon annan, de kunde tvärtom vara fästefolk.

Jag tror inte att det skulle gå att göra otrohet straffbart med någon av dessa principer i dagens Sverige. Då återstår den psykiska misshandel du talar om. Men alla blir inte lika förkrossade av en otrohet och vem skulle mäta/bedöma graden av känslomässig skada?

Och hur skulle otrohet definieras lagligt idag? Mot vem? Någon lagligt bindande förlovning finns ju inte längre så då ligger väl äktenskap som premiss nära till hands. Eller skulle det räcka att bo ihop (förutsatt att man inte delar hushåll bara)? "Vara ihop"? På amerikanskt manér ha uttalat att man är exklusiva? Annat?

Och vari skulle otroheten bestå? Alla sexuella handlingar? Sexuella eller andra handlingar utanför äktenskapet som paret inte varit överens om var OK? Annat?

Hur skulle den bevisas? Förr åkte man i princip dit om kvinnan blivit gravid utan hemmavarande make eller klantat sig riktigt rejält. (Islams skrifter kräver fyra ögonvittnen av oförvitlig karaktär för att döma för otillåtet sex.) Vilken modell hade du tänkt dig?

Det ska absolut inte vara olagligt med otrohet! Jag hoppas att ingen någonsin kommer och förespråkar det i Sverige för det blir, som du säger, aldrig bra när såna privata saker är olagliga.

Med det sagt så hoppas jag dock att alla är införstådda i att otrohet är något fruktansvärt hemskt man utsätter en annan människa för. Jag har både utsatt en kille för det och själv blivit utsatt för det och det man då gör är att man krossar en annan stackars människas hjärta. Det är ett dåligt och själviskt beteende! Om man däremot blir kär i en annan och gör slut för att bli tillsammans med den nya kärleken så är det inte otrohet, bara så att ingen tror att det är samma sak.
  • Jamesdio
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 22:13:30 följande:
    Nej det var du som drog upp juridiken, inte jag. Hade du varit konsekvent nu i att du tycker att det är irrelevant hade du också hävdat att hovrättsdomen i fallet var irrelevant.

Men vi återgår till frågan om självmord och skuld. Hittills har du kommit så långt att du hävdar att otrohet är orsak till dåligt välmående. Om detta dåliga välmående leder till att någon tar livet av dig ser du inte ett samband mellan självmordet och otroheten, om jag förstått dig rätt. Och vad jag och många fler försökt med är att se hur långt du kan gå i ditt hävdande att ingen någonsin är skyldig till att en annan människa tar sitt liv. Om någon tar livet av sig till följd av mobbning är det inte mobbarens fel. Om en pappa psykiskt bryter ner sitt barn att den i vuxen ålder mår så dåligt att hen tar självmord är pappan utan skuld. Om någon tar livet av sig till följd av att hen blivit förlamad efter en misshandel är det inte misshandlarens fel.

Finns det absolut inget fall någonsin där självmord kan ha orsakats av någon annans beteende?
    Jag kan tänka på en omständighet och det är när någon form av sekt har fått klorna i någon och hjärntvättat denne till att begå självmord. Skulle ändå kunna avfärdas med att denne har mått tillräckligt dåligt för att låta sekten hjärntvättas.
  • Anonym (Paprika)

Mobbade tar ju ofta självmord

• Visomvet1978
    Jamesdio skrev 2018-09-17 14:46:45 följande:

Jag kan tänka på en omständighet och det är när någon form av sekt har fått klorna i någon och hjärntvättat denne till att begå självmord. Skulle ändå kunna avfärdas med att denne har mått tillräckligt dåligt för att låta sekten hjärntvättas.

Ok. Om ett barn växer upp med en pappa som sexuellt utnyttjar barner, varpå den i vuxen ålder tar livet av sig, är pappan då helt fri från skuld för självmordet?
  • Anonym (Paprika)

Pappan är verkligen inte fri från skuld

Förstår inte hur någon kan ens tänka det

Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?