• Sheltielife

Prata symtom INNAN bim

Det kanske finns fler än jag som uppskattar att prata om olika symtom i väntan på bim dagen, för att få tiden att gå och så man kan dagdrömma lite om att de kanske finns ett frö som gror i oss just i denna stund! :)

Att över analysera symtom gör oss självklart varken mer eller mindre gravida ;) MEN i denna väntan kan de vara ganska kul att prata om sådant här så man fördriver tiden!

Jag är på äl +5 och försök nummer 1 till syskon och har hitills fått ömma bröstvårtor vilket jag inte brukar ha såhär tidigt i väntan på mens och som jag även hade sist jag blev gravid och då redan på äl+4. Har även fått uppstötningar några gånger vilket jag hade förra gången jag va gravid direkt efter ägglossning så hoppas ju att de betyder något denna gången med! Har även känt mig varm (nästan febrig) och varit rosig om kinderna vilket jag också minns att jag va sist! Även ökad aptit! Spännande och se om symtomen utvecklas, om jag får mer eller om något försvinner! Och för att klargöra så mina symtom jag känner av är helg östrogen och progesteron baserat då de inte hunnit utsöndras hcg såhär tidigt efter ägglossning ;D

Har bim den 11/1

• Svar på tråden Prata symtom INNAN bim
  • Anonym (hemlisen)
    zanlou skrev 2019-02-16 11:31:37 följande:
    Nu har sambon fått ?gröna listan? för resten av året så han kan planera bättre, tack för tipset!!

Jag har som sagt haft super regelbunden sen jag tog ut min spiral, 25 dagar och följer kalendern exakt. Utom sist då mensen kom en dag innan och höll i en dag mer. Testade positivt äl på kvällen 13/2 då jag även hade lite äl värk under dagen men mindre än normalt. Igår hade jag superont och magen var helt bubblig och i uppror. Idag är magen lite lugnare men jag känner av ganska kraftiga äl smärtor så det känns som jag hamnat lite i obalans plötsligt.

Har du kollat upp om du har myom och vilka symptom har du? Det lär ju vara ganska vanligt i ?vår ålder?
    skickade för snabbt.

ok menar du att det känns annorlunda denna gång?

Jag hyser tyvärr inga hopp denna månad, känns i kroppen som de föregående 2 ggrna så det blev nog inget.
  • zanlou
    Anonym (hemlisen) skrev 2019-02-16 12:31:12 följande:

skickade för snabbt.

ok menar du att det känns annorlunda denna gång?

Jag hyser tyvärr inga hopp denna månad, känns i kroppen som de föregående 2 ggrna så det blev nog inget.

Ja, kroppen reagerar lite annorlunda/mer oregelbundet än tidigare. Tror inte på någon graviditet denna månad snarare en oro för att kroppen hamnat i obalans :) Jag testade Bisolvon förra månaden och har funderat på Rosenrot men vet inte om jag vågar laborera med kroppen just nu.

Men det där med myom låter lite jobbigt, läste att många har det utan symptom men att det kan påverka fertiliteten beroende på hur stora dom är. Känner du att du får hjälp från sjukvården? Kan tänka mig att det finns med i dina tankar som ett orosmoln.

Jag vill bara forcera fram tiden till mens nu så jag kan testa in nästa äl :)
  • Anonym (hemlisen)
    zanlou skrev 2019-02-16 15:51:20 följande:
    Ja, kroppen reagerar lite annorlunda/mer oregelbundet än tidigare. Tror inte på någon graviditet denna månad snarare en oro för att kroppen hamnat i obalans :) Jag testade Bisolvon förra månaden och har funderat på Rosenrot men vet inte om jag vågar laborera med kroppen just nu.

Men det där med myom låter lite jobbigt, läste att många har det utan symptom men att det kan påverka fertiliteten beroende på hur stora dom är. Känner du att du får hjälp från sjukvården? Kan tänka mig att det finns med i dina tankar som ett orosmoln.

Jag försöker tänka lugnt inför detta med myomen. En vid min ena äggstock, så om jag har problem att få barn får man nog operera bort den. Men min andra äggstock är "fri". Samt mina äggstockar ser iaf bra ut, sa läkaren.

Det andra myomet är i livmodern, eller om det var på. Ja, så det är klart att jag har detta i bakhuvudet, men lever på nåt sorts naivt hopp, även om jag är beredd på IVF. Vi ska testa en gång till innan vi göra fertilitetsutredning. Eventuellt kontaktar jag läkaren redan nu och kollar läget med mina myom.

Hur menar du att kroppen reagerat annorlunda?
  • Anonym (hemlisen)
    zanlou skrev 2019-02-16 15:51:20 följande:

Hur mkt Bisolvon måste man ta?
  • zanlou
    Anonym (hemlisen) skrev 2019-02-17 09:43:47 följande:

Jag försöker tänka lugnt inför detta med myomen. En vid min ena äggstock, så om jag har problem att få barn får man nog operera bort den. Men min andra äggstock är "fri". Samt mina äggstockar ser iaf bra ut, sa läkaren.

Det andra myomet är i livmodern, eller om det var på. Ja, så det är klart att jag har detta i bakhuvudet, men lever på nåt sorts naivt hopp, även om jag är beredd på IVF. Vi ska testa en gång till innan vi göra fertilitetsutredning. Eventuellt kontaktar jag läkaren redan nu och kollar läget med mina myom.

Hur menar du att kroppen reagerat annorlunda?

Men va skönt, det låter ju som myomet inte behöver påverka något ändå men kan väll ändå kännas skönt att kolla upp så du slipper stressmomentet.

Jag funderar lite på om jag ska kolla status på mina ägg oxå, har 2 barn sen innan så jag vet ju att jag kan och med dom blev jag gravid snabbt. 1:a var oplanerad, 2 år senare fick jag MF och månaden efter var jag gravid igen. Sen är det ju klart en skillnad på 26år och 40år

Bidolvon tar man i normal dos från det att mensen slutar till man får positivt äl test, samma med rosenrot. Har hört om flera som blivit gravida snabbare med hjälp av det men mitt försök funkade ju inte, ett försök kan man väll kanske klassa som inget försök ändå.

Min kropp känns annorlunda genom ökad värk både vid äl och mens, reagerar starkare på hormonförändring vid äl, upplever nya symptom (temp, svullen, ömma bröst) som jag inte haft tidigare. Kan vara åldern eller så känner jag bara efter mer eftersom man planerar för barn, vilket jag inte gjort innan.
  • Anonym (hemlisen)
    zanlou skrev 2019-02-17 10:13:54 följande:
    Men va skönt, det låter ju som myomet inte behöver påverka något ändå men kan väll ändå kännas skönt att kolla upp så du slipper stressmomentet.

Jag funderar lite på om jag ska kolla status på mina ägg oxå, har 2 barn sen innan så jag vet ju att jag kan och med dom blev jag gravid snabbt. 1:a var oplanerad, 2 år senare fick jag MF och månaden efter var jag gravid igen. Sen är det ju klart en skillnad på 26år och 40år

Bidolvon tar man i normal dos från det att mensen slutar till man får positivt äl test, samma med rosenrot. Har hört om flera som blivit gravida snabbare med hjälp av det men mitt försök funkade ju inte, ett försök kan man väll kanske klassa som inget försök ändå.

Min kropp känns annorlunda genom ökad värk både vid äl och mens, reagerar starkare på hormonförändring vid äl, upplever nya symptom (temp, svullen, ömma bröst) som jag inte haft tidigare. Kan vara åldern eller så känner jag bara efter mer eftersom man planerar för barn, vilket jag inte gjort innan.
    Jag har samma som du angående hur kroppen känns, och kan inte heller avgöra om det är att jag känner efter mer eller om det har nåt att göra med åldern.... Tungan ute
  • Anonym (Önsketänkande?)

Hej, hoppar gärna in här. Jag hade äl runt den 4 februari, det är första månaden sen mitt pillerstopp 18 augusti 2018 som jag faktiskt känt av när jag har äl igen. Har dock fortfarande blivit skengravid 3 månader i rad nu, så jag hoppas verkligen inte det är det denna gången också..

Mina symptom är

- äl känningarna försvann aldrig utan pågick i mer än en vecka efter äl, och har nu övergått till molande värk, ibland hugg, ilningar eller mensvärksliknande som kommer och går

- kissar onormalt mycket, gjorde jag när jag va skenis också men nu har det blivit ännu värre

- är ovanligt torr i underlivet, har inte haft några flytningar alls typ på en vecka, något som aldrig händer annars

- hade i 3 dagar en väldigt konstig/äcklig smak i munnen som fick allt annat att smaka äckligt också, smaken försvann bara i ung 15 min efter jag borstat tänderna men sen va det så igen

- min mage är svullen, men kan ju såklart vara mensmage på g också..

- har inte ont i brösten, vilket jag ALLTID har 1-2 veckor innan mens, däremot har jag konstiga ilningar i brösten/bröstvårtorna, aldrig känt denna känslan förrut.

Har bim om den 20/2, hade säkert kunnat testa mig nu men är så rädd för att bli besviken och lurad av min kropp ännu en gång.. känns nästan bättre o bara vänta in mensen utan att testa, vågar liksom inte hoppas på att det tagit sig denna gången.

• Anonym (hemlisen)
    Anonym (Önsketänkande?) skrev 2019-02-19 00:53:26 följande:

Hej, hoppar gärna in här. Jag hade äl runt den 4 februari, det är första månaden sen mitt pillerstopp 18 augusti 2018 som jag faktiskt känt av när jag har äl igen. Har dock fortfarande blivit skengravid 3 månader i rad nu, så jag hoppas verkligen inte det är det denna gången också..

Mina symptom är

- äl känningarna försvann aldrig utan pågick i mer än en vecka efter äl, och har nu övergått till molande värk, ibland hugg, ilningar eller mensvärksliknande som kommer och går

- kissar onormalt mycket, gjorde jag när jag va skenis också men nu har det blivit ännu värre

- är ovanligt torr i underlivet, har inte haft några flytningar alls typ på en vecka, något som aldrig händer annars

- hade i 3 dagar en väldigt konstig/äcklig smak i munnen som fick allt annat att smaka äckligt också, smaken försvann bara i ung 15 min efter jag borstat tänderna men sen va det så igen

- min mage är svullen, men kan ju såklart vara mensmage på g också..

- har inte ont i brösten, vilket jag ALLTID har 1-2 veckor innan mens, däremot har jag konstiga ilningar i brösten/bröstvårtorna, aldrig känt denna känslan förrut.

Har bim om den 20/2, hade säkert kunnat testa mig nu men är så rädd för att bli besviken och lurad av min kropp ännu en gång.. känns nästan bättre o bara vänta in mensen utan att testa, vågar liksom inte hoppas på att det tagit sig denna gången.

håller tummarna för dig!!!!
  • Anonym (hemlisen)
    zanlou skrev 2019-02-14 19:52:37 följande:
    Haha, gröna veckan är ju klockren!!! Ska ge honom ett schema för resten av året att planera efter

Trist med en oregelbunden mens, vet egentligen inte hur stor betydelse det har men underlättar ju planeringen något. Vi lär troligen ha ÄL nästan samtidigt nästa månad så vi kan väll uppdatera varandra då, skulle vara kul
    Hm, verkar som jag fick min mens idag. Obestämd

Eller jag fick den väl. Men den är lite seg, rinner väl till ikväll. Den kom på dag 26. 

Så vår ÄL kanske inte sammanfaller nästa vecka då.
  • Anonym (hemlisen)
    Anonym (hemlisen) skrev 2019-02-19 21:43:24 följande:
    Så vår ÄL kanske inte sammanfaller nästa vecka då.
    Nästa månad*
Svar på tråden Prata symtom INNAN bim