• Cia o krabaten

Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

• Svar på tråden Scrapträsket
  • Cheri
    Lingonflickan skrev 2006-05-18 20:36:25 följande:
    Cheri: Men då har jag fått meddelandet att den är för stor...
    Jaha, det har inte jag
  • Cia o krabaten

Skumpis: Jag håller precis på med en bröllopspresent. Kör favorit i repris för att jag gillar den så mycket
    (Har en i galleriet som är mitt bröllopsfoto, men den jag gör till imorgon är bara 20*30 och inte lika många olika papper...)

Det är en tavla (Valfri storlek) där jag lappar remsor och bitar av svart, vitt och grått papper, både mönstrat och enfärgat, och sätter en fotomatta med plats för SV bröllopsfoto och stämplar namn och datum. Dessutom färster jag en vellumbit med en röd hjärt-brad där det står typ:

Livet är inte alltid
    svart och vitt,
    utan det är i de olika
    gråzonerna man
    lever tillsammans.
    Det handlar om att
    acceptera den andres
    mörkgrå och älska
    lika mycket som det ljusa.
    Och att tillsammans
    se till att få många
    ljusglimtar att glädjas
    det där lilla extra åt!

• Skumpis

C o K - Fiiiiin present! Fast jag ska göra ett kort Fundersam

• BillaBong

Ska ge mig på att köpa hem ett par Chalks nu och undrar hur de används. Alltså rent praktiskt - hur man får fast färgen på kanterna (där jag tänkt använda dem mest). Vad det låter på namnet, Fluid chalk, så låter det ju som om det vore rinnande. Eller ja, som en blöt stämpeldyna kanske. Använder man svamp och duttar dit färgen eller hur sjutton gööör man?

Sen funderar jag på vilken färg som passar bäst till "brända" kanter? Svart, brunt, mörkrött?...

-

Och en sista sak...
    Jag köpte en stämpelfärg hos panduro (http://www.pandurohobby.se/order/ProductServlet?cmd=detail&aid=510786) men färgen syns ju för bövelen inte :P Har testat på de flesta färgade underlag, men det vill sig inte. Ok att jag ville ha metallic, men inte SÅ metallic :P

Finaste Nova, f.060220.
  • Sagomamma

BillaBong:

Det är som en "blöt" stämpeldyna, fast inte rinnande! Just de små fluid chalksen (som också kallas "cats eye") är perfekta att dutta med direkt på det man vill färga -papper, foamstamps, kanter mm.

Bra neutrala färger att göra brända kanter med är t ex Burnt Sienna, Amber Clay, Dark brown, Chestnut Roan, Charcoal (helt svart). Allihopa är bruna nyanser i olika toner, och man kan ju trycka olika hårt. Sen finns det mer färgglada chalks också, och många av dem är ursnygga att använda precis likadant som de brunfärgade! (Använde Dark Moss och stämplade med idag, som är lite åt mossgrönt håll, och det blev bara så snyggt!!)

• BillaBong

Sagomamma:
    Tack för tipsen! Jag hittade en som jag gillade som jag tror var Chestnut Roan. Ska bli spännande att se hur det här blir

Finaste Nova, f.060220.
Svar på tråden Scrapträsket