• Anonym (Tipsa)

Tipsa försäkringskassan?

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

• Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • Anonym (anonymm)

Är själv sjukskriven och målar, springer osv. Men även försäkrignkassan har sagt till mig att jag ska göra det för att bli bättre. Man ska sysselsätta sig. Man måste göra det, annars blir man aldrig bättre.

• Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:31:52 följande:
    Nej jag trivs jättebra tackar som frågar. Jag är dock allergisk mot lathet.
    Gör mig en tjänst. Imorgon när du går itll jobbet, ta på dig en ryggsäck med 50 kg vikter. Ha den på hela dagen. Du får inte ta av den ens för att gå på toa. Du får lösa det helt enkelt.

Tala sedan om för mig om du vill ha den ryggsäcken på 24 timmar om dygnet resten av ditt liv.
  • Anonym (anonymm)

Har varit sjuskkriven för ångest i2 år. Så du menar i årincip att jag är lat då och fuskar. Ja om du bara visste.

Ibland kan jag springa måla osv. Nästa stund sitter jag med skyhög ångest, gråter, är helt panikslagen och inget funkar.

Så nej, sluta bara.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:31:52 följande:
    Nej jag trivs jättebra tackar som frågar. Jag är dock allergisk mot lathet.
    Tror det är du som har svårt att förstå andra däremot och därför tror du folk är lata.
  • Anonym (A)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:

Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.

Det märks att du inte har upplevt PTSD själv, eller har någon som helst kunskap om det. Då ska du enbart hålla käft. Uttalanden som ditt är inget mer än ett jävla hån mot oss som faktiskt lever med det.
  • Anonym (anonym)
    jeanette02 skrev 2019-04-17 12:33:35 följande:
    Jag förstår att man vill rapportera uppenbara fuskare, men det som stod i ts tycker inte jag är något anmärkningsvärt alls.

Men man kan bli mer fundersam när folk orkar renovera hela huset, mocka och ta hand om massa hästar och dylikt. Alltså tufft slit. Sett en hel del av detta runt omkring mig.
    Sedan är det långtidssjukskrivning el korttid?
    Man ser inte allt lidande som människor har. Bara för att man orkar gå en promenad så måste det inte innebära att man är arbetsför just nu. Kanske måste personen vila en hel dag sedan.
    Finns ju de som har psykisk ohälsa som inte klarar av någon form av press utifrån men kan göra en massa saker hemma i sin egen takt utan att det finns någon tidsram för momenten.
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:

Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.

Du kanske ska prova att tänka lite längre än näsan räcker. Om din bekanta har psykisk ohälsa så är motion och bakning och liknande rehabiliterande. Fattar du verkligen inte att man behandlar sjukdomar med målet att bli frisk nog att återgå till arbete? Ska försöka förklara enkelt för dig. Tänk såhär, du bryter ett ben och istället för att gå till läkare och bli gipsad och ev opererad och sedan göra sjukgymnastik så lägger du dig i sängen ett par månader, tror du att du kan hoppa upp ur sängen sen?
  • Anonym (Bra tänkt!)

Hej du,

självklart ska du tipsa Fk om misstänkt fusk. Om skattepengarna går till dem som inte behöver ersättningen, så kommer det att i ännu högre grad bli så att de som verkligen behöver sjukpenning inte får det. Det vill säga lagstiftningen skärps ytterligare om politiker ser att folk utnyttjar socialförsäkringen.

• Anonym (anonymm)
    Anonym (Bra tänkt!) skrev 2019-04-17 12:45:00 följande:

Hej du,

självklart ska du tipsa Fk om misstänkt fusk. Om skattepengarna går till dem som inte behöver ersättningen, så kommer det att i ännu högre grad bli så att de som verkligen behöver sjukpenning inte får det. Det vill säga lagstiftningen skärps ytterligare om politiker ser att folk utnyttjar socialförsäkringen.

Man fuskar inte om man gör dagliga sysslor.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Tänk) skrev 2019-04-17 12:42:36 följande:
    Du kanske ska prova att tänka lite längre än näsan räcker. Om din bekanta har psykisk ohälsa så är motion och bakning och liknande rehabiliterande. Fattar du verkligen inte att man behandlar sjukdomar med målet att bli frisk nog att återgå till arbete? Ska försöka förklara enkelt för dig. Tänk såhär, du bryter ett ben och istället för att gå till läkare och bli gipsad och ev opererad och sedan göra sjukgymnastik så lägger du dig i sängen ett par månader, tror du att du kan hoppa upp ur sängen sen?
    Det där var bra sagt.
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?