Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:
Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.
Och du har djup kunskap om detta?
Du har självklart behandlat detta själv inom ditt verksamhetsområde, eftersom du så tvärsäkert vet exakt vad som behövs.
Själv har jag inte så mycket erfarenhet mer än att posttraumtisk stress kan innebära allt från att man kan, som du skriver, hålla det i schack genom samtal till på andra sidan skalan, kan utvecklas till psykosliknande tillstånd, med svåra ångestattacker och vanföreställningar.
Var din bekant befinner sig skalan vet inte jag (och troligen inte heller du), men uppenbarligen har läkaren och FK gjort bedömningen att hon behöver vila från externa krav och göra det hon mår bra av, för att kunna gå vidare och för att sedan mår bra.
Hur vet du att hon, när du inte ser henne, kanske ligger i ångestattacker i sitt sovrum och kämpar med att kunna andas.