• Anonym (Tipsa)

Tipsa försäkringskassan?

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

• Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • CitronTulo

Är personen sjukskriven eller har hen sjukersättning? Vad har personen för diagnos och vad har hen för yrke?

Om personen t.ex. är en sjukskriven snickare med depression så finns det inget som hindrar att hen bakar eller tränar om hen mår bättre av det!

• Anonym (Tipsa)
    Anonym (Oempatiskt!) skrev 2019-04-17 11:38:17 följande:

Hur VET du att hon klarar att arbeta 50%??? Att baka en stund och motionera säger inget om hennes arbetsförmåga. Hur VET du att hon kan vara mer fysiskt aktiv än hon är??? Jag tycker att det är så förbaskat oempatiskt av dig att ens tänka tanken. Så förbannat lätt är det inte att bli sjukskriven faktiskt. Jag tror att det behövs en massiv utbildningsinsats för att upplysa människor om hur olika sjukdomar yttrar sig.

Men vad skulle hindra henne att ta ett lättare jobb, på 50 procent som till exempel att boka in kunder och svara i telefon? Det är ju inte mer ansträngande än att baka och motionera tex. Jag vet att hon målar och pysslar, sådana där pysselböcker för vuxna. Då förstår jag inte vad som hindrar henne att jobba som exemplet ovan.
  • Anonym (Tipsa)
    sextiotalist skrev 2019-04-17 11:40:32 följande:

Då får det provocera dig eftersom det inte är du som gör bedömningen. Hur vet du att hon kan arbeta 50% för att hon kan baka två timmar en dag.

Sedan kan jag hålla med dig om att FK gör många misstag.

Jag har folk i min omgivning, en som är sjukpensionär och en som har en dödlig sjukdom. Den senare är sjukskriven på heltid, men försöker leva ett så normalt liv som möjligt. Du hade troligen inte trott att den personen hade sjukdomen, eftersom det fram till för ett par månader sedan inte syntes så tydligt. De som är sjukpensionärer skulle kanske kunna arbeta någon dag då och då, men priset är så pass så högt att det skulle kosta de en vecka och inte göra något alls.

Nej, inget av dessa aktiviteter som du nämner kan jämföras med ett yrkesarbete

Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.
  • Anonym (Tipsa)
    CitronTulo skrev 2019-04-17 11:41:34 följande:

Är personen sjukskriven eller har hen sjukersättning? Vad har personen för diagnos och vad har hen för yrke?

Om personen t.ex. är en sjukskriven snickare med depression så finns det inget som hindrar att hen bakar eller tränar om hen mår bättre av det!

Hon är sjukskriven på heltid, kan inte riktigt det där för har aldrig varit sjukskriven så jag vet inte om hon har sjukersättning. Vad hon jobbar med vet jag inte heller. Men hon har posttraumatisk stress, tycker det borde räcka med psykologkontakt/läkarkontakt i hennes fall och inte sjukskrivning.
  • Anonym (Tipsa)

Jag undrar också om hennes arbetsgivare verkligen tagit sitt ansvar gällande rehabilitering...tvivlar på det.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:
    Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är posttraumatisk stress men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.
    Du får nog läsa på lite om Posttraumatisk stress så du förstår att det inte går att välja att blicka framåt som det går för de flesta som utsatts för något traumatiskt där läkning går enligt schema
  • sextiotalist
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:
    Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.
    Och du har djup kunskap om detta?
    Du har självklart behandlat detta själv inom ditt verksamhetsområde, eftersom du så tvärsäkert vet exakt vad som behövs.
    Själv har jag inte så mycket erfarenhet mer än att posttraumtisk stress kan innebära allt från att man kan, som du skriver, hålla det i schack genom samtal till på andra sidan skalan, kan utvecklas till psykosliknande tillstånd, med svåra ångestattacker och vanföreställningar.
    Var din bekant befinner sig  skalan vet inte jag (och troligen inte heller du), men uppenbarligen har läkaren och FK gjort bedömningen att hon behöver vila från externa krav och göra det hon mår bra av, för att kunna gå vidare och för att sedan mår bra.

Hur vet du att hon, när du inte ser henne, kanske ligger i ångestattacker i sitt sovrum och kämpar med att kunna andas.
  • Anonym (Socialstyrelsen)

[quote=79571130][quote-nick]Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:[/quote-nick]Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.[/

Om du inte vet vad ptsd innebär eller vilka evidensbaserade behandlingsmetoder som finns för det så ska du nog bara sluta snacka. Du framstår nämligen som en väldigt ignorant besserwisser.

Men anmäl du, det är du som kommer att framstå som den missunsamma grannen utan kunskap.

Jag jobbade en gång på en arbetsplats med en person som led av obehandlad ptsd. Vid en stressful situation blev personen igångtriggad och höll på att orsaka ett dödsfall.

• Anonym (Tipsa)
    Anonym (anonym) skrev 2019-04-17 11:58:22 följande:

Du får nog läsa på lite om Posttraumatisk stress så du förstår att det inte går att välja att blicka framåt som det går för de flesta som utsatts för något traumatiskt där läkning går enligt schema

Men _hur_ kan man bli sjukskrivne på heltid för det? Hon kanske till och med bara hittar på att hon har posttraumatisk stress för att slippa arbeta?
  • sextiotalist
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:54:30 följande:

Jag undrar också om hennes arbetsgivare verkligen tagit sitt ansvar gällande rehabilitering...tvivlar på det.

AG kan inom sin hälsovård bidra med en del, man troligen har man inte full expertis på just den diagnosen.
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?