• Anonym (Tipsa)

Tipsa försäkringskassan?

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

• Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • Anonym (s)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:34:43 följande:

Men hon kanske kan arbeta typ 50 procent? Inte bara vara hemma och dra när hon orkar vara fysiskt aktiv. Nej jag vet inte vad hon är sjukskriven för och vad som står på läkarintyget, men det provocerar mig att hon kan gå hemma och dra med fullt sjukbidrag när det finns verkligt sjuka som måste arbeta heltid för att klara sig ekonomiskt. Jag säger till mina barn att är man för sjuk för att gå till skolan är man också för sjuk för att göra det roliga sakerna, som tex träning, hänga med kompisar, gå ut osv, likadant tänker jag om sjukskrivna. Är man sjukskriven ska man vila.

Du har ingen aning om varför personen är sjukskriven, men du är säker på att personen "fuskar"... snälla du, sköt dig själv. läkaren kanske säger åt personen att motionera. och du menar att en sjukskriven inte ens ska kunna baka/laga mat och vid tillfälle, när personen mår lite bättre, målar? isf "fuskar" alla. Har du varit deprimerad någon gång? Det blir HUNDRA GÅNGER värre av att ligga hemma i sängen. Att du ens orkar. 
  • Anonym (eee)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:34:43 följande:

Men hon kanske kan arbeta typ 50 procent? Inte bara vara hemma och dra när hon orkar vara fysiskt aktiv. Nej jag vet inte vad hon är sjukskriven för och vad som står på läkarintyget, men det provocerar mig att hon kan gå hemma och dra med fullt sjukbidrag när det finns verkligt sjuka som måste arbeta heltid för att klara sig ekonomiskt. Jag säger till mina barn att är man för sjuk för att gå till skolan är man också för sjuk för att göra det roliga sakerna, som tex träning, hänga med kompisar, gå ut osv, likadant tänker jag om sjukskrivna. Är man sjukskriven ska man vila.

Du tror en massa saker, du får för dig att personen fuskar - på vilka grunder? Du VET ju inget? Är det så att du är avundsjuk och vill få bidrag? Jag tror din bekant och alla andra som är sjukskrivna gladeligen skulle ge bort sina bidrag om de fick vara friska istället.
    Dessutom, nuförtiden kan man tex få motion på recept, så nej, det är inte alls säkert att varje sjukskriven person enbart ska ligga i sängen. 

Jag var sjukskriven ett antal månader för utbrändhet. Du ska veta att det var täta läkarbesök, krav på att jag försökte ta promenader varje dag, jag fick gå en kurs i mental träning osv. Det var näppeligen bara så att jag fick pengar (som dessutom var mkt mindre än min vanliga lön så jag fick ta av mina besparingar för att klara mig den tiden) och att ingen kontrollerade vad jag orkade! Efter 3 månader kom kraven FK har satt upp, och efter 6 mån kom ytterligare krav på vad man "borde" klara. Både jag och läkaren blev stressade. 

Fast egentligen tror jag det här är en sk "skoj"-tråd. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:13:51 följande:
    Jag får lov att vara hur bitter jag vill. Det är ändå mina skatterpengar min bekanta lever på.
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:31:52 följande:
    Nej jag trivs jättebra tackar som frågar. Jag är dock allergisk mot lathet.
    Jag är allergisk mot bittra och faktaresistenta människor  som gnäller på andra personer utan att ha alla fakta på handen.

Kan jag skicka räkningen till DIG TS, för min allergimedicin jag måste köpa nu?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tipsa)

Jag mår inte dåligt över något. Jag tycker det är lite märkligt bara att personen orkar vara fysiskt aktiv men inte orka arbeta 4 timmar per dag. Det känns som att hon njuter av sin tillvaro eftersom hon kan göra lite vad hon känner för.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 15:35:13 följande:
    Jag mår inte dåligt över något. Jag tycker det är lite märkligt bara att personen orkar vara fysiskt aktiv men inte orka arbeta 4 timmar per dag. Det känns som att hon njuter av sin tillvaro eftersom hon kan göra lite vad hon känner för.
    Hur vet du att hon är aktiv hemma 4 timmar i sträck vilket krävs vid sjukskrivning på halvtid, du säger att du jobbar heltid och kan då rimligtvis inte veta hur många timmar i sträck bekantingen är aktiv.
    Vissa arbete kan man säkert sköta till viss del om man är sjuk som om man är egenföretagare där man kan dela upp sin arbetsdag över hela dygnet och jobba i mycket korta pass när man mår tillräckligt bra. I arbete med kollegor, kunder eller andra yrken där andra är beroende att man gör sina arbetsuppgifter under arbetstid finns det mycket litet utrymme att jobba sporadiskt under dagar, veckor och månader
  • sextiotalist

Det har vi försökt att förklara för dig. Har man som din bekant, PTSD så kan stress utlösa panikångest, hennes kropp och själ behöver läka och det gör de bäst genom att inte utsättas för stress. Att göra saker de mår bra av.
    När jag hade en utmattningsdepression, så var jag "beordrad" av läkaren att hitta saker som gjorde att jag mådde bra. Jag arbetade mycket i min koloniträdgård och det var en del av läkningsprocessen.
    Dvs jag är rätt säker på att detta, som du blänger på, är en del av hennes rehabilitering, som gör att hon får möjlighet att bli frisk. Att utsätta en person med PTSD för stress, förvärrar bara situationen. Sedan hoppas jag, för din bekants skull, att hon får stöd och hjälp på andra sätt av vården.

• nernu
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:

Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.

Du kanske kan bli sjukskriven själv för allmän obegåvning... Sånt trams. Låt du hennes läkare bedöma hennes ptsd och håll dig till ditt.
  • EnAnonumius

Det son är märkligt, egentligen, är att du skapar dig rätten att skapa egna mallar för hur folk skall vara och göra när de är sjukskrivna.

Sedan så kan du fråga dig själv varför du totalt vägra att lyssna och ta till dig,  andra människors förklaringar till dig om  hur det KAN se ut i verkligheten för många människor.

Det som är då det MÄRLIGA egentligen är att du:

1... saknar fakta för vad hon är sjukskriven för
    2 ...saknar fakta om vad det står på läkarintyget
    3 ....inte vet hur vardagen är för henne med sin sjukdom är
    4  ...inte tar till dig (trots att många i tråden försök förklara för dig), att sjukdomnar/psykisk ohälsa, man kan vara sjukskriven för så är rehabiliteringen OLIKA. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Du)

Om du inte ens vet bakgrund så gör inget. Prata med personen i fråga om hur denne mår och om något hänt. Jag fick in ett virus i hjärnan som inte bara gjorde ont utan har gett mig en hjärntrötthet och yrsel pga nervretningar m.m. Återhämtning är ett år ungefär med olika upptrappningar av jobb. En period fungerade ögonen knappt och vilket jobb är lämplig då?! Så döm inte i förväg, finns så många olika anledningar till sjukskrivning och att göra vanliga saker hemma är bra och bör uppmuntras under en sjukskrivning.

• Anonym (Gå ner?)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-04-17 12:38:59 följande:

Gör mig en tjänst. Imorgon när du går itll jobbet, ta på dig en ryggsäck med 50 kg vikter. Ha den på hela dagen. Du får inte ta av den ens för att gå på toa. Du får lösa det helt enkelt.

Tala sedan om för mig om du vill ha den ryggsäcken på 24 timmar om dygnet resten av ditt liv.

Om man har 50 kg övervikt är det nog snarare bra att motionera. Varför är du så inställd på att du måste ha kvar din övervikt resten av livet?
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?