• Anonym (Tipsa)

Tipsa försäkringskassan?

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

• Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bra tänkt!) skrev 2019-04-17 12:45:00 följande:
    Hej du,
    självklart ska du tipsa Fk om misstänkt fusk. Om skattepengarna går till dem som inte behöver ersättningen, så kommer det att i ännu högre grad bli så att de som verkligen behöver sjukpenning inte får det. Det vill säga lagstiftningen skärps ytterligare om politiker ser att folk utnyttjar socialförsäkringen.
    Fast tro att FK skulle se det som fusk att kunna göra aktiviteter när man är sjukskriven för PTSD är knappast troligt för jag tror inte att man beviljas hemtjänst och assistenter vid den diagnosen vilket innebär att man klarar av att sköta sig och sitt hem men matlagning och att röra sig obehindrat, dvs även baka och motionera
  • Anonym (Lägg ner)

Lägg bara ner hela tanken TS.

Du har pinsamt dålig koll och kan förstöra väldigt mycket för en som redan har det tufft (utan att du ser det).

• CitronTulo

Men om du inte ens vet vad hon jobbar med, hur kan du då veta vad hon har för diagnos? Om hon blivit sjukskriven på heltid och FK godkänt det så är hon förmodligen väldigt sjuk! Varför bryr du dig?

• Anonym (holly)
    Anonym (Lägg ner) skrev 2019-04-17 12:51:49 följande:

Lägg bara ner hela tanken TS.

Du har pinsamt dålig koll och kan förstöra väldigt mycket för en som redan har det tufft (utan att du ser det).

Hen kommer inte drabbas negativt om det inte handlar om fusk vilket jag knappast tror bakning och träning klassas som. Tror tvärtom att Försäkringskassan bara tycker det är bra att de sjukskrivna tränar och bakar eftersom det snabbare för dem tillbaka till arbetet.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (holly) skrev 2019-04-17 13:01:21 följande:
    Hen kommer inte drabbas negativt om det inte handlar om fusk vilket jag knappast tror bakning och träning klassas som. Tror tvärtom att Försäkringskassan bara tycker det är bra att de sjukskrivna tränar och bakar eftersom det snabbare för dem tillbaka till arbetet.
    ändå onödigt att någon lägger sig i så, men det kanske är många som ringer och försöker förstöra för andra på det viset. tror inte heller de anser att det är något fusk, om personen bara tränar och bakar. den måste ju få göra något.
  • Bananböjaren

Ta och sätt dig ner nån dag och fundera vad du vill göra i livet istället. Det låter som att du skulle må dåligt och antagligen vantrivs du på ditt jobb. Såna människor brukar bli missunsamma och vilja förstöra för andra.

Du vet inte vad denna människa har för problem, det är bättre om du koncentrerar dig på att må bättre själv istället.

• Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

Så du menar på allvar att om man är sjuk och sjukskriven (för ex utbrändhet) så ska man inte få lov att motionera, baka eller måla? Det kan vara just sådana saker som gör att folk kommer fortfarande tillbaka till arbetslivet. Och dessutom tillåts det att göra de sakerna även om man är sjukskriven.
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Så du menar på allvar att om man är sjuk och sjukskriven (för ex utbrändhet) så ska man inte få lov att motionera, baka eller måla? Det kan vara just sådana saker som gör att folk kommer fortfarande tillbaka till arbetslivet. Och dessutom tillåts det att göra de sakerna även om man är sjukskriven.
  • elmadumle

Ojdå, då ska jag genast anmäla mig själv till fk, jag har nyligen och är med jämna mellanrum sjukskriven några veckor för ångest, depression, stress, och fk vet det då läkaren beskriver utförligt varför jag just nu inte klarar av att jobba och att jag, för att snabbare komma tillbaka, gå ut och gå, göra sånt jag mår bra av. Så om din bekant är sjukskriven pga postraumatisk stress så gör hon rätt i att göra det hon mår bra av och klarar av just då. Du vet ju inte hur hon mår inom hemmets fyra väggar. 

• Anonym (Hej)

Du verkar må väldigt dålgt, Ts. Sjukskrivning kanske?

Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?