• Anonym (Tipsa)

Tipsa försäkringskassan?

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

• Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • Anonym (Tipsa)
    Anonym (anonymm) skrev 2019-04-17 20:29:21 följande:

Har du något emot personen annars också?

Nej det har jag inte.
  • molly50
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

Jag tycker inte du ska lägga dig i och tipsa Försäkringskassan om det här.
    Du har förmodligen ingen aning om hur den här personen mår och vad som får henne(honom att må bättre.
    Det är skillnad på att ha pressen på sig att jobba och på att vara hemma och kunna gå och vila när man känner att man behöver.
    Framförallt om det handlar om t ex PTSD.
  • Tiina87
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 20:52:42 följande:

Nej det har jag inte.

Så varför ska du anmäla? Svartsjuk?
  • Anonym (o)

Ja, gör det. Låt fk bedöma detta.
    Våra skattepengar ska inte gå till fusk.

• Mella-Bella

Anmäl du, ge henne mer problem och stress så kanske hon blir ännu sjukare och kostar mycket mer skattepengar än vad det hade gjort om du hade skött dig själv.

• jamenvafan
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 19:45:49 följande:

Men snälla nej det klart jag inte driver. Ni verkar ha missat att det inte är er jag stör mig på utan min bekanta som faktiskt verkar njuta av att slippa arbeta?

Har din bekanta uttryckligen sagt det till dig? Vad baserar du det på? För om det är bakning osv så har du ju fått förklarat för sig tusen gånger att det förmodligen är på order från hens läkare...
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 19:45:49 följande:

Men snälla nej det klart jag inte driver. Ni verkar ha missat att det inte är er jag stör mig på utan min bekanta som faktiskt verkar njuta av att slippa arbeta?

Jag ska erkänna, jag njuter av att vara sjukpensionär. Det är så skönt att ha ett nästan fungerande liv istället för ett som absolut inte fungerar.
  • Kirenaj68
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:13:06 följande:

Det är fan inte konstigt att sjuka inte får vara sjuka när latrövar lever på sjukbidrag! Blir så förbannad därför vill jag tipsa. Men vad tycker ni? Vad ska man tänka på när man tipsar?

Tipsa på bara. Har heller inte mycket till övers för folk som utnyttjar systemet på fel sätt.
  • Tiina87
    Kirenaj68 skrev 2019-04-18 02:21:34 följande:

Tipsa på bara. Har heller inte mycket till övers för folk som utnyttjar systemet på fel sätt.

Finns inget som tyda på att ts bekanta är fuskare.
  • Anonym (PTSD)

Jag som lider av posttraumatiskt stressyndrom, och har varit sjukskriven 100% kan berätta att jag gick på gym, gick på bio, gick ut och fikade med vänner och annat som skulle få dig att gå i taket. 

Nu hade jag också vanföreställningar och fick åka in till psykakuten när det var som värst. Jag har aldrig varit mycket för att älta gamla saker, utan jag är faktiskt ganska positiv som person. 

Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?