• Anonym (Tipsa)

Tipsa försäkringskassan?

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

• Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:13:51 följande:
    Jag får lov att vara hur bitter jag vill. Det är ändå mina skatterpengar min bekanta lever på.
    Du verkar vantrivas med ditt arbete om du anser att de som är sjukskrivna men kan baka och motionera nog fuskar.
    Byt jobb. Om du anmäler att någon med posttraumatisk stress kan baka och motionera får de något att roa sig med hos FK när de talar om knepiga anmälningar människor gör
  • Anonym (Socialstyrelsen)
    Anonym (anonym) skrev 2019-04-17 12:20:27 följande:

För att hon självfallet inte alls fungerar när det blir stresspåslag. Ingen arbetsgivare eller kollega skulle vilja ha en person på arbetsplatsen som plötsligt inte fungerar, börjar storgråta eller bara går iväg och tillbringar timmar i fosterställning på toaletten. Jag har varit med om när en kollega innan sin sjukskrivning plötsligt började storgråta som ett barn och började hyperventilera inte hade den personen kunnat jobba eftersom det var helt utom kontroll

Det är ändå betydligt mer hanterligt än när personen på grund av sitt tillstånd blir farlig vid en stressande situation vilket inträffat på en av mina arbetsplatser.

Men att stanna hemma då tycker ts är att snylta. Jag undrar om hen verkligen velat vara med om en sådan episod i arbete.
  • Storkäft

Vilken tur då att det inte är du som bestämmer vilka som ska vara sjukskrivna och inte!Solig

• Anonym (anonym)
    Anonym (Socialstyrelsen) skrev 2019-04-17 12:24:38 följande:
    Det är ändå betydligt mer hanterligt än när personen på grund av sitt tillstånd blir farlig vid en stressande situation vilket inträffat på en av mina arbetsplatser.

Men att stanna hemma då tycker ts är att snylta. Jag undrar om hen verkligen velat vara med om en sådan episod i arbete.
    Ja det händer ju till och från att de med PTSD blir farliga är ju inte helt ovanligt i länder med skjutvapen i varje hem att det plötsligt skjuts ihjäl människor när en person som just lider av PTSD tappar kontrollen helt och hållet
  • Anonym (Tipsa)
    Anonym (anonym) skrev 2019-04-17 12:24:18 följande:

Du verkar vantrivas med ditt arbete om du anser att de som är sjukskrivna men kan baka och motionera nog fuskar.

Byt jobb. Om du anmäler att någon med posttraumatisk stress kan baka och motionera får de något att roa sig med hos FK när de talar om knepiga anmälningar människor gör

Nej jag trivs jättebra tackar som frågar. Jag är dock allergisk mot lathet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:44:29 följande:
    Men vad skulle hindra henne att ta ett lättare jobb, på 50 procent som till exempel att boka in kunder och svara i telefon? Det är ju inte mer ansträngande än att baka och motionera tex. Jag vet att hon målar och pysslar, sådana där pysselböcker för vuxna. Då förstår jag inte vad som hindrar henne att jobba som exemplet ovan.
    Du tror att fungerar bra för ett företag om den som svarar i telefon plötsligt börjar skälla ut kunden eller schabblar bort bokningar för att koncentrationsförmågan sviktar gravt?
  • jeanette02

Jag förstår att man vill rapportera uppenbara fuskare, men det som stod i ts tycker inte jag är något anmärkningsvärt alls.

Men man kan bli mer fundersam när folk orkar renovera hela huset, mocka och ta hand om massa hästar och dylikt. Alltså tufft slit. Sett en hel del av detta runt omkring mig.

Sedan är det långtidssjukskrivning el korttid?

Man ser inte allt lidande som människor har. Bara för att man orkar gå en promenad så måste det inte innebära att man är arbetsför just nu. Kanske måste personen vila en hel dag sedan.

• Anonym (holly)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:31:52 följande:

Du vet ju inte ens om det handlar om lathet.

Sjukförsäkringen är rätt strikt. Det är inte alls lätt att få sjukpenning beviljat längre. Och särskilt inte om det handlar om en längre sjukskrivning.

Tycker du ska anmäla om du verkligen tror att det handlar om fusk. Men gör inte det om det bara handlar om din egen bitterhet. I så fall blir utredningen bara slöseri av skattemedel.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

För att kunna arbeta måste man kunna göra dagliga saker. Det är en jätebra sak att personen gör detta. Man fuskari nte för att man gör något om dagarna, man kan må dåligt även om man inte ligger enbart helt still och glor in i väggen, kanske har denna personen blivit sneppet bättre, men fortfarande är i rehabilitering. För att rehabilitera sig själv och bli piggar eigen måste man få göra saker, man måste få göra det man tycker om och mår bra av. Det är inte att fuska.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:31:52 följande:
    Om du jobbar heltid hur kan du veta att din bekanta är aktiv hela dagarna med att måla, baka och motionera, du lär ju inte se om personen är aktiv 15 minuter i sträck eller 2 timmar
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?