• Anonym (Tipsa)

Tipsa försäkringskassan?

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

• Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • sextiotalist
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:00:38 följande:
    Men _hur_ kan man bli sjukskrivne på heltid för det? Hon kanske till och med bara hittar på att hon har posttraumatisk stress för att slippa arbeta?
    Läste du vad jag skrev. En som har detta kan, i det värsta scenario, utveckla psykosliknande tillstånd
  • Anonym (Tipsa)
    sextiotalist skrev 2019-04-17 12:02:05 följande:

Läste du vad jag skrev. En som har detta kan, i det värsta scenario, utveckla psykosliknande tillstånd

Postade innan jag hann läsa ditt inlägg. Men återkommer senare, vissa måste jobba fulltid för brödfödan medan andra kan roa sig. Ha det!
  • Anonym (Oempatiskt!)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:51:14 följande:
    Hon är för tillfället sjukskriven på heltid. Vet inte hur länge gon är det dock, men jag fattade som att det var ett bra tag. Hon har absolut ingen dödlig sjukdom eller fruktansvärt ont i varken tex händer, rygg, armar eller ben eller whatever. Jag stämplar henne som lat för det enda jag vet att hon lider av är posttraumatisk stress och det förstår jag inte hur FK kan godkänna sjukskrivning på. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som är ?posttraumatisk stress? men det låter som hon går och ältar gamla saker som hänt och då såklart mår man ju inte bra. Men man kan välja att blicka framåt och må bra också. Säger inte att det är så i ditt fall för en sådan sjukdom kan man ju såklart inte hjälpa och det är helt riktigt att den personen i din omgivning är sjukskriven/sjukpensionär. Men när det gäller posttraumatisk stress får man allt hjälpa sig själv men viljan där verkar inte finnas hos henne.
    Man kan drabbas av posttraumatisk stress om man varit med om väpnat rån eller våldtäkt exempelvis.
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:06:52 följande:
    Postade innan jag hann läsa ditt inlägg. Men återkommer senare, vissa måste jobba fulltid för brödfödan medan andra kan roa sig. Ha det!
    Inte konstigt det här samhället inte har kunskap om psykisk ohälsa när det finns såna som TS! Skäms ditt jävla klappträ och var för fan glad över att vara frisk!!
  • Anonym (holly)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:11:28 följande:

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

Vad tycker du att man "får" göra när man är sjukskriven? Tror du Försäkringskassan tycker samma sak?

Men det är klart du ska anmäla om du tror att det försiggår fusk.
  • Anonym (Tipsa)
    Anonym (Skäms) skrev 2019-04-17 12:10:30 följande:

Inte konstigt det här samhället inte har kunskap om psykisk ohälsa när det finns såna som TS! Skäms ditt jävla klappträ och var för fan glad över att vara frisk!!

Jag får lov att vara hur bitter jag vill. Det är ändå mina skatterpengar min bekanta lever på.
  • Anonym (sjukpensionär)

Man har faktiskt rätt att både baka och måla motionera till och med som sjukpensionär. Man har även rätt att åka till Grekland på semester, läsa böcker på pendeltåget och simma i badsjön. Även om det är 2 km till badsjön och man går hela vägen med picknickkorg och hund,

• Anonym (Hemsk)

Vilken hemsk person du är. Jag är handläggare på FK och beviljar resor m.m till sjukskrivna så länge de inte förstör rehabplanen. Enligt dig skulle man alltså inte få resa heller. Sköt ditt egna liv!

• sextiotalist
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:13:51 följande:
    Jag får lov att vara hur bitter jag vill. Det är ändå mina skatterpengar min bekanta lever på.
    OK, du är bitter för att din bekant har, med all sannolikhet, en psykisk ohälsa, där kunniga personer (dvs läkaren) gör en bedömning att denna person inte ska arbeta för tillfället och FK gör exakt samma bedömning. Du vet troligen bara en mikroskopisk del av din bekants liv.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 12:00:38 följande:
    Men _hur_ kan man bli sjukskrivne på heltid för det? Hon kanske till och med bara hittar på att hon har posttraumatisk stress för att slippa arbeta?
    För att hon självfallet inte alls fungerar när det blir stresspåslag. Ingen arbetsgivare eller kollega skulle vilja ha en person på arbetsplatsen som plötsligt inte fungerar, börjar storgråta eller bara går iväg och tillbringar timmar i fosterställning på toaletten. Jag har varit med om när en kollega innan sin sjukskrivning plötsligt började storgråta som ett barn och började hyperventilera inte hade den personen kunnat jobba eftersom det var helt utom kontroll
Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?