• Anonym (Tipsa)

Tipsa försäkringskassan?

Jag funderar på att tipsa försäkringskassan om en bekant. Denna bekanta är tydligen för sjuk för att arbeta helt men orkar motionera, baka, måla med mera. Ska jag tipsa försäkringskassan att denna människa är en potentiell fuskare?

• Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 15:35:13 följande:

Jag mår inte dåligt över något. Jag tycker det är lite märkligt bara att personen orkar vara fysiskt aktiv men inte orka arbeta 4 timmar per dag. Det känns som att hon njuter av sin tillvaro eftersom hon kan göra lite vad hon känner för.

Du har inte förstått vad någon av oss sagt iallafall verkar det som? Du står ändå kvar i samma åsikter? Eftersom du surar så mycket på henne undrar jag med hur du mår egebtligen. Mår man bra gnäller man inte på andra. Vilket du gör. Det har man inget behov av. Låt stackarn vara.
  • Anonym (anonymm)
    Anonym (Gå ner?) skrev 2019-04-17 16:30:15 följande:

Om man har 50 kg övervikt är det nog snarare bra att motionera. Varför är du så inställd på att du måste ha kvar din övervikt resten av livet?

Att vara psykiskt sjuk är som att bära en fet ryggsäck om dagarna.
  • Anonym (Rio)

Jag jobbar på FK, och en sådan anmälan hade det inte blivit mycket av. Det är ju en sak om personen bakar hela dagarna och sedan exempelvis säljer detta, eller målar många tavlor och ställer ut eller gör något i en stor omfattning som kan jämställas med ett förvärvsarbete, typ driver nån slags verksamhet. Men att ta en promenad, måla lite och baka nån kaka är inte fusk eller otillåtet. Laga mat och duscha får man också göra, liksom googla och svara i telefonen.

• Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Gå ner?) skrev 2019-04-17 16:30:15 följande:
    Om man har 50 kg övervikt är det nog snarare bra att motionera. Varför är du så inställd på att du måste ha kvar din övervikt resten av livet?
    Det var inte bokstavlig menat. Det är en metafor eller vad jag ska kalla det. Ett sätt att handikappa TS eller någon annan som inte förstår hur det är att vara sjuk på något sätt.
  • Anonym (sjukpensionär)

Jag menar att det var inte bokstavligt på det sättet att det handlar om just vikt/kilon. Jag är dålig på att förklara.

• Anonym (empty)

Ts verkar ju ha alldeles för mycket fritid som har sån koll! Du borde jobba mer istället. Eller, sköt ditt och skit i andra.

• Anonym (Sjukskriven)

Wow.

Tänk om man hade sådana bekanta som dig.

Jag har vart sjukskriven i snart 4 år.

Pga den ena psykiska grejen efter den andra.

Jag går ut och går när jag orkar.

Jag lagar mat dagligen och bakar flera gånger i veckan.

Jag shoppar ibland och jag kan till och med resa (med tillåtelse från fk).

Den som inte vet ska inte yttra sig. Läkaren har gjort sitt utlåtande och fk har godkänt det.

Alla rätt än så länge.

Var glad istället att din bekant orkar hålla igång lite.

• Anonym (anonym)

Det är ytterst olämpligt att uppta Försäkringskassans personal med att anmäla att sjukskrivna bakar och motionerar eftersom detta tar tid från viktiga arbetsuppgifter eftersom myndigheter måste göra en viss handläggning av alla ärenden

• Anonym (Fröken sjuk)

Om du t.ex bor med personen, vet vad som står i läkarintyget och känner henne väldigt väl tycker jag du kan anmäla. Du måste som sagt bo med henne annars kan du omöjligt ha koll på allt hon gör. Annars tycker jag du ska låta bli. Vill du lägga näsan i blöt är det bättre att prata med henne.

Jag är sjukskriven på heltid för depression och ångest (har en NPF diagnos också) det ingår i min rehabilitering att gå olika kurser och jag har träning på recept från läkaren. Det vet FK om. Tittar man på min Facebook eller Instagram hittar man fullt med bilder på när jag gör saker, det står inget om att efter jag tagit den där fikan är jag utslagen i två dagar sen.

Det är ingen förutom de som står mig absolut närmast som vet att jag är sjukskriven just på grund av såna som dig.

• Anonym (anonymm)

Hoppas att du ändrat åsikt nu.

Svar på tråden Tipsa försäkringskassan?