Anonym (Tipsa) skrev 2019-04-17 11:34:43 följande:
Men hon kanske kan arbeta typ 50 procent? Inte bara vara hemma och dra när hon orkar vara fysiskt aktiv. Nej jag vet inte vad hon är sjukskriven för och vad som står på läkarintyget, men det provocerar mig att hon kan gå hemma och dra med fullt sjukbidrag när det finns verkligt sjuka som måste arbeta heltid för att klara sig ekonomiskt. Jag säger till mina barn att är man för sjuk för att gå till skolan är man också för sjuk för att göra det roliga sakerna, som tex träning, hänga med kompisar, gå ut osv, likadant tänker jag om sjukskrivna. Är man sjukskriven ska man vila.
Så tråkigt att det finns människor som dig. Jag menar, har du inget mer vettigt för dig än att gå runt och känna dig provocerad av något som faktiskt inte försämrar din egen livssituation?
Jag är sjukskriven 50% pga utmattningssyndrom. Jag har under en tid varit 100% sjukskriven för detta och försöker just nu kämpa mig tillbaka.
Det kan mycket väl vara så att din kollega lider av något liknande eller annan psykisk ohälsa. Ja, vi kan röra våra kroppar, laga mat, baka och gå ut och röra på oss. Det första min läkare sa när han sjukskrev var att han inte ville att jag skulle börja med tabletter utan istället motionera, ta långa skogspromenader, kanske gå på någon träningsklass osv, och framförallt sa han att jag ska göra det som jag tycker är kul och får mig att må bra. Bakning är just en sak som får mig att slappna av, för vissa är det yoga, för andra är det musik. Och om detta fungerar bra, vilket det oftast gör i fall som mina, så mår man bättre, men det kan ta månader, ja till och med år.
Jag kan inte jobba 100% just nu för min utmattning yttrar sig i extrem spänningshuvudvärk, migrän anfall, enorm trötthet och orkeslöshet, ångest och stress. Om jag hade jobbat heltid, som jag gjorde tidigare med dessa besvären, så mår jag skit, jag producerar ingenting på jobbet eller hemma. Vissa dagar kom jag inte ens upp ur sängen på hela dagen.
Så jag tycker du ska skita i vad din kollega gör och inte gör. För du har ingen aning om hur denna faktiskt mår, vad den går igenom och inte. Läkaren som sjukskrivit din kollega är kompetent nog att avgöra om hon är frisk för att jobba eller inte.
Ha en fin dag!