• Wed 1 May 2019 21:41
    1664 visningar
    17 svar
    17
    1664

    Vad är bäst för viktnedgång? Springa eller styrketräna?

    Hej! Vet att kosten är det viktigaste och avgörande för viktnedgång men om ni skulle välja på löpning/powewalk eller styrketräning för att boosta viktnedgången. Vad skulle ni välja då?

  • Svar på tråden Vad är bäst för viktnedgång? Springa eller styrketräna?
  • Wed 1 May 2019 21:43
    #1

    Springa. Styrketräning ger muskler och de väger...

  • Wed 1 May 2019 21:51
    #2

    Det du tycker är roligast och störst chans att du upprätthåller och faktiskt kommer dig för att träna.

  • Prakti­sk58
    Wed 1 May 2019 21:54
    #3

    Simmning ger dubbel effekt genom att du kyls ner.

  • Wed 1 May 2019 21:58
    #4

    De är bra på olika sätt. Löpning gör att du bränner kalorier under tiden du springer men muskelbygge bränner mer kalorier under en längre tid och du blir starkare och enligt min erfarenhet ger mindre skador. 

    För mig har de funkat att gå mycket (har hundar så går ca 20 000 steg om dagen) samt styrketräning med mycket stretch 5-6 dagar i veckan. Nu får jag inte ont i nacken, knäna eller någon annanstans längre. I början när jag tränade sprang jag 5-7km 3 till 4 gånger i veckan och gick ner en del i vikt men gillade inte hur min kropp såg ut. Den blev liksom bara saggig och inte stark. 

  • Gosedj­uret
    Wed 1 May 2019 22:09
    #5

    Styrketräning alla gånger. När fettet minskar så kan man bli förvånad över att t ex rumpan inte alls var sådär snyggt rund pga muskler utan att den blev för platt. Lite benböj senare så är den rund igen..:)

  • Wed 1 May 2019 22:40
    #6

    Styrketräning. Muskler bränner fett och du blir inte hungrig på samma sätt som vid löpträning. Dock handlar det om minskad fettvikt- inte minskad totalvikt.

  • Wed 1 May 2019 23:41
    #7

    Är det fettvikt du vill gå ner.

    Så skulle jag säga att det är lättare att äta 500kcal mindre per dag än att försöka bränna 500kcal per dag genom löpning.

    Sen för att få en "snygg" kropp vid viktnedgång skulle jag rekommendera styrketräning.

    Fördelen med styrketräning är att du får en förhöjd förbränning över 24 timmar.

    Men vill du bränna både muskler o fett så skulle jag rekomendera löpträning och kcal-underskott genom kost.

    För mig har det varit maten som gjort att jag gått ner i vikt och tung styrketräning som hjälpt till att behålla muskler.

  • Thu 2 May 2019 02:15
    #8

    Eftersom det är kosten som påverkar en viktnedgång mest så spelar det större roll hur du äter än hur du tränar.

    Men annars skulle jag säga styrketräning. Eftersom de muskler du bygger kommer att bränna mer energi även när du inte aktivt tränar.

    Den bästa träningen är dock den som blir av. Hatar man att styrketräna men kan tänka sig att jogga 1h 3-4 ggr vecka så kanske man ändå ska satsa på det.

  • Mon 9 Sep 2019 16:05
    #9
    Muflonium skrev 2019-05-01 23:41:53 följande:

    Är det fettvikt du vill gå ner.

    Så skulle jag säga att det är lättare att äta 500kcal mindre per dag än att försöka bränna 500kcal per dag genom löpning.

    Sen för att få en "snygg" kropp vid viktnedgång skulle jag rekommendera styrketräning.

    Fördelen med styrketräning är att du får en förhöjd förbränning över 24 timmar.

    Men vill du bränna både muskler o fett så skulle jag rekomendera löpträning och kcal-underskott genom kost.

    För mig har det varit maten som gjort att jag gått ner i vikt och tung styrketräning som hjälpt till att behålla muskler.


    Håller helt och hållet med författare ovan. Strunt i ett par smörgåsar eller annat som motsvarar 500 kalorier och du skall se att saker kommer att hända i din kropp. 

    Träning ska stärka din kropp men det är maten som du måste se över om du vill gå ner i vikt.
  • Mon 9 Sep 2019 17:24
    #10
    Tecum skrev 2019-05-01 21:43:32 följande:

    Springa. Styrketräning ger muskler och de väger...


    Fel! Prova själv. Styrketräning sätter igång en förbränning som håller i sig ett dygn. Muskler är rena rama förbränningsmaskiner.
  • Mon 9 Sep 2019 19:38
    #11
    -1
    Avenia skrev 2019-09-09 17:24:31 följande:
    Fel! Prova själv. Styrketräning sätter igång en förbränning som håller i sig ett dygn. Muskler är rena rama förbränningsmaskiner.
    Men muskler väger! Du förbränner fett, får mer muskler men går inte ner i vikt så mycket och det var vad frågan gällde.
    Men det viktiga är att man tränar på det sätt man trivs med!
  • Mon 9 Sep 2019 20:36
    #12
    Tecum skrev 2019-09-09 19:38:36 följande:

    Men muskler väger! Du förbränner fett, får mer muskler men går inte ner i vikt så mycket och det var vad frågan gällde.

    Men det viktiga är att man tränar på det sätt man trivs med!


    Viktnedgången kompenserar muskelvikten.
  • Fri 13 Dec 2019 11:17
    #13

    Risken är också stor att man blir hungrigare efter träningen så du måste stoppa i dig mer mat än tidigare och det är ju även helt naturligt.
    Frågan borde snarare ställas hur minskar jag midjemåttet, det är så man bygger upp en bra hälsa och att vikten fördelas över hela kroppen än bara på magen.
    Att bara träna en viss muskel kommer också göra att man ser sjuk ut.
    Jag skulle säga att löpning nog är bäst om du även vill ha bra kondis och flås. Jag powerwalkar just nu i kombination med löpning, springer utför och går snabbt uppför i backarna.
    Jag skulle börja styrketräna först när man fått upp ett bra flås annars kommer du bli tung och ha dålig kondis.

  • Mascar­aklump­ar
    Fri 13 Dec 2019 11:40
    #14

    Ökar man sin förbränningsgrad så är det ganska vanligt att man samtidigt blir hungrigare och automatiskt ökar sitt matintag. Följande konsekvenser är möjliga: 1) man lyckas inte kompensera helt för den ökade förbrukningen och går ned i vikt. 2) man lyckas få i sig precis så många kalorier som man förbränner och står stilla i vikt 3) man blir så pass mycket hungrigare att intaget börjar överstiga förbränningen och man går upp i vikt.

    Vilken träningsform som har störst sannolikhet att leda till de olika konsekvenserna är nog individuellt, tror jag. Däremot så kommer andelen muskelmassa/fettprocent att förändras i alla tre fallen ovan, vilket leder till att man ser smalare ut vid en viss vikt än man hade gjort vid samma vikt om man inte tränade. Detta gäller båda träningsformerna, men framför allt för styrketräning.

  • Fri 13 Dec 2019 11:47
    #15
    +1

    Varför välja? En kombination av träningsformerna är bäst. :) Satsa på kondition (långdistans - men kortare sträckor i början om du är otränad). 2-3 ggr/v. Sen lägger du till 1-2 body pump-pass i veckan. + Hälsosam kost så lovar jag resultat!

  • Fri 13 Dec 2019 12:01
    #16

    Jag skulle säga att man måste köra lite av båda. Kosten är viktigast, lägg om den lite så går du ner, sen kan du köra några pass med kondition och några med styrketräning! 

  • Fri 13 Dec 2019 14:44
    #17
    -1

    Styrketräna är dock per definition att man lägger på sig vikt och muskler, annars duger armhävningar och situps väldigt bra till en början, eller kör 7 minutes workout på mobilen, första gången är man helt färdig.

    Styrketräning är en dålig träningsform som riskerar att du får skador om du är helt otränad och om inte vet vad du gör.

Svar på tråden Vad är bäst för viktnedgång? Springa eller styrketräna?