• Anonym (Anonym)

Kärlek vid otrohet

Är det vanligt att man lämnar sin partner för den man är otrogen med ?

Jag är den 2 a kvinnan sedan 1 år tillbaka vi har känt varandra i flera år men för ett år sedan tog vi steget att gå vidare. Jag viste innan att relationen till sambon inte va bra och att de slutat ha sex. Han sitter i en jobbig situation med löften å åtaganden som gör att han inte lämnar henne. Han sa från början det kommer ta tid å det måste göras på hans sätt. Jag gråter & önskar det va mig han åkte hem till. Jag trodde jag kunde hantera det men det gör ont att vi inte kommer vidare.

Det är mig han delar tankar å känslor med. Det är vi som talar om allt viktigt och oviktigt i livet. Vi spenderar timmar i telefonen men tyvärr ses vi alldeles för sällan då han inte vågar riskera något. Vi har en otrolig passion till varandra. Vi leker inte med varandra men hur ska jag göra för att klara denna känslomässiga berg och dalbana ?

Hur tänker ni som lever i förhållande kring allt och hur överlever ni andra som är älskare /älskarinna?

Dumma kommentarer undanbedes.

• Svar på tråden Kärlek vid otrohet
  • Elefantmannen2
    Anonym (man) skrev 2019-06-07 15:01:16 följande:
    Exakt, vore trevligt om man kunde förklara vad man menar med "nyansera".
    Mycket floskler om nyanser och ägarskap hit och dit men man verkar ha svårt för att förklara vad de innebär i praktiken.
    Det har jag försökt förklara i säkert 100 inlägg. Vill man inte ta in tar man inte in. Jag tänker inte repa den skivan med dig igen. Du, och dina alternativa personligheter, är rent obehaglig(a) att diskutera med. 
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2019-06-08 03:07:31 följande:

Varför tror du inte det och vad tror du är en vanligare anledning? Det är vad otrogna brukar beskriva för mig, det var det enda jag baserade det på.

I övrigt så ville jag inte ge mig in i någon diskussion om rätt eller fel, utan att försöka nyansera valet att bedra sin partner, ?rätt eller fel? är inte nyanser, så det får du ta med någon annan som faktiskt har en åsikt i frågan. (Jag tycker att monogami överhuvudtaget är en märklig tanke och fascineras över att de överväldigande bevisen för att det inte fungerar ändå inte har tagit kål på alla försök :) )

Intressant, vilka överväldigande bevis är det? Länka gärna
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-06-08 13:41:43 följande:

Det har jag försökt förklara i säkert 100 inlägg. Vill man inte ta in tar man inte in. Jag tänker inte repa den skivan med dig igen. Du, och dina alternativa personligheter, är rent obehaglig(a) att diskutera med. 

Nej du har försökt på alla möjliga sätt rättfärdiga varför man är otrogen men du har aldrig förklarat vilka nyanser det finns i svek och lögner.
  • Anonym (man)
    Elefantmannen2 skrev 2019-06-08 13:36:38 följande:

Japp. Pinsamt.

Japp det är extremt pinsamt att argumentera på det sättet. Ok om man är 5 år men som vuxen?
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2019-06-08 03:07:31 följande:

Varför tror du inte det och vad tror du är en vanligare anledning? Det är vad otrogna brukar beskriva för mig, det var det enda jag baserade det på.

I övrigt så ville jag inte ge mig in i någon diskussion om rätt eller fel, utan att försöka nyansera valet att bedra sin partner, ?rätt eller fel? är inte nyanser, så det får du ta med någon annan som faktiskt har en åsikt i frågan. (Jag tycker att monogami överhuvudtaget är en märklig tanke och fascineras över att de överväldigande bevisen för att det inte fungerar ändå inte har tagit kål på alla försök :) )

Och du tycker att det är logiskt att tro att allt en person som bevisligen inte har några problem med att svika och ljuga för människor som står hen nära är dagens sanning?

Vad får dig att tro att de skulle vara ärliga mot dig?

Det är väl klart att allt är jätteenkelt om man tar bort de moraliska aspekterna. Då kan man få allt från otrohet till mord att låta fullt rationellt. Är det inte just därför människor som pysslar med sånt alltid vill undvika att prata om rätt och fel?
  • Elefantmannen2
    Anonym (man) skrev 2019-06-08 15:35:23 följande:
    Nej du har försökt på alla möjliga sätt rättfärdiga varför man är otrogen men du har aldrig förklarat vilka nyanser det finns i svek och lögner.

Nej. Du har sannolikt läst det så, men det är inte vad jag skrivit. Därför har du heller aldrig lyckats citera något enda stycke där jag skriver det du påstår att jag skriver.

Att ens svara dig och din nickarmé är slöseri med energi. Jag ska försöka låta bli. Hoppas att du gör detsamma.

• Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2019-06-08 15:32:24 följande:

Intressant, vilka överväldigande bevis är det? Länka gärna

?Länka gärna? ^^

Jag gör det enkelt av mig och räknar efter hur många jag någonsin träffat som är tillsammans med sin första partner. Två. Sen räknar jag hur många jag träffat som haft ett flertal relationer, vi kan till och med begränsa det till vuxen ålder: en överväldigande majoritet.

Har du en väldigt annorlunda upplevelse?
  • Oerhörd
    EnAnonumius skrev 2019-06-08 10:19:53 följande:

Hur skall man nyansera "ljuga, bedra och gå bakom ryggen"?

Otrohet i sig har ju liksom på sätt och vis inbyggt lite "svartvitt" i det hela.

Felet många par gör är att de inte pratar med varandra, utan bägge part liksom utgår från att "hen delar samma åsikt", om otrohet som en själv. Sedan så har man detta fenomen med. Om någon i en relation är missnöjd med situationen så tar de upp det med sin partner och anser att det är partnern som "skall göra jobbet för att få förändring".  Det är sällan den som är missnöjde ställer sig frågan "vad kan 'jag' göra för att det skall bli bättre". 

Mycket av problemen i ett förhållande skulle lösas om folk lärde sig att kommunicera med varandra, och att den som är "missnöjd med exempelvis sexlivet", kanske skulle ställa sig frågan till sig själv  "vad kan JAG göra för att få förändring" i stället för att lägga över huvudansvaret på sin partner.

Nu är jag inte verklighetsfrämmande för varken öppet förhållande och/eller polyamori förhållande, det får folk ha om de vill. Så länge de inblandade partnerna är öppet överens om det och är ärliga med att de vill ha öppet förhållande eller ett fullgott polyamori förhållande.  Fast detta är ju knappast något som har med otrohet att göra vilket typ av förhållande man väljer att ha. För även i "öppet förhållande" och inom polyamori förhållande så kan otrohet förekomma. Då otrohet i grunden alltid handlar om "ljuga, bedra och gå bakom ryggen". Fast jag tror att otrohet förekommer i mindre utsträckning i "öppet förhållande" och i polyamori förhållande då de är liksom vana att prata med sin partner på ett helt annat sätt än de som har monogama förhållande.

Nej, det är du som väljer att dra det dit hela tiden. Det är ganska befängt att efterlysa nyanser och samtidigt bergfast vägra vara öppen för att de kan existera.

Jag tror inte alls som du, jag tror att de flesta pratar med varandra, och försöker prata med varandra. Det svåra i en relation är inte att prata, det är att lyssna, imo.

Jag tror ju inte heller att särskilt många är otrogna som en första lösning, i stort sett alla relationer har ju inslag av missnöje och arbete med att komma överens på bådas villkor. Vad får dig att tänka att den som är missnöjd i en relation sällan ställer sig frågan vad hen själv kan göra för att förändra?

Det går inte alls ihop med min syn på människor i allmänhet, jag friar alltid hellre än fäller, och söker förklaringar mycket hellre än dömer. Det brukar finnas goda skäl till att någon gör ett val, som faktiskt sällan är ren och skär egoism.

Jag var också nyfiken på varför du inte tror att det är vanligt att folk har försökt i åratal innan de ser otrohet som en ??lösning??, och vad du tror är en vanligare anledning.

Nu, om du fortsätter att undvika mina frågeställningar och ännu en gång drar en harang med onyanserade föreställningar om icke-kommunikation i relationer så är jag färdig här, det blir en sjukt tråkigt samtal om du inte ens läser vad jag skriver :-*
  • Oerhörd
    EnAnonumius skrev 2019-06-08 10:19:53 följande:

Hur skall man nyansera "ljuga, bedra och gå bakom ryggen"?

Otrohet i sig har ju liksom på sätt och vis inbyggt lite "svartvitt" i det hela.

Förlåt, nu var det jag som var ouppmärksam! Du var ju inte Åsa :)
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2019-06-08 15:43:04 följande:

Och du tycker att det är logiskt att tro att allt en person som bevisligen inte har några problem med att svika och ljuga för människor som står hen nära är dagens sanning?

Vad får dig att tro att de skulle vara ärliga mot dig?

Det är väl klart att allt är jätteenkelt om man tar bort de moraliska aspekterna. Då kan man få allt från otrohet till mord att låta fullt rationellt. Är det inte just därför människor som pysslar med sånt alltid vill undvika att prata om rätt och fel?

Om den personen inte har något att vinna på att ljuga för mig, så brukar jag anta att det som säga är ungefärlig sanning, ja.

Jag tycker inte att otrohet är rakt av fel, och visst tycker jag att det är fel att ljuga, men jag försöker vara snäll mot den som ändå känner att det är ett alternativ.

Mord är av, för mig begripliga, anledningar inte en tillåten handling, det har vi ju också lagar som menar. Vi har inga lagar som bestraffar otrohet. Varför tror du att det är så? Skulle ni som ogillar otrohet föredra att det var straffbart?
Svar på tråden Kärlek vid otrohet