Anonym (Esme) skrev 2019-06-07 14:24:43 följande:
Går det att nyansera otrohet? Hur då?
"Om jag mår dåligt har jag rätt att behandla andra människor dåligt? "
Vilka fler förutom mobbare resonerar så?
Det konstiga är att ingen känner sig manad att nyansera eller försvara mobbning, på samma sätt som med otrohet.
Väldigt många har i åratal försökt prata sig till en förändring i relationen, men det slutar oftast med att det blir den som inte vill ha närhet som får som den vill. Helt rätt och riktigt, ingen kan eller ska pressas till intimitet. Men för den som behöver det? Varför fortsätter aldrig samtalet där? Varför är det inte ok att älska sin partner, vilja spendera resten av livet med denne OCH få fylla sitt behov av närhet och intimitet?
Den som är otrogen har nog svårt att se och förstå sveket, eftersom känslan främst är glädje och lust. Jag är inte otrogen själv, men när jag träffar min andra blir jag så oerhört mycket mer förälskad i min partner. Jag ser det som en bra grej för vår relation att vi träffar andra, men normer och osäkerhet gör att de flesta (?) inte kan föreställa sig att det är så det fungerar.
Jag är inte det minsta orolig för att min partner ska förälska sig i någon annan, det gör vi människor titt som tätt oavsett om vi har ?lov? att njuta av det eller inte, det är ju hur härligt som helst. Och det här är det enda sättet jag kan acceptera devisen ?lust föder lust?. I den mening det annars används, ?ställ upp på något du inte alls är sugen på så kanske du blir sugen sen? är ju helt åt helvete sjukt. Lusten finns överallt, gäller att våga ta den tillvara bara. Jag tror att det är där det brister för så många, som förväntar sig att det ska fungera med en och samma person varje gång. ALLA vet hur det känns i början. Varför ska det vara så tabu att gilla den känslan?
När vi känner så för andra - det blir helt magiskt hemma, för vi är inte bara förälskade med alla de kemiska reaktioner det innebär i kroppen (de är verkliga!) - vi älskar dessutom varandra.
Jag VET att det inte är samma sak, jag bedrar inte min partner, och jag är ärlig med de andra jag träffar. Men det är en beskrivning av vad det där ?extra? ger till min relation, och jag tror att många otrogna försvarar sig så, att det blir bättre hemma, och att den där hemma inte tvunget måste veta varför. De flesta sparkar bakut bara vid tanken på att inte vara allt för sin partner, den otrogna är rädd att det ska ta slut redan där, och det är inte vad hen vill, hen älskar och vill ha sin partner framför allt. Men inte i meningen ?min partner är allt?. Därför den fega utvägen, säg inget och hoppas på det bästa. För oerhört många fungerar det.