• Anonym (Anonym)

Kärlek vid otrohet

Är det vanligt att man lämnar sin partner för den man är otrogen med ?

Jag är den 2 a kvinnan sedan 1 år tillbaka vi har känt varandra i flera år men för ett år sedan tog vi steget att gå vidare. Jag viste innan att relationen till sambon inte va bra och att de slutat ha sex. Han sitter i en jobbig situation med löften å åtaganden som gör att han inte lämnar henne. Han sa från början det kommer ta tid å det måste göras på hans sätt. Jag gråter & önskar det va mig han åkte hem till. Jag trodde jag kunde hantera det men det gör ont att vi inte kommer vidare.

Det är mig han delar tankar å känslor med. Det är vi som talar om allt viktigt och oviktigt i livet. Vi spenderar timmar i telefonen men tyvärr ses vi alldeles för sällan då han inte vågar riskera något. Vi har en otrolig passion till varandra. Vi leker inte med varandra men hur ska jag göra för att klara denna känslomässiga berg och dalbana ?

Hur tänker ni som lever i förhållande kring allt och hur överlever ni andra som är älskare /älskarinna?

Dumma kommentarer undanbedes.

• Svar på tråden Kärlek vid otrohet
  • Anonym (Vargen)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-03 21:51:39 följande:

Ha ha nä det är inte samma man va så säker. Här finns ingen tid eller möjlighet att träffa/tala/skriva med någon mer än mig. Ja sambon såklart men inte utöver det.

Det är oerhört intressant att så många kan tala om att den andra kvinnan är dum å blåögd. Eller att den otrogna garanterat ljuger.

Det slår ingen att situationen kan vara oerhört jobbig för båda parter å kärleken kan finnas där. Allt handlar inte om sex Utan att det finns en djup å intensiv relation mellan 2 personer.

Får man hoppas på att du uppdaterar och berättar hur det går?
  • Anonym (Anonym)

Ja jag skall försöka uppdatera, vet ju själv hur man funderar hur det gått för de som skriver.

• Anonym (man)
    Anonym (Följ ditt hjärta!) skrev 2019-06-03 23:33:52 följande:
    Nu har ju jag varken ljugit eller varit otrogen.

Och ingen har ljugit eller svikit mig hittills så jag känner mig lugn:)
    Ja, du har bara deltagit i andras lögner och bedrägeri. Men jag förmodar att det inte räknas i din värld?
  • Anonym (man)
    Ha ha nä det är inte samma man va så säker. Här finns ingen tid eller möjlighet att träffa/tala/skriva med någon mer än mig. Ja sambon såklart men inte utöver det.

Det är oerhört intressant att så många kan tala om att den andra kvinnan är dum å blåögd. Eller att den otrogna garanterat ljuger.

Det slår ingen att situationen kan vara oerhört jobbig för båda parter å kärleken kan finnas där. Allt handlar inte om sex Utan att det finns en djup å intensiv relation mellan 2 personer.
    Kan ju bero på att det ÄR dumt och blåögt att ta det en person som man VET sviker och ljuger som 100% sanning utan att ifrågasätta något alls.

Ingen har sagt att det inte KAN finnas kärlek, det är snarare en fråga om hur ofta det är det och om en relation som bygger på att man bedrar någon annan, dvs den där "djupa och intensiva relationen" bygger på ett lika djupt och intensivt svek.
  • Anonym (visst)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-03 15:21:18 följande:

6 år, oj du måste vara en super stark person.

Jag vet med som du säger att det vi har är äkta men situationen skapar så många känslor, tårar och framför allt osäkerhet hos mig.

Sa han att han skulle lämna sin fru hela tiden?

Jag funderar mycket på varför frun/sambon inte känner att något är fel varför lämnar inte de?

Varför är så många kvar i förhållanden som inte är bra ?

Mitt ex var otrogen och när han blev påkommen gjorde han klassikerna: blånekade, försökte skylla på brister i vår relation (som han aldrig tagit upp med mig och jag hade inte märkt några större problem) och, när detta inte fungerade, gråta och be om förlåtelse. Jag pratade med älskarinnan och henne hade han ljugit sig blå för, det var i princip inget han påstått som var sant, det gällde allt från påstådd brist på sexliv till att jag skulle vara känslomässigt beroende av honom (snarare tvärtom), och lögner om semestrar, kontakt med hans familj, boendeförhållanden etc etc.

Poängen, som du säkert förstår, är att du inte "vet" hur det är med hans nuvarande relation, sexliv hemma etc bara för att han sagt att det är på ett visst sätt. Kanske talar han sanning, men det vet du inte. Kanske är det som han säger (i så fall är han oärlig och självisk som inte låter frun veta att han inte vill leva ihop med henne och ger henne en chans till ett bättre liv), kanske lever de ett utmärkt liv ihop och kanske har de som de flesta familjer sina kriser men inte alls så att han tänkt lämna henne.

Jag valde för övrigt att förlåta den gången, han var ju så ångerfull, vårt förhållande var i grunden bra tyckte jag och jag ville inte kasta bort våra år ihop. Andra gången valde jag att avsluta. Då grät han på min telefonsvarare, kontaktade min släkt o s v. Samtidigt som han sade till sin dåvarande älskarinna att han lämnat mig för hennes skull... De höll i alla fall ihop något halvår efter att jag lämnat honom.

Vad gäller din fråga om att din älskares partner inte känner att något är fel och lämnar. De flesta förhållanden  har sina upp- och nergångar när man hunnit några år in i förhållandet. Det är oftast inget man springer och lämnar för. Och helt krasst: Du själv vet att din älskare har en annan familj som han inte lämnat på ett år trots ert förhållande, och inte verkar ha brått att lämna fortfarande, och DU väljer att stanna kvar. Varför förväntar du dig att någon som levt ihop med honom längre än du ska sticka snabbt vid ev äktenskapsproblem (om hon ens fattat att de har några)?

Vad gäller exempel på "lyckliga slut" för att hålla modet uppe. Jo, de finns förstås. Ser man på längre sikt kan förstås även de nya familjebildningarna spricka men det kan ju hända i vilken relation som helst, jag antar att det "lyckliga slutet"du efterlyser handlar om att man alls lämnar nuvarande relation för sin älskare/älskarinna.
    Min kusin flyttade in till sin älskarinna när hans fru kastade ut honom och han har blivit kvar där. En bekant lämnade sin exfru för sin nuvarande (dock efter ett par månader, inte år) och de höll ihop alla fall sist jag hörde av dem. En arbetskamrat lämnade sin man för sin nuvarande (dock ganska snabbt) och de har hållit ihop tio år. På kändissidan har du Hysénfamiljen där han blev ihop med älskarinnan och bildade ny familj med nya barn med henne i ett antal år (det tog iofs slut för att han vänstrade, men det var ju många år senare).

Folk lämnar sina äktenskap dagligen. Du skriver inte vad de unika skälen är som gör att din älskare inte kan lämna sin fru /nu/. Personligen tror jag att chansen att han lämnar henne blir mindre i takt med att tiden går. Hans starkaste motivation att lämna är i början av en ny relation där känslorna är nya och han vet att han riskerar att förlora dig om han inte väljer dig. När du stannar kvar visar du ju att han inte behöver välja. Sedan kanske frun, beroende på hur han hanterar avslöjandet,  lämnar honom om hon får vetskap om otroheten men det var väl inte en karl som tar dig i brist på sitt förstahandsval du ville ha?
  • EnAnonumius

Klart att den otrogne garanterat ljuger.
    Han ljuger och går bakom ryggen på sin sambo.
    Så vad är det som säger att han skulle tala sanning för dig? 
    Kan du garantera att han säger sanningen? Har du hans sambo sida av saken så du kan garanterat avgöra det?
    Ingen?  Du hävdar att du har INGEN? Varför dra du alla över samma kam?  Läs tråden igen, så kanske du ser hur fel du har.

Du har några på din sida och du behöver ju inte vara oförskämd mot dem bara för att du har några som inte ser det ur ditt synsätt, och tycker att "din älskaDE", beter sig som en skitstövel mot sin sambo.

Du sitter och är direkt oförskämd mot folk som svara dig i tråden när du bokstavligen dra alla över en och samma kam.

Hoppas att hans sambo kommer på honom, fast jag skall säga rent ut i KLARTEXT.

Din s.k pojkväns sambon skulle göra direkt fel om hon hoppade på dig och vill göra livet surt för dig. Du har ingen skuld i att han beter sig som en lögnaktig skitstövel emot henne. Och ja jag menar detta verkligen att det är endast han som skall ha skit.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50

Fast ofta är det väl så att den otrogna parten ljuger och talar om hur dåligt deras förhållande är osv. Allt för att få ligga.
    Och den h*n ligger med tror på allt h*n säger för att h*n är upp över öronen förälskad eller får "helt fantastiskt" sex.
    Utan att ha pratat med den otrognes partner så kan man ju omöjligt veta att det verkligen är så som den otrogne säger.
  • Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2019-06-05 05:21:56 följande:

Klart att den otrogne garanterat ljuger.
    Han ljuger och går bakom ryggen på sin sambo.
    Så vad är det som säger att han skulle tala sanning för dig? 
    Kan du garantera att han säger sanningen? Har du hans sambo sida av saken så du kan garanterat avgöra det?
    Ingen?  Du hävdar att du har INGEN? Varför dra du alla över samma kam?  Läs tråden igen, så kanske du ser hur fel du har.

Du har några på din sida och du behöver ju inte vara oförskämd mot dem bara för att du har några som inte ser det ur ditt synsätt, och tycker att "din älskaDE", beter sig som en skitstövel mot sin sambo.

Du sitter och är direkt oförskämd mot folk som svara dig i tråden när du bokstavligen dra alla över en och samma kam.

Hoppas att hans sambo kommer på honom, fast jag skall säga rent ut i KLARTEXT.

Din s.k pojkväns sambon skulle göra direkt fel om hon hoppade på dig och vill göra livet surt för dig. Du har ingen skuld i att han beter sig som en lögnaktig skitstövel emot henne. Och ja jag menar detta verkligen att det är endast han som skall ha skit.

Oj det va verkligen inte så jag menade, klart det finns de som tänker som jag och jag menade inte att vara oförskämd. Jag efterfrågar ju allas åsikt men de negativa är kanske de som låter högst ?

• EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-05 08:54:41 följande:
    Oj det va verkligen inte så jag menade, klart det finns de som tänker som jag och jag menade inte att vara oförskämd. Jag efterfrågar ju allas åsikt men de negativa är kanske de som låter högst ?
    Nej det negativa åsikterna låter inte alls högst. Det är bara du som väljer att se enbart dem (medvetet eller omedvetet, skall förbli osagt), och inte ser de andra åsikterna.

Tycker du skall sätta dig ned och läsa om hela tråden så kommer du att se att du har faktiskt lika många som ser det ur nästan samma synsätt som dig, som det finns de som dissar.

Jag rekommendera dig faktiskt att lägga särskilt vikt på inlägg #10, skrivet av Anonym(Vargen) , han erkänner att han är otrogen.
    Dock reflektera en stund på vad han faktiskt skriver i det inlägget.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Gift med min älskare!)
    Anonym (man) skrev 2019-06-03 16:09:37 följande:
    Statistiskt sett är det bara drygt 2% som gifter sig med älskarinnan. Så oddsen är väl ganska små kan man väl säga. Jag tror att de som blir ihop med älskarinnan lämnar ganska omgående. De som drar ut på det lämnar förmodligen aldrig självmant och har aldrig haft för avsikt att göra det heller.

Däremot vill älskarinnan gärna TRO att just de är så mycket viktigare och värdefullare än alla andra att han kommer välja henne förr eller senare. Och det är dessa självlögner som gör dem lättmanipulerade och gör att de är kvar år efter år.
    För min man (vi är gifta nu), tog det nio månader att lämna.
Svar på tråden Kärlek vid otrohet