Anonym (Anonym) skrev 2019-06-03 15:21:18 följande:
6 år, oj du måste vara en super stark person.
Jag vet med som du säger att det vi har är äkta men situationen skapar så många känslor, tårar och framför allt osäkerhet hos mig.
Sa han att han skulle lämna sin fru hela tiden?
Jag funderar mycket på varför frun/sambon inte känner att något är fel varför lämnar inte de?
Varför är så många kvar i förhållanden som inte är bra ?
Mitt ex var otrogen och när han blev påkommen gjorde han klassikerna: blånekade, försökte skylla på brister i vår relation (som han aldrig tagit upp med mig och jag hade inte märkt några större problem) och, när detta inte fungerade, gråta och be om förlåtelse. Jag pratade med älskarinnan och henne hade han ljugit sig blå för, det var i princip inget han påstått som var sant, det gällde allt från påstådd brist på sexliv till att jag skulle vara känslomässigt beroende av honom (snarare tvärtom), och lögner om semestrar, kontakt med hans familj, boendeförhållanden etc etc.
Poängen, som du säkert förstår, är att du inte "vet" hur det är med hans nuvarande relation, sexliv hemma etc bara för att han sagt att det är på ett visst sätt. Kanske talar han sanning, men det vet du inte. Kanske är det som han säger (i så fall är han oärlig och självisk som inte låter frun veta att han inte vill leva ihop med henne och ger henne en chans till ett bättre liv), kanske lever de ett utmärkt liv ihop och kanske har de som de flesta familjer sina kriser men inte alls så att han tänkt lämna henne.
Jag valde för övrigt att förlåta den gången, han var ju så ångerfull, vårt förhållande var i grunden bra tyckte jag och jag ville inte kasta bort våra år ihop. Andra gången valde jag att avsluta. Då grät han på min telefonsvarare, kontaktade min släkt o s v. Samtidigt som han sade till sin dåvarande älskarinna att han lämnat mig för hennes skull... De höll i alla fall ihop något halvår efter att jag lämnat honom.
Vad gäller din fråga om att din älskares partner inte känner att något är fel och lämnar. De flesta förhållanden har sina upp- och nergångar när man hunnit några år in i förhållandet. Det är oftast inget man springer och lämnar för. Och helt krasst: Du själv vet att din älskare har en annan familj som han inte lämnat på ett år trots ert förhållande, och inte verkar ha brått att lämna fortfarande, och DU väljer att stanna kvar. Varför förväntar du dig att någon som levt ihop med honom längre än du ska sticka snabbt vid ev äktenskapsproblem (om hon ens fattat att de har några)?
Vad gäller exempel på "lyckliga slut" för att hålla modet uppe. Jo, de finns förstås. Ser man på längre sikt kan förstås även de nya familjebildningarna spricka men det kan ju hända i vilken relation som helst, jag antar att det "lyckliga slutet"du efterlyser handlar om att man alls lämnar nuvarande relation för sin älskare/älskarinna.
Min kusin flyttade in till sin älskarinna när hans fru kastade ut honom och han har blivit kvar där. En bekant lämnade sin exfru för sin nuvarande (dock efter ett par månader, inte år) och de höll ihop alla fall sist jag hörde av dem. En arbetskamrat lämnade sin man för sin nuvarande (dock ganska snabbt) och de har hållit ihop tio år. På kändissidan har du Hysénfamiljen där han blev ihop med älskarinnan och bildade ny familj med nya barn med henne i ett antal år (det tog iofs slut för att han vänstrade, men det var ju många år senare).
Folk lämnar sina äktenskap dagligen. Du skriver inte vad de unika skälen är som gör att din älskare inte kan lämna sin fru /nu/. Personligen tror jag att chansen att han lämnar henne blir mindre i takt med att tiden går. Hans starkaste motivation att lämna är i början av en ny relation där känslorna är nya och han vet att han riskerar att förlora dig om han inte väljer dig. När du stannar kvar visar du ju att han inte behöver välja. Sedan kanske frun, beroende på hur han hanterar avslöjandet, lämnar honom om hon får vetskap om otroheten men det var väl inte en karl som tar dig i brist på sitt förstahandsval du ville ha?