• Anonym (Anonym)

Kärlek vid otrohet

Är det vanligt att man lämnar sin partner för den man är otrogen med ?

Jag är den 2 a kvinnan sedan 1 år tillbaka vi har känt varandra i flera år men för ett år sedan tog vi steget att gå vidare. Jag viste innan att relationen till sambon inte va bra och att de slutat ha sex. Han sitter i en jobbig situation med löften å åtaganden som gör att han inte lämnar henne. Han sa från början det kommer ta tid å det måste göras på hans sätt. Jag gråter & önskar det va mig han åkte hem till. Jag trodde jag kunde hantera det men det gör ont att vi inte kommer vidare.

Det är mig han delar tankar å känslor med. Det är vi som talar om allt viktigt och oviktigt i livet. Vi spenderar timmar i telefonen men tyvärr ses vi alldeles för sällan då han inte vågar riskera något. Vi har en otrolig passion till varandra. Vi leker inte med varandra men hur ska jag göra för att klara denna känslomässiga berg och dalbana ?

Hur tänker ni som lever i förhållande kring allt och hur överlever ni andra som är älskare /älskarinna?

Dumma kommentarer undanbedes.

• Svar på tråden Kärlek vid otrohet
  • Anonym (Esme)
    Anonym (M36) skrev 2019-06-06 21:41:13 följande:

Du verkar, likt Esme, som du alternerar att svara med, utgå från att det är män som är otrogna? 

Dom jag träffat har inte skitit fullkomligen i något. Du verkar ha haft otur. Doftar Angostura här.

Jag utgår inte från att det endast är män som är otrogna. Har mycket erfarenheter av det motsatta också. 

Anledningen till att jag skrev "han" och älskarinna är för att tråden handlade om en älskarinna till en man. Hade ingen lust att skriva hen igenom hela svaret. Alla vet redan att kvinnor inte är ett dyft bättre, ser ju fler här i tråden som är otrogna. Kändes bara onödigt att behöva ta med det uppenbara i en tråd som handlar om en älskarinna.

• Anonym (M36)
    Anonym (man) skrev 2019-06-06 21:42:51 följande:
    Offerkoftan kommer som vanligt fram när de moraliska aspekterna i handlingarna ifrågasätts och man anser sig vara påhoppad och all kritik är såkkart härskartekniker.

Men vad kallar man den teknik man själv använt när man bedragit sin partner? Eller är det sånt man helst inte vill reflektera över utan föredrar att enbart tycka synd om sig själv?

? Vilken offerkofta? 

Vad har andra tekniker med en kille som använder härskartekniker att göra? Är det inte bättre om folk får svara själva när man citerar dom? Du är bisarrt på. 

• Anonym (M36)
    Anonym (man) skrev 2019-06-06 21:47:35 följande:
    Jag utgår inte från kön. Jag utgår ifrån normala moraliska värderingar.

Dom du träffat har absolut skitit i allt och de har de bevisat genom sina handlingar. Du vet det räcker inte med löst snack och dåliga ursäkter, det är i slutändan handlingar som räknas.

Och det är väl det som skiljer älskarinnor mot andra kvinnor. Älskarinnan utgår ifrån vad han säger medan andra utgår ifrån vad han gör

Du skrev "Japp och precis varenda en av dem skiter fullkomligen i vad de delatar i att göra mot mannens familj så länge det passar deras agenda...."
    Mannens familj.

Är du på riktigt? Talar du om för mig hur dom jag träffat varit? Hur f..ing dryg kan man vara?

• molly50
    olof 45 skrev 2019-06-06 18:18:38 följande:
    Men om man de facto har bra sex och är i ett bra förhållande... varför behöver de då ljuga inför andra bara för att få sex och närhet? Det är ju ändå någonstans den där logiken haltar...
    Har man ett bra förhållande med bra sex så finns ju ingen anledning att vara otrogen.
    Men det jag menar är att otrogna ofta påstår att de har det dåligt hemma och får för lite sex.
    Även om det inte stämmer. Bara för att få ligga.
  • Anonym (Nyanser)
    Anonym (B) skrev 2019-06-06 19:49:11 följande:
    Utifrån de samtal du har haft, kan du utkristallisera något skäl som är generellt sätt är framträdande vid otrohet? Ditt svar får det att framstå att det handlar ofta om ?döda? relationer!? Är det rätt uppfattat.
    Det jag kan se, generellt sett, är att relationer är en otroligt komplex del av våra liv. Vi stöter på alla möjliga hinder i våra försök att leva i "lyckliga" relationer. 

Fenomenet "otrohet" är vanligt och har många olika orsaker. Det jag beskriver är en vanlig orsak även om det finns flera.

Jag tror de flesta av oss kan känna igen bilden av att långvariga relationer, ofta där barn är involverade, inte sällan tar slut i samband med att någon i relationen "hittat någon ny". Detta koncept inkluderar ofta en viss tid av överlappande relation, krasst sett "otrohet". 
  • Anonym (Nyanser)
    Anonym (man) skrev 2019-06-06 21:37:36 följande:
    Klart att det går om man vill, det finns ingen inbyggd gen som säger att man måste bete sig som ett arsel så fort det pirrar till i brallan. Massor med människor hanetarar sina känslor med värdighet och hänsyn till andra varje dag. Sen finns det tyvärr de som inte lärt sig det. För dessa känns det säkert som en utopi att agera värdigt och de vill såklart gärna tro att alla är lika kass på det som dem men så är det inte.
    Vad är att agera värdigt? Att alltid tala sanning?

Låt säga att en man faller handlöst för en ny kvinna och i kärleksruset berättar för sin fru att han hittat någon ny och sen lämnar sen hemmet abrupt för att leva med den nya kvinnan. Är det värdigt?

Låt säga att samma man faller handlöst för en ny kvinna men tar avslutet med sin fru i mindre steg. Att han i lugn takt berättar att han vill avsluta relationen, låter sin fru smälta detta och ställa om sitt liv. Att dom båda kan berätta för barnen och hitta en bra lösning för boenden. Att lite mer tid få gå på var sitt håll innan han berättar att han träffat någon ny. Trots att han brinner av längtan efter sin nya kärlek under varje steg, träffar henne sporadiskt när det går.  Är det att bete sig som ett arsle?
  • Anonym (man)
    Anonym (M36) skrev 2019-06-06 22:02:14 följande:

? Vilken offerkofta? 

Vad har andra tekniker med en kille som använder härskartekniker att göra? Är det inte bättre om folk får svara själva när man citerar dom? Du är bisarrt på. 

För att göra det tydligt.... det är lite smått patetiskt att gnälla över att folk använder "härskartekniker" på forum när man själv bedrar sin familj å det grövsta. Det blir lite som att gnälla över att andra använder slangbella när man själv slaktar folk med motorsåg... är du med?
  • Anonym (man)
    Anonym (M36) skrev 2019-06-06 22:04:47 följande:

Du skrev "Japp och precis varenda en av dem skiter fullkomligen i vad de delatar i att göra mot mannens familj så länge det passar deras agenda...."
    Mannens familj.

Är du på riktigt? Talar du om för mig hur dom jag träffat varit? Hur f..ing dryg kan man vara?

Ja, vad är det du inte förstår... A vet att B sviker sin famil och väljer gladeligen att delta i det...dvs skiter fullkomligen i vad man deltar i så länge det passar deras agenda"

Japp jag är på riktigt och säger att de du träffat BETER sig som svin ovsett om det är den som är otrogen eller den som deltar och det baserar jag på deras HANDLINGAR.

Förstår du skillnaden mellan handlingar och ursäkter? Vi tar ett exempel.. du står och slåt kalle i huvudet med en betongplint, samtidigt säger du att du bryr dig jättemycket om kalle och har en enorm empati för honom. Förbipasserande kommer tycka du är ett asshole oavsett vad du säger eftersom det du gör visar raka motsatsen till vad du säger.
  • Anonym (man)
    Anonym (Nyanser) skrev 2019-06-06 23:35:25 följande:
    Vad är att agera värdigt? Att alltid tala sanning?

Låt säga att en man faller handlöst för en ny kvinna och i kärleksruset berättar för sin fru att han hittat någon ny och sen lämnar sen hemmet abrupt för att leva med den nya kvinnan. Är det värdigt?

Låt säga att samma man faller handlöst för en ny kvinna men tar avslutet med sin fru i mindre steg. Att han i lugn takt berättar att han vill avsluta relationen, låter sin fru smälta detta och ställa om sitt liv. Att dom båda kan berätta för barnen och hitta en bra lösning för boenden. Att lite mer tid få gå på var sitt håll innan han berättar att han träffat någon ny. Trots att han brinner av längtan efter sin nya kärlek under varje steg, träffar henne sporadiskt när det går.  Är det att bete sig som ett arsle?
    Ingen av dina exempel är värdigt eftersom i båda fallen har mannen valt att inleda något nytt innan han avslutat det gamla, oavsett om han kläcker fram det på en gång eller långsamt så har han ju redan gått bakom ryggen på sin partner... värdigt hade varit om mannen redan när han fått känslor för någon annan tar upp det med sin fru så kan de gemensamt besluta vad de ska göra av det, vill han inleda något nytt och lämna det gamla så är det helt ok... det finns väl inget som säger att man måste gå bakom ryggen på sin partner så fort man får känslor för någon annan?
  • Anonym (Esme)
    Anonym (M36) skrev 2019-06-06 21:41:13 följande:

Du verkar, likt Esme, som du alternerar att svara med, utgå från att det är män som är otrogna? 

Dom jag träffat har inte skitit fullkomligen i något. Du verkar ha haft otur. Doftar Angostura här.

Jag hade lite bråttom att svara sist. Glömde fråga vad du menar med att "man" alternerar att svara med mitt nick? Lika bra att fråga då jag misstänker att du är samma person som alltid tenderar att påstå att vi misstolkar det du skrivit.

Jag är verkligen inte "man" varken könet eller nicket, om det var det du syftade på!
Svar på tråden Kärlek vid otrohet