• Anonym (Anonym)

Kärlek vid otrohet

Är det vanligt att man lämnar sin partner för den man är otrogen med ?

Jag är den 2 a kvinnan sedan 1 år tillbaka vi har känt varandra i flera år men för ett år sedan tog vi steget att gå vidare. Jag viste innan att relationen till sambon inte va bra och att de slutat ha sex. Han sitter i en jobbig situation med löften å åtaganden som gör att han inte lämnar henne. Han sa från början det kommer ta tid å det måste göras på hans sätt. Jag gråter & önskar det va mig han åkte hem till. Jag trodde jag kunde hantera det men det gör ont att vi inte kommer vidare.

Det är mig han delar tankar å känslor med. Det är vi som talar om allt viktigt och oviktigt i livet. Vi spenderar timmar i telefonen men tyvärr ses vi alldeles för sällan då han inte vågar riskera något. Vi har en otrolig passion till varandra. Vi leker inte med varandra men hur ska jag göra för att klara denna känslomässiga berg och dalbana ?

Hur tänker ni som lever i förhållande kring allt och hur överlever ni andra som är älskare /älskarinna?

Dumma kommentarer undanbedes.

• Svar på tråden Kärlek vid otrohet
  • Anonym (Esme)
    olof 45 skrev 2019-06-06 18:18:38 följande:
    Men om man de facto har bra sex och är i ett bra förhållande... varför behöver de då ljuga inför andra bara för att få sex och närhet? Det är ju ändå någonstans den där logiken haltar...
    Kanske för att det är betydligt lättare att lura en älskarinna att man har avsikt att lämna sin partner om man anger att förhållandet är dåligt och på upphällningen. Den otrogne får ett mycket större utbud att välja på än om han endast söker efter kvinnor som redan är upptagna, och som kan tänkas bedra sin partner. Det är troligen färre kvinnor som skulle ställa upp om en man sade att han älskar sin fru, aldrig kommer lämna henne och får massor av bra sex hemma.

De som är otrogna vill helt enkelt få den andra kvinnan att tro att just HON är speciell och utvald. På det viset får den otrogna makten att både behålla kakan och äta den. Tills den dag då den andre kvinnan inser att hon blivit lurad och inte orkar vänta längre. Då är nästa kvinna den speciella som han ska lämna sin fru för.

Sen finns det ett fåtal otrogna män som redan från start är ärliga med att de inte ämnar lämna sin fru. Dessa är tyvärr inte i majoritet.

Vidare är det många som drar den felaktiga slutsatsen att alla är otrogna för att de inte får tillräckligt/varierande/bra sex.  Det kan lika gärna vara stort bekräftelsebehov eller sexberoende, och då har det ingen betydelse vad frun gör eller inte. 
  • Anonym (M36)
    EnAnonumius skrev 2019-06-05 09:53:04 följande:
    Nej det negativa åsikterna låter inte alls högst. Det är bara du som väljer att se enbart dem (medvetet eller omedvetet, skall förbli osagt), och inte ser de andra åsikterna.

Tycker du skall sätta dig ned och läsa om hela tråden så kommer du att se att du har faktiskt lika många som ser det ur nästan samma synsätt som dig, som det finns de som dissar.

Jag rekommendera dig faktiskt att lägga särskilt vikt på inlägg #10, skrivet av Anonym(Vargen) , han erkänner att han är otrogen.
    Dock reflektera en stund på vad han faktiskt skriver i det inlägget.

Härskarteknikerna hopas. Rekommenderar folk att läsa inlägg som överensstämmer med just din verklighet? 

Håller med om att moralkakespridarna gapar högst. Som i alla trådar av den här typen. Orkar vanligtvis inte skriva då man vet att det kommer en massa påhopp. Något agree to disagree slutar det ju inte i.

Jag har träffat kvinnor två gånger i ganska kassa förhållanden och inlett affärer. Bägge gångerna har jag gått vidare till den nya kvinnan. Visst har det varit lite osnyggt att träffa någon först och gå vidare sen men det har varit det som gjort att jag till slut tagit steget ur surnande förhållanden. 
    I slutändan har alla inblandade enats om att det varit det bästa för samtliga. Som längst tog det knappt två år och att exet träffade en ny kärlek. 

• Anonym (B)
    Anonym (Nyanser) skrev 2019-06-06 18:44:59 följande:

Som vanligt ett ämne som väcker känslor och en del onyanserade inlägg.

Har arbetat många år med parterapi och individuell terapi med fokus på relationsproblem. Och min bild har fler nyanser. Det finns betydligt fler än 2% som inleder en ny relation innan den första är avslutad och som sen går vidare med en välfungerande relation tillsammans med ?den andra?. Ofta blir en ny kärlek motorn som hjälper till att avsluta en relation som sedan länge gått på tomgång eller är död. Ekonomi, små barn, sjuka släktingar eller liknande gör att det ibland tar ett tag, ibland år innan avslutet kommer.

Sen finns givetvis de fall där personer ljuger åt flera håll för att båda kunna äta kakan och ha den kvar. Som aldrig vågar eller vill lämna sin relation men som inte vill avstå från närhet/sex från någon mer. Men dessa är inte 98%

Utifrån de samtal du har haft, kan du utkristallisera något skäl som är generellt sätt är framträdande vid otrohet? Ditt svar får det att framstå att det handlar ofta om ?döda? relationer!? Är det rätt uppfattat.
  • Anonym (M36)
    Anonym (Esme) skrev 2019-06-06 18:56:44 följande:
    Kanske för att det är betydligt lättare att lura en älskarinna att man har avsikt att lämna sin partner om man anger att förhållandet är dåligt och på upphällningen. Den otrogne får ett mycket större utbud att välja på än om han endast söker efter kvinnor som redan är upptagna, och som kan tänkas bedra sin partner. Det är troligen färre kvinnor som skulle ställa upp om en man sade att han älskar sin fru, aldrig kommer lämna henne och får massor av bra sex hemma.

De som är otrogna vill helt enkelt få den andra kvinnan att tro att just HON är speciell och utvald. På det viset får den otrogna makten att både behålla kakan och äta den. Tills den dag då den andre kvinnan inser att hon blivit lurad och inte orkar vänta längre. Då är nästa kvinna den speciella som han ska lämna sin fru för.

Sen finns det ett fåtal otrogna män som redan från start är ärliga med att de inte ämnar lämna sin fru. Dessa är tyvärr inte i majoritet.

Vidare är det många som drar den felaktiga slutsatsen att alla är otrogna för att de inte får tillräckligt/varierande/bra sex.  Det kan lika gärna vara stort bekräftelsebehov eller sexberoende, och då har det ingen betydelse vad frun gör eller inte. 

Det finns många kvinnor som agerar på samma sätt. För sakens skull.

Det finns några som accepterar att vara nummer två utan snack eftersom det passar deras agenda. Det finns dom som spelar med åt andra hållet. Självsäkra nog att tro att de ska snyta den otrogna även om denne säger att hen inte ska lämna. Nyhetens behag och ny romantik kan spöa den vardagliga lunken även om den i stort fungerar. Tror dom flesta som varit i längre förhållanden vet vad jag menar.

• Anonym (A)
    Anonym (Nyanser) skrev 2019-06-06 18:44:59 följande:
    Som vanligt ett ämne som väcker känslor och en del onyanserade inlägg.

Har arbetat många år med parterapi och individuell terapi med fokus på relationsproblem. Och min bild har fler nyanser. Det finns betydligt fler än 2% som inleder en ny relation innan den första är avslutad och som sen går vidare med en välfungerande relation tillsammans med den andra. Ofta blir en ny kärlek motorn som hjälper till att avsluta en relation som sedan länge gått på tomgång eller är död. Ekonomi, små barn, sjuka släktingar eller liknande gör att det ibland tar ett tag, ibland år innan avslutet kommer.

Sen finns givetvis de fall där personer ljuger åt flera håll för att båda kunna äta kakan och ha den kvar. Som aldrig vågar eller vill lämna sin relation men som inte vill avstå från närhet/sex från någon mer. Men dessa är inte 98%
    Ett plus på det
  • Anonym (man)
    Anonym (M36) skrev 2019-06-06 19:49:18 följande:

Det finns många kvinnor som agerar på samma sätt. För sakens skull.

Det finns några som accepterar att vara nummer två utan snack eftersom det passar deras agenda. Det finns dom som spelar med åt andra hållet. Självsäkra nog att tro att de ska snyta den otrogna även om denne säger att hen inte ska lämna. Nyhetens behag och ny romantik kan spöa den vardagliga lunken även om den i stort fungerar. Tror dom flesta som varit i längre förhållanden vet vad jag menar.

Japp och precis varenda en av dem skiter fullkomligen i vad de delatar i att göra mot mannens familj så länge det passar deras agenda....
  • Anonym (man)
    olof 45 skrev 2019-06-06 18:15:13 följande:

Nej, det går inte alls "om man vill". Det är en utopi. "Svek" är nämligen en reaktion från någon annan, och det kan man inte alltid kontrollera.

Lika lite som man kan ordna 100% rättvisa mellan två syskon i olika åldrar, i deras ögon!

:)

Klart att det går om man vill, det finns ingen inbyggd gen som säger att man måste bete sig som ett arsel så fort det pirrar till i brallan. Massor med människor hanetarar sina känslor med värdighet och hänsyn till andra varje dag. Sen finns det tyvärr de som inte lärt sig det. För dessa känns det säkert som en utopi att agera värdigt och de vill såklart gärna tro att alla är lika kass på det som dem men så är det inte.
  • Anonym (M36)
    Anonym (man) skrev 2019-06-06 21:32:19 följande:
    Japp och precis varenda en av dem skiter fullkomligen i vad de delatar i att göra mot mannens familj så länge det passar deras agenda....

Du verkar, likt Esme, som du alternerar att svara med, utgå från att det är män som är otrogna? 

Dom jag träffat har inte skitit fullkomligen i något. Du verkar ha haft otur. Doftar Angostura här.

• Anonym (man)
    Anonym (M36) skrev 2019-06-06 19:40:24 följande:

Härskarteknikerna hopas. Rekommenderar folk att läsa inlägg som överensstämmer med just din verklighet? 

Håller med om att moralkakespridarna gapar högst. Som i alla trådar av den här typen. Orkar vanligtvis inte skriva då man vet att det kommer en massa påhopp. Något agree to disagree slutar det ju inte i.

Jag har träffat kvinnor två gånger i ganska kassa förhållanden och inlett affärer. Bägge gångerna har jag gått vidare till den nya kvinnan. Visst har det varit lite osnyggt att träffa någon först och gå vidare sen men det har varit det som gjort att jag till slut tagit steget ur surnande förhållanden. 

I slutändan har alla inblandade enats om att det varit det bästa för samtliga. Som längst tog det knappt två år och att exet träffade en ny kärlek. 

Offerkoftan kommer som vanligt fram när de moraliska aspekterna i handlingarna ifrågasätts och man anser sig vara påhoppad och all kritik är såkkart härskartekniker.

Men vad kallar man den teknik man själv använt när man bedragit sin partner? Eller är det sånt man helst inte vill reflektera över utan föredrar att enbart tycka synd om sig själv?
  • Anonym (man)
    Anonym (M36) skrev 2019-06-06 21:41:13 följande:

Du verkar, likt Esme, som du alternerar att svara med, utgå från att det är män som är otrogna? 

Dom jag träffat har inte skitit fullkomligen i något. Du verkar ha haft otur. Doftar Angostura här.

Jag utgår inte från kön. Jag utgår ifrån normala moraliska värderingar.

Dom du träffat har absolut skitit i allt och de har de bevisat genom sina handlingar. Du vet det räcker inte med löst snack och dåliga ursäkter, det är i slutändan handlingar som räknas.

Och det är väl det som skiljer älskarinnor mot andra kvinnor. Älskarinnan utgår ifrån vad han säger medan andra utgår ifrån vad han gör
Svar på tråden Kärlek vid otrohet