• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • fannylinnea
    Najo skrev 2019-12-26 14:19:45 följande:

Grattis! Jag testade i v 4+3 och fick då 2-3 v och i v5+3 fick jag +3. Hcg nivåer kan variera mkt mellan individer. Vilka nivåer clearblue har för de olika stegen är wn företagshemlighet..

Tack! Ja det har du rätt i, mängden hormon kan säkert variera. Jag är bara så orolig för att det är nåt som är fel... Men det är bara att vänta :)
  • bonzo

Hur menade läkaren att det var på fel ställe? Låter konstigt.. vilken klinik går ni på?

Fifen skrev 2019-12-26 21:42:17 följande:

Hoppas alla haft en bra jul!

Följt allt på lite avstånd ett tag nu. Vi gjorde ett fjärde försök i stimulerad cykel som inte resulterade i någon graviditet i slutet av november/början på december. Jag mådde fruktansvärt dåligt av hormonerna jag proppade i mig. Jag åt hormoner i 35 dagar och jag tror jag grät mig igenom alla de dagarna. Blev helt psykiskt utmattad av det försöket. Det blev inte riktigt bättre av att vid den sista återföringen upptäckte min IVF läkare att de satt tillbaka de tre tidigare försöken på fel ställe i livmodern. Hur kan det ens hända?! Så enligt honom har vi nu egentligen bara gjort ETT "riktigt" försök. Känns som att man lite är tillbaka på noll. Tur att vi inte hann "slösa" bort alla blastocyter vi har i frysen innan de kom på det...

Annars känns det som att det regnar in vänner som är gravida just nu. Tror att varenda människa vi träffat den sista månaden velat berätta att de eller deras respektive är gravida. Känns ännu tuffare att hela tiden vara den som är kvar, den som inte kommer gå där med en barnvagn till sommaren. Självklart är man otroligt lycklig och glad för deras skull, men avundsjukan växer lite hela tiden. När ska det bli vår tur att berätta en glad nyhet?!

Vi hamn inte med något nytt försök innan jul, kanske skönt att vila kroppen lite, men just nu längtar jag verkligen efter att få sätt igång igen! Vid nästa mens påbörjar jag nästa stimulering för ytterligare en återföring i stimulerad cykel. 2020 måste bli bättre än 2019, nytt decennium, nya möjligheter. I år måste vara året det händer!

• Fifen
    bonzo skrev 2019-12-27 14:22:25 följande:

Hur menade läkaren att det var på fel ställe? Låter konstigt.. vilken klinik går ni på?

Stället där man "lägger" embryot är avgörande för om det ska fungera eller inte. Inte ens det bästa embryot kan överleva om det "hamnar" på fel ställe.

Jag har tydligen en stor livmoder, så de tre första gångerna satte man inte embryot tillräckligt långt upp i livmodern.

Jag är med i forskningsprojektet om livmodertransplantation, vilket Sverige var först i värden att lyckad med, så jag har världens bästa reproduktionsläkarne som utför allt i min resa. Kanske tur det, annars hade det kanske aldrig upptäckts att de inte fått in embryona tillräckligt långt.
  • bonzo

Okej, tack för svar :)

Fifen skrev 2019-12-27 17:48:11 följande:

Stället där man "lägger" embryot är avgörande för om det ska fungera eller inte. Inte ens det bästa embryot kan överleva om det "hamnar" på fel ställe.

Jag har tydligen en stor livmoder, så de tre första gångerna satte man inte embryot tillräckligt långt upp i livmodern.

Jag är med i forskningsprojektet om livmodertransplantation, vilket Sverige var först i värden att lyckad med, så jag har världens bästa reproduktionsläkarne som utför allt i min resa. Kanske tur det, annars hade det kanske aldrig upptäckts att de inte fått in embryona tillräckligt långt.

• Najo

Fick lite brunaktigt blod på lutinuspinnen i förrgår kväll och sov knappt i går natt..Fick komma in till mama mia direkt på morgonen igår och "bebisen" hade vuxit till sig på en vecka och är nu 20 mm enligt 8+4. Hon kunde även se navelstrng och moderkaka:) så nu är jag lite lugn igen

• Anni K

Hej!

Hoppar in här, som helt ny på FL. Är 39, väldigt snart 40 och har levt de senaste 10 åren med övertygelsen om att jag inte vill ha barn. Men, i början av året tänkte jag och sambon om (tror det handlar om att det skett en del dramatiska händelser i våra liv de senaste åren, som fått oss att fundera på vad vi värderar i livet).

När inget hände på naturlig väg efter ett halvår kollade vi upp om allt stod rätt till (vilket det gjorde) och vips kastades vi in i IVF-tumultet. Gjorde en stimulering med äggplock i oktober, i Falun. Den insättningen gav ingenting, men vi fick en blastocyst till frysen som vi satte in den 20 dec. Så jag är på ruvardag 8 och ska testa 1 jan. Är nervös varje gång jag går på toa, som ni säkert känner igen er i. Idag var BIM. Kanske tjuvtestar om en dag eller två!

Om det inte går vägen kan jag eventuellt hinna med en ny landstingsbeskostad stimulering innan jag fyller 40 (i februari). Känns verkligen som vi jobbar mot klockan. 

• LLW
    Anni K skrev 2019-12-28 17:46:01 följande:

Hej!

Hoppar in här, som helt ny på FL. Är 39, väldigt snart 40 och har levt de senaste 10 åren med övertygelsen om att jag inte vill ha barn. Men, i början av året tänkte jag och sambon om (tror det handlar om att det skett en del dramatiska händelser i våra liv de senaste åren, som fått oss att fundera på vad vi värderar i livet).

När inget hände på naturlig väg efter ett halvår kollade vi upp om allt stod rätt till (vilket det gjorde) och vips kastades vi in i IVF-tumultet. Gjorde en stimulering med äggplock i oktober, i Falun. Den insättningen gav ingenting, men vi fick en blastocyst till frysen som vi satte in den 20 dec. Så jag är på ruvardag 8 och ska testa 1 jan. Är nervös varje gång jag går på toa, som ni säkert känner igen er i. Idag var BIM. Kanske tjuvtestar om en dag eller två!

Om det inte går vägen kan jag eventuellt hinna med en ny landstingsbeskostad stimulering innan jag fyller 40 (i februari). Känns verkligen som vi jobbar mot klockan. 

Hej! Då ligger vi lika, dessutom på samma klinik :) vi var i Falun 20/12 och fick tillbaka två blastocyster (vår fjärde behandling och sjätte återföring) Plussade svagt på ruvardag 5 och sen har det blivit starkare sedan dess. Tar du några mediciner i samband med återföringen?
  • Anni K
    LLW skrev 2019-12-28 18:29:09 följande:
    Hej! Då ligger vi lika, dessutom på samma klinik :) vi var i Falun 20/12 och fick tillbaka två blastocyster (vår fjärde behandling och sjätte återföring) Plussade svagt på ruvardag 5 och sen har det blivit starkare sedan dess. Tar du några mediciner i samband med återföringen?
    Oj, vad kul att vi ligger lika och på samma klinik! Det låter ju väldigt lovande med plussen. Hoppas de hade en bra dag på kliniken den dagen.  :)
    Min återföring var i naturlig cykel så jag tog ingenting inför. Nu tar jag Lunitus, 2 st/dag. Du då?
  • LLW
    Anni K skrev 2019-12-28 18:38:28 följande:

Oj, vad kul att vi ligger lika och på samma klinik! Det låter ju väldigt lovande med plussen. Hoppas de hade en bra dag på kliniken den dagen.  :)

Min återföring var i naturlig cykel så jag tog ingenting inför. Nu tar jag Lunitus, 2 st/dag. Du då?

Verkligen :) jag tar också lutinus 2/dag, men dessutom trombyl och prednisolon (kortison) då vi fått två missfall tidigare. Sen fick jag intralipiddropp på återföringsdagen och ska ta det igen om ett par veckor. Vilken läkare hade du?
  • Anni K
    LLW skrev 2019-12-28 19:06:41 följande:
    Verkligen :) jag tar också lutinus 2/dag, men dessutom trombyl och prednisolon (kortison) då vi fått två missfall tidigare. Sen fick jag intralipiddropp på återföringsdagen och ska ta det igen om ett par veckor. Vilken läkare hade du?
    Jag beklagar missfallen  :(  Hoppas verkligen på bättre lycka nu.

Vad är intralipiden till för? Jag har inte så bra koll på allt inom IVF än.  :)
    Jag bor i Stockholm så jag har min läkare här, på en mottagning som samarbetar med Falun. I Falun var det Jenny som gjorde äggplocket och Staffan som gjorde insättningarna. Vem har du?
Svar på tråden IVF hösten 2019