• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 22:03:24 följande:
    Den progressiva skatten drad in runt 60 miljarder. Med dynamiska effekter räknar ekonomer med att kostnaden skulle bli runt 20-25 miljarder. Småpengar i statsbudgetsammanhang. Knappast pengar som är nödvändiga för att upprätthålla vård, skola, omsorg på nuvarande nivå.

Jag skulle utan att blinka kunna betala mer i tex moms som kompensation. Då vet jag iaf att det är samma för alla.
    Och du betalar samma skatt som andra som tjänar lika mycket som du gör. 

Vill du ha lika mycket ut som par som tjänar vardera 35 000 brutto i månaden, så får du ju skaffa dig samma förutsättningar som dom. 
  • Anonym (Johan)
    hammarhajen skrev 2019-11-23 22:08:11 följande:

Jag förstår inte vad du är ute efter? Du betalar skatt på din lön, som alla andra. Vill du betala samma summa i skatt som en som tjänar 35.000 får du se till att tjäna 35.000. 

Varför skulle du få sänkt skatt med flera tusen i månaden bara för att du har en d´sambo? 

Det är principen. Även om min sambo börjar jobba och tjänar 20 000 i mån och jag 60 000 får vi behålla 5000 mindre än ett annat par som tjänar 40 000 vardera. Åt helvete är det!
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 21:56:34 följande:
    Jag har aldrig sagt att jag är fattig. Säger bara att det är åt helvete att vi ska betala mer i skatt än andra par med samma inkomst.
    Fast andra par har inte samma inkomst! Andra individer har samma inkomst!

Alla har inte gemensam ekonomi heller, eller tycker du att folk ska tvingas ha det?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-23 22:10:23 följande:

Alla har inte gemensam ekonomi heller, eller tycker du att folk ska tvingas ha det?

Bra synpunkt!
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-23 22:10:23 följande:

Det har vi ju visst. Min sambo får helt andra möjligheter till stöd om vi gör slut. Vi ses inte som individer utan som samboende. Antingen är vi samboende till 100% eller individer till 100%. Inte både och samtidigt.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-23 22:09:19 följande:

Ja du är duktig och bra som gör alla uppoffringar, men sjukt att du inte vet att andra jobb också ger uppoffringar, bara på andra sätt.

Fast inse att det är din frus situation som gör det, inte din situation. Att göra det bättre för DIG gör det ju egentligen inte ett dugg bättre för henne, för du kommer fortfarande ha all ekonomisk makt i ert förhållande, du kommer vara borta hela dagarna, hon kommer fortfarande vara sjuk och vara tvungen att få hjälp av andra ,inte dig, för att få hushåll och barn att gå runt.

Om ni vill ha mer pengar så får din fru börja jobba.

Eller så får du väl dumpa och skaffa en som tjänar pengar då, om nu pengar är så väldigt viktigt.

10 000 i månaden extra hade gjort enorm skillnad när vi i framtiden söker bostad så jo. Hypotetiskt skulle vi även kunna använda de pengarna till tex hemhjälp.
  • hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 22:09:51 följande:
    Det är principen. Även om min sambo börjar jobba och tjänar 20 000 i mån och jag 60 000 får vi behålla 5000 mindre än ett annat par som tjänar 40 000 vardera. Åt helvete är det!
    Och om ni skulle sambeskattas skulle din ensamstående kollega med exakt samma lön beskattas hårdare än du. Om man ser det som så orättvist att ha hittat någon man älskar att leva med så är det ju bara att separera?
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 21:57:31 följande:
    Gifta sig, eller ingå partnerskap är löst på 5 min. Bara ett tramsigt papper som religiösa fått dille på.
    Ett tramsigt papper ? Det där "tramsiga pappret" kan avgöra om din kroniskt sjuka partner som står utanför SGI-systemet överhuvudtaget kan bo kvar i det hus ni eventuellt köper om du oväntat och plötsligt omkommer i en olycka på väg till eller från jobbet.

Du säger att du klarat stenhårda studier på en av Sveriges hårdaste utbildningar,  samtidigt som du jobbat, men du verkar inte ha någon som helst koll på vilken enorm skillnad det är juridiskt på att vara gift och på att vara sambo?!

Bara det att du antar att sambeskattning skulle komma sambopar  som er till godo om det infördes. ..

• hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 22:15:09 följande:
    10 000 i månaden extra hade gjort enorm skillnad när vi i framtiden söker bostad så jo. Hypotetiskt skulle vi även kunna använda de pengarna till tex hemhjälp.
    Tror du missat poängen med det sociala skyddnätet. Tanken är att stötta de som behöver hjälp ekonomiskt, inte att folk ska kunna välja och vraka på bostadsmarknaden eller skaffa hemhjälp. Två personer kan absolut leva gott på 45 000 netto, även med ett litet barn.

10 000 extra i månaden hade gjort enorm skillnad för de flesta.  
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 22:13:05 följande:
    Det har vi ju visst. Min sambo får helt andra möjligheter till stöd om vi gör slut. Vi ses inte som individer utan som samboende. Antingen är vi samboende till 100% eller individer till 100%. Inte både och samtidigt.
    Fast du gör ett stort fel här. Enligt dig är man samboende eller individ. Men faktum är att man är både och - man är samboende och individ!

Tänk tex såhär då. Ett par tjänar olika, en tjänar 70 000 kr och en annan tjänar 20 000 kr. Om de då blir sambeskattade så får den som tjänar 70 000 kr betala MINDRE i skatt än vad en ensamstående med samma lön gör.
    Men den som tjänar 20 000 kr får betala MER i skatt än en ensamstående med samma lön gör.
    Tänk sedan då, att de kanske inte har gemensam ekonomi, för att den som tjänar 70 000 kr vägrar...
    Den som då tjänar 20 000 kr förlorar väldigt, väldigt mycket på sambeskattning. De ENDA som tjänar på det i ett förhållande är de som tjänar mest, och de får då ännu större ekonomiskt övertag/makt över sin partner.

Sedan - om man nu ska jämföra skatt med hur alla andra betalar och inte, och skatten ska vara lika för alla - ska inte då lönerna också vara exakt lika för alla? Varför ska du tjäna 70 000 kr, om andra bara tjänar 20 000 kr?
    Varför gäller det bara skatten, och inte lönen? Om du nu vill ha exakt rättvisa...
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom